Autot

Skoda Octavia RS 245 – perheauto steroideilla

Julkaistu:

Koeajo
Vain teeskentelijä suhtautuu piittaamattomasti historian tehokkaimpaan Skodaan.

Kun Suomessa supersuosittu Skoda Octavia RS 230 sai kirittäjäkseen RS 245:n, saattoivat epäilevät tuomaat tuhahtaa marginaaliselle lisäteholle. Onko perheautolta näyttävä Mladá Boleslavin tuotos edes oikea urheiluauto?

Riippuu keneltä kysyy.

Useimmille suomalaisille RS 245:ssä murisevaa potkua riittää aivan riittävästi, ja varomattomissa käsissä liiankin kanssa.

Hevosvoimien ohjelmointi teki siitä Skodan tehokkaimman auton, ja samalla hinnastoon saatiin neljä lisäriviä, sillä bensiinimoottorisen liftbackin ja combin saa sekä manuaali- että automaattivaihteistoilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ulkoisesti muutokset ovat pieniä. Tarkkanäköinen naapurisi saattaa tunnistaa uutuuden täysmustasta keulan maskista, mustista peilikoteloista ja vinosuunnikkaan muotoisista pakoputken mustista päistä sekä mustista RS-logoista. Kevytmetallivanteet ovat RS 245:ssä 19-tuumaiset, ja tietenkin mustat.

Vilkaisu sisälle: pääntuet on integroitu vahvasti muotoiltuihin, alcantara-verhoiltuihin urheiluistuimiin. Kojelauta edustaa nyky-Skodaa edustavimmillaan.


Tieto tehostetusta moottorista ja sen jatkeeksi asennetusta VAG-konsernin uudesta 7-portaisesta kaksoiskytkinvaihteistosta kiihottavat painamaan starttinappulaa.

Tehoversioon on asennettu elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, jonka hyödyt ilmenisivät etenkin radalla, mutta sallittujen moottoritienopeuksien puitteissakin perhesportti säväyttää. Nopeassa kaarreajossa mukautuvan alustan säätöjärjestelmä kytkeytyy automaattisesti Sport-tilaan, mikä varmistaa ajovakauden ja pyörien pitoa. Tiheiden välitysten myötä automaatti vaihtaa sekä kaupungissa että maantiellä niin mallikkaasti, ettei automaatin manuaalitoimintoa muista edes kokeilla.


Raideleveys on takana 30 milliä leveämpi kuin aiemmassa RS 230 -mallissa, millä Skodan insinöörien mukaan haetaan entistä vakaampaa ajotuntumaa. Kuski saa tosiaan hyvän tunnon tiehen. Suuntavakaus on esimerkillinen.

Auton pohja lepää 15 millimetriä alempana muihin Octavia-versioihin nähden. Alustaa voi säädellä kolmeen asentoon. Sport-tilavalinta alkaa rasittaa arkiajossa, jos tiessä on vähänkään epätasaisuuksia – ja niitähän on.


Kun kuski kuitenkin haluaa testata auton reservejä, tuntuu Sport ainoalta ajotilan vaihtoehdolta. Muutenhan tässä voitaisiin keskustella uuvuksiin asti polttoaineen kulutuksesta sekä takapenkin ja tavaratilojen avaruudesta.

Epäoleellista tämän auton kohdalla.


Skodaa ei ole pidetty poikkeuksellisen hiljaisena autona, mutta nyt ajomelu jää vain alaviitteeksi. Osansa voi olla kaiuttimien kautta ajetuissa pakoäänissä.

Oikein tai väärin, tätä autoa on hauska ajaa.

Skoda Octavia 2.0 TSI RS 245 DSG Aut.

Moottori R4, turbo, 1984 cm³, 180 kW (245 hv)/5000–6700 r/min, 370 Nm/1600–4300 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 6,4 l/100 km 95E CO2-päästöt 146 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4689, l 1814, k 1448 mm, akseliväli 2680 mm, omamassa 1445 kg, tavaratila 590–1580 l, tankki 53 l Hinta 40 129 euroa

Kiitämme

Käytännöllisyyden ja sporttisuuden miksausta

Verratonta ajettavuutta

Hyvin tukevia etuistuimia ja avaria tiloja

Moitimme

Nelivetoversion puutetta

Vakionopeudensäätimen hankalaa sijaintia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt