Uutuusautoista entistä useampi on hybridi – tiedätkö, miten niillä pitää ajaa?

Julkaistu:

TEKNOLOGIA
Hybridien yleistyessä huomio kiinnittyy oikeaan ja taloudelliseen ajotapaan.
Erimerkkiset ja -tyyppiset hybridiautot yleistyvät tällä hetkellä nopeasti Suomessa. Maamme tällä hetkellä myydyin henkilöautomerkki, Toyota, on hybridien edelläkävijä, mutta viime aikoina myös monet muut autonvalmistajat ovat nähneet hybridivalon. Markkinoille valuu yhä useampia kevythybridejä, perinteisiä ja ladattavia hybridejä.

Hybridin idea on taloudellisuuden tavoittelu, joka mahdollistuu auton hybridiakun ja muun hybriditekniikan ansiosta. Hybridin taloudellisuus ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, jollei autoa osaa ajaa tämä näkökulma huomioon ottaen oikein. Hyväksi esimerkiksi kohtuuhintaisesta uudesta hybridistä käy vaikkapa tuore Toyota Yaris Hybrid.

Tavallinen ajaminen

Normaalissa ajossa Yarisin D-ajoasento (eli drive) tarjoaa huomattavan vähän moottorijarrutusta. Kaupungissa tämä ominaisuus vaatii tarkkaa liikenteen lukemista.


Jos Yaris-hybridillä haluaa ajaa äärimmäisen taloudellisesti, kaupunkiajossa pitäisi ajaa aina D-asennossa, ja pystyä ajamaan mahdollisimman paljon jarruttamatta polkimella. Se taas tekee ajamisesta helposti korostetun varovaista, ja kuljettaja saattaa kanssa-autoilijoiden näkökulmasta katsoen olla muun liikenteen "tien tukkona", valutellessaan hybridiä valoihin, risteyksiin ja liikenneympyröihin.

Kaupunkiajo on monesti yllätyksellistä ja hektistä, ja tällainen ajotapa saattaa aiheuttaa ahdistusta kanssa-autoilijoissa. Aina on joku, jolla on kiire, vaikka vain seuraaviin valoihin.

Lisää jarrua

Yaris hybridissä on myös ns. B-ajoasento (eli brake). Kyseessä on moottorijarrutustoiminto, jota käytetään esimerkiksi pitkissä alamäissä, vaikkapa vuoristossa, koska auton regeneratiivinen jarrutus on liian heikko näihin tilanteisiin. Toyota itse määrittelee auton toimintaa näin:

"B-asennossa kuljettaja pyytää enemmän jarrutustehoa. Se saadaan aikaan ohjaamalla osa regeneratiivisesta energiasta MG1:lle HV-akun sijasta. MG1 ei enää pyöri vapaasti, mutta moottorina se käyttää polttomoottoria ja MG2 toimii vääntömomentin reaktioelementtinä. Moottorin polttoaineenruiskutus katkeaa."

Kun moottorin polttoaineenruiskutus B-asennossa katkeaa, energiankulutus loppuu niiltä osin ja syntyy säästöä. Toisin sanoen energian talteenotto akkuun heikkenee, mutta toisaalta bensiinin kulutus loppuu kokonaan. Olennaista on, että hybridikuljettaja saattaa tarvita tätä brake-toimintoa nopeiden liikennetilanteiden vuoksi myös kaupungissa, eikä vain pitkissä alamäissä.

Aktiivisuus säästää

Tässä on yksi hybridiajamisen kulmakivistä. Käytännön ajossa ei aina ole mahdollista, esimerkiksi kaupungissa, sopeuttaa omaa suoritetta muuhun liikenteeseen niin, että pelkkä D-asennon tarjoama moottorijarrutus riittäisi jarrutustilanteisiin. Kun kuljettaja käyttää B-asentoa, säästöä syntyy bensiinin kulutuksen katkeamisena, vaikka toisaalta energiaa saadaankin vähemmän talteen HV-akun varausta varten. Ajaminen vaatii aktiivisuutta ja hyvää liikenteen lukemista, myös kanssa-autoilijoilta.


Hybridien toiminnassa on eroavuuksia niin merkkien välillä kuin myös täyssähköautoihin verrattuna, ja kaikilla pitää osata ajaa oikein. Täyssähköautoihin verrattuna, esimerkiksi uuteen Hyundai Ioniq EV:hen, Toyotan järjestely hieman häviää käyttäjäystävällisyydessä. Ioniqissa on moottorijarrutuksessa eri jarrutusasetuksia, joiden voimakkuutta kuljettaja voi käsin hallita lähes silmänräpäyksessä. Silti regeneratiivinen yksikkö saa kaiken jarrutusenergian talteen.


Moottorijarrutus on tarvittaessa niin voimakas, että perusjarrutusta ei tarvita kuin hätätilanteissa. Samaan suuntaan ovat menossa muutkin valmistajat, esimerkiksi Opel Ampera-e -mallissaan ja Nissan uudessa tulevassa Leafissaan. Ampera-e:ssä tämä "sormijarru" toimii ajan suhteen expotentiaalisesti, eli pidempään sormella jarruttaessa jarrutusteho nousee voimakkaasti. Tulevassa toisen sukupolven Leafissa jarrutusta voidaan hallita "kaasupolkimella" eli oikeammin vauhtipedaalilla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt