Vika kannattaa ehdottomasti korjata, lehti summaa tuoreessa numerossaan ja kertoo, että muussa tapauksessa luvassa on entistäkin suurempia ja kalliimpia vaurioita.
Käytännössä kyseisenlainen bensiinimoottori alkaa korjaamattomana karstaantua entisestään, mikä kuluttaa moottorin osia mekaanisesti ja alentaa pidemmän päälle myös auton tehoja. Lisäksi sylinterissä palanut öljy päätyy kalliiseen katalysaattoriin ja tuhoaa sen vähitellen kokonaan.
Hintaa öljyä syövän EA888-tyypin moottorin korjaamiselle tulee TM:n mukaan merkkikorjaamossa noin 6000-7000 euroa eli pahimmissa tapauksissa koko auton arvon verran.
Hieman eri menetelmiä käyttävällä moottorikoneistamolla hommasta selviää tyypillisesti noin puolet halvemmalla.
Koska kyseisten autojen tehdastakuu on jo loppunut, on maahantuojan vastaantulo korjauskustannuksissa jo hyvin tapauskohtaista eli vaihtelevaa. Välttämättä vastaantuloa ei ole luvassa lainkaan.
EDIT: Lisätty Seat otsikkoon. Tekniikan Maailman alkuperäisessä jutussa Seatia ei oltu erikseen mainittu.