Autot

Dieselin maine mataa, mutta tämä loistomalli luottaa nakupataan

Julkaistu:

Koeajo
Mercedes-Benz S-sarjan dieselmoottori on hienostunut.
Dieselmoottorit eivät ole monista eri syistä viime aikoina olleet erityisen suuressa huudossa. Yksi syy nakuttajien vähenevään suosioon on moottorin päästöpuhdistustekniikoiden kehittämisen kalleus. Ensimmäiset merkit dieselmoottorin tulevasta hylkäämisestä on jo annettu – esimerkiksi Volvon suunnalta – mutta toisaalta ylemmän hintaluokan autoissa dieselmoottorille luvataan vielä pitkää ikää. Näin on päättänyt esimerkiksi Mercedes-Benz.

Dieselin kuolemaa halveksiva esimerkki on merkin ehdoton ylähyllyn tuote, uusittu S-sarja. Auton suurimmat uutiset osuvat moottorivalikoimaan, johon esitellään nyt kerralla peräti kolme täysin uutta moottoria. Suorat kuutosmoottorit korvaavat osin entisiä V8-voimanlähteitä. Suomen tuontiohjelmassa on aluksi dieseleistä neljä eri kolmelitraista versiota. Näistä otimme koeajoon malliston hinnat alkaen -version, S 350d 4Maticin.


Ässän kaikki mallit ovat automaattivaihteisia ja 4Matic-nelivetoja. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto, ilmajousitus ja nahkaverhoilu luovat perustan, johon on helppo mieltyä. Herraskainen nelivetodiesel liikkuu kuin rivakka taikamatto. Ilmajousitus mahdollistaa niin mukavuuspainotteisen pehmeän keinunnan Suomen usein röykkyisillä teillä kuin tanakan mutkiin taittelun ripeässäkin tahdissa. Jälkimmäisissä tapauksissa auto kallistelee vain vähän, vaikka vauhtia olisi enemmänkin mutkaan sisään ajettaessa.

Dieselmoottorin jykevä 600 newtonmetrin vääntö linkoaa kaksitonnisen auton väkevään vauhtiin hykerryttävän helposti. Seuraavaksi voimakkain moottoriversio, 400d maksaisi noin 4 000 euroa enemmän, ja lisärahalla saisi 100 newtonia sekä 54 hevosvoimaa enemmän intensiteettiä. Kiihtyvyys paranisi 0–100 km/h osuudella hieman, 0,8 sekuntia, mutta ei 350d 4Matic missään nimessä laiska ole: sataseen kirmaistaan tasan kuudessa sekunnissa. Sisälle moottorin käyntiä ei kuule tasaisessa ajossa lainkaan, ja kiihdytyksissäkin vain vaimeana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaikuttavinta on kuitenkin auton taloudellisuus tien päällä. S 350d 4Matic kulutti koeajon aikana sekalaisessa ajossa keskimäärin 6,4 litraa dieseliä sadalla, kun keskinopeudeksi muodostui 72 km/h. Suurelle, painavalle ja verrattain suorituskykyiselle autolle tulos on erinomainen.


Entä dieselässän ajaminen? Tuntuma tiehen on olemassa, vaikka kyydissä matkustetaankin lähtökohtaisesti muusta maailmasta eristettynä, ilman turhaa draamaa ja todella mukavasti. Toisaalta S-sarjan yksi tärkeimmistä kehityssuunnista on ajamisen asteittainen automatisoituminen. Mercedes-Benzin aktiivinen etäisyystasanopeussäädin eli Distronic sekä aktiivinen ohjausavustin auttavat kuljettajaa säilyttämään turvavälin ja oikean ajolinjan nyt entistäkin kätevämmällä tavalla.

Ajoavustinpaketti maksoi koeajoautossamme 3 030 euroa lisää, eli aivan kaikkea ei saa korkeankaan hankintahinnan mukana vakiovarusteena. Uutta on ennen kaikkea se, että järjestelmä säätää nyt itsenäisesti ajonopeutta myös kaarteissa ja risteyksissä, ja esimerkiksi liikenneympyrään saavuttaessa, vaikka edellä ei ajaisikaan toista autoa.


Liikenneympyrään saavuttaessa kuljettajan on kuitenkin huomioitava väistämisvelvollisuutensa, eli sokeasti tähänkään ajoavustimeen ei pidä luottaa.

Käytännössä noin tuhannen kilometrin koeajojaksolla paljastui, että useimmiten auto antoi kuljettajan laskea kätensä pois ohjauspyörältä vain noin 10–15 sekunnin ajaksi. Todellisesta autonomisesta ajamisesta ollaan siis vielä kaukana, eikä tätä avustinjärjestelmää siihen ole tarkoitettukaan, vaan auttamaan kuljettajaa, jos hänen kykynsä ohjata autoa jostain syystä herpaantuu.

Kuriositeettina mainittakoon, että järjestelmän muistuttaessa käsien asettamisesta takaisin ohjauspyörälle, sitä voi hämätä koskettamalla ohjauspyörän alaosaa polvillaan. Onko jalkojen käyttäminen ajamisen apuna sitten kehitystä, päättäköön kukin itsekseen.

Mercedes-Benz S 350d 4Matic

Moottori R6, 2 925 cm³, turbo, 210 kW (286 hv)/3 400–4 600 r/min, 600 Nm/1 200–3 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 5,4 l/100 km CO2-päästöt 139 g/km Voimansiirto A9, neliveto Mitat p 5 125, l 1 899, k 1 493 mm, akseliväli 3 035 mm, omamassa 1 970 kg, tavaratila 510 l, tankki 70 l Hinta 134 719 euroa

Kiitämme:

Oivaa matkustusmukavuutta

Kokonaistaloudellisuutta

Moitimme:

Tuntuvaa rekisteröintiraippaa

Tavaratilan käytettävyyttä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt