Ministeriön paperi paljastaa: Viranomaiset suunnittelevat kansalaisten liikkumisen yhdistämistä mainontaan

Julkaistu:

Liikenteen murros
Yleinen Teollisuusliitto YTL on jo ehtinyt ihmetellä Liikenne- ja viestintäministeriön dokumenteista löytyvää linjausta.
Paikannuksen hyötyjä ei kuitenkaan pidä tarkastella pelkästään liikenteen ja logistiikan palveluiden näkökulmasta, koska suurin potentiaali on erityyppisten palveluiden yhdistämisessä.

Sanatarkasti näin toteaa nyt Satellittiinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa -nimisen toimenpideohjelman luonnos kohdassa ”Hyödyntäminen tieliikenteessä” ja jatkaa:

Käyttäjän sijainti on keskeinen tekijä palveluiden yhdistämisessä.

Paikannuksen avulla on esimerkiksi mahdollista toteuttaa yhdistelmäpalveluita liikkumisen, kaupan alan ja markkinoinnin ympärille eli esimerkiksi liikkuessa käyttäjä pystyy saumattomasti saamaan informaatiota tuotteiden tarjouksista ja hoitamaan erityyppisiä ostoksia.

Käytännössä Liikenne- ja viestintäministeriö vaikuttaa siis ajavan vuosille 2017-2020 ajoittuvalla toimenpideohjelmallaan mallia, jossa liikenteessä oleville kansalaisille toimitetaan erilaisten liikenne- ja matkapalveluiden kylkiäisinä paikannuspohjaisia mainoksia ja kannustetaan asioimaan erilaisissa verkkokaupoissa.


Ohjelman lausunnonantajista Yleinen Teollisuusliitto YTL ja liiton yhteydessä toimiva Logistiikka-asiakkaiden neuvottelukunta sekä Raidealan neuvottelukunta ovat jo kyseenalaistaneet ministeriön mainonta-ajatuksen.

– Tässä LVM unohtaa, että jo nyt on puhelimen käyttö ajaessa kielletty liikenneturvallisuussyistä. satelliittinavigointi ei tee siitä yhtään turvallisempaa vielä vuosiin, isoja tavara- ja henkilölogistiikkapalveluiden käyttäjiä (kauppa, teollisuus, palvelut, maatalous) sekä markkinaehtoisia raidealan toimijoita edustava YTL:n pääsihteeri Kyösti Orre sanoo liiton kirjallisessa lausunnossa.

YTL kritisoi myös ministeriön suunnittelemia paikannukseen perustuvia tiemaksuja.

– Liikenteen verotus kaikkiaan vaatii muutoksia tulevaisuudessa, mutta asiaa on katsottava laajasti verotuksen kannalta ja sitten vasta siihen sopivan tekniikan kannalta. Tässä yhteydessä on parempi jättää tarkastelu tilanteeseen, jossa veromuutoksista voidaan keskustella ja paneutua nyt muihin käyttömahdollisuuksiin liikenteessä ja logistiikassa, Orre toteaa YTL:n kannan.

Ota kantaa

Kannatatko liikkumisen kuten auton ja julkisen liikenteen käytön yhdistämistä mainontaan ja markkinointiin?

Mainio idea! 4% Vaikea sanoa 2% En kannata 94%
Ääniä yhteensä 1594

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt