Terttu, Teresa

Autot

Dieselin maine mataa, mutta tämä loistomalli luottaa nakupataan

Julkaistu:

Koeajo
Mercedes-Benz S-sarjan dieselmoottori on hienostunut.
Dieselmoottorit eivät ole monista eri syistä viime aikoina olleet erityisen suuressa huudossa. Yksi syy nakuttajien vähenevään suosioon on moottorin päästöpuhdistustekniikoiden kehittämisen kalleus. Ensimmäiset merkit dieselmoottorin tulevasta hylkäämisestä on jo annettu – esimerkiksi Volvon suunnalta – mutta toisaalta ylemmän hintaluokan autoissa dieselmoottorille luvataan vielä pitkää ikää. Näin on päättänyt esimerkiksi Mercedes-Benz.

Dieselin kuolemaa halveksiva esimerkki on merkin ehdoton ylähyllyn tuote, uusittu S-sarja. Auton suurimmat uutiset osuvat moottorivalikoimaan, johon esitellään nyt kerralla peräti kolme täysin uutta moottoria. Suorat kuutosmoottorit korvaavat osin entisiä V8-voimanlähteitä. Suomen tuontiohjelmassa on aluksi dieseleistä neljä eri kolmelitraista versiota. Näistä otimme koeajoon malliston hinnat alkaen -version, S 350d 4Maticin.


Ässän kaikki mallit ovat automaattivaihteisia ja 4Matic-nelivetoja. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto, ilmajousitus ja nahkaverhoilu luovat perustan, johon on helppo mieltyä. Herraskainen nelivetodiesel liikkuu kuin rivakka taikamatto. Ilmajousitus mahdollistaa niin mukavuuspainotteisen pehmeän keinunnan Suomen usein röykkyisillä teillä kuin tanakan mutkiin taittelun ripeässäkin tahdissa. Jälkimmäisissä tapauksissa auto kallistelee vain vähän, vaikka vauhtia olisi enemmänkin mutkaan sisään ajettaessa.

Dieselmoottorin jykevä 600 newtonmetrin vääntö linkoaa kaksitonnisen auton väkevään vauhtiin hykerryttävän helposti. Seuraavaksi voimakkain moottoriversio, 400d maksaisi noin 4 000 euroa enemmän, ja lisärahalla saisi 100 newtonia sekä 54 hevosvoimaa enemmän intensiteettiä. Kiihtyvyys paranisi 0–100 km/h osuudella hieman, 0,8 sekuntia, mutta ei 350d 4Matic missään nimessä laiska ole: sataseen kirmaistaan tasan kuudessa sekunnissa. Sisälle moottorin käyntiä ei kuule tasaisessa ajossa lainkaan, ja kiihdytyksissäkin vain vaimeana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaikuttavinta on kuitenkin auton taloudellisuus tien päällä. S 350d 4Matic kulutti koeajon aikana sekalaisessa ajossa keskimäärin 6,4 litraa dieseliä sadalla, kun keskinopeudeksi muodostui 72 km/h. Suurelle, painavalle ja verrattain suorituskykyiselle autolle tulos on erinomainen.


Entä dieselässän ajaminen? Tuntuma tiehen on olemassa, vaikka kyydissä matkustetaankin lähtökohtaisesti muusta maailmasta eristettynä, ilman turhaa draamaa ja todella mukavasti. Toisaalta S-sarjan yksi tärkeimmistä kehityssuunnista on ajamisen asteittainen automatisoituminen. Mercedes-Benzin aktiivinen etäisyystasanopeussäädin eli Distronic sekä aktiivinen ohjausavustin auttavat kuljettajaa säilyttämään turvavälin ja oikean ajolinjan nyt entistäkin kätevämmällä tavalla.

Ajoavustinpaketti maksoi koeajoautossamme 3 030 euroa lisää, eli aivan kaikkea ei saa korkeankaan hankintahinnan mukana vakiovarusteena. Uutta on ennen kaikkea se, että järjestelmä säätää nyt itsenäisesti ajonopeutta myös kaarteissa ja risteyksissä, ja esimerkiksi liikenneympyrään saavuttaessa, vaikka edellä ei ajaisikaan toista autoa.


Liikenneympyrään saavuttaessa kuljettajan on kuitenkin huomioitava väistämisvelvollisuutensa, eli sokeasti tähänkään ajoavustimeen ei pidä luottaa.

Käytännössä noin tuhannen kilometrin koeajojaksolla paljastui, että useimmiten auto antoi kuljettajan laskea kätensä pois ohjauspyörältä vain noin 10–15 sekunnin ajaksi. Todellisesta autonomisesta ajamisesta ollaan siis vielä kaukana, eikä tätä avustinjärjestelmää siihen ole tarkoitettukaan, vaan auttamaan kuljettajaa, jos hänen kykynsä ohjata autoa jostain syystä herpaantuu.

Kuriositeettina mainittakoon, että järjestelmän muistuttaessa käsien asettamisesta takaisin ohjauspyörälle, sitä voi hämätä koskettamalla ohjauspyörän alaosaa polvillaan. Onko jalkojen käyttäminen ajamisen apuna sitten kehitystä, päättäköön kukin itsekseen.

Mercedes-Benz S 350d 4Matic

Moottori R6, 2 925 cm³, turbo, 210 kW (286 hv)/3 400–4 600 r/min, 600 Nm/1 200–3 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 5,4 l/100 km CO2-päästöt 139 g/km Voimansiirto A9, neliveto Mitat p 5 125, l 1 899, k 1 493 mm, akseliväli 3 035 mm, omamassa 1 970 kg, tavaratila 510 l, tankki 70 l Hinta 134 719 euroa

Kiitämme:

Oivaa matkustusmukavuutta

Kokonaistaloudellisuutta

Moitimme:

Tuntuvaa rekisteröintiraippaa

Tavaratilan käytettävyyttä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Äärimmäisen lihaksikas Anna, 29, haluaa raskaaksi – lapsen esteenä on vain yksi ongelma: ”Sehän ei ole mitenkään poikkeavaa”

    2. 2

      Tunnetko uudet katsastusmääräykset? – kohta mennään 4-2-2-2-1 -mallin mukaan

    3. 3

      ”Yövaanija” tunkeutui koteihin ikkunasta, raiskasi ja tappoi – Epäily: Sarjamurhaaja oli ex-poliisi ja eli tavallista elämää

    4. 4

      Valtava risteilijä Mein Schiff 1 jätti Turun telakan taakseen – katso kuvat ja video laivalta

    5. 5

      Yksi asia ratkaisee, millaisessa säässä vappua vietetään – meteorologi: ”Suursäätilassa on tapahtumassa mielenkiintoinen muutos”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Sara Forsberg avautui painonsa noustua 22 kiloa – tuoreet kuvat saivat fanit haltioihinsa: ”Olet kauniimpi ja vahvempi kuin luulet”

    2. 2

      Suomalaisbloggaaja hankki au pairin – sai yllättäen viestin, jonka sisältö kylmäsi: lastenhoitaja elikin kieroutunutta kaksoiselämää

    3. 3

      Kaunarit-Brooke, 56, on timanttisessa bikinikunnossa – julkaisi kuvan maratonien koulimasta vartalostaan

    4. 4

      Kuka tahansa voi löytää jalokiviä Suomessa – näistä paikoista kannattaa etsiä

    5. 5

      Legendaarinen teinimopo palaa kesällä Suomeen – satapiikkisenä!

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Ruotsalainen huippu-DJ Avicii on kuollut 28-vuotiaana

    2. 2

      Tällainen on Aviciita piinannut vakava sairaus – voi iskeä jo rankasta kertajuomisesta

    3. 3

      Monen kammoksuma muotivillitys saapui myös uikkarityyliin – tätä ei ole totuttu rannalla näkemään

    4. 4

      Harkimo on perustamassa uutta yhdistystä: Liike Nyt ry:n tiedoista paljastuu kiinnostava nimi

    5. 5

      Stand up -koomikko vitsaili Sara Siepin työstä tv:ssä – Roope Salminen raivostui: ”Mitä v****a sä tiedät?”

    6. Näytä lisää