Autot

Nissan Micra on monilta osin parempi kuin koskaan

Julkaistu:

Koeajo
Nissan Micra on kasvanut jo keski-ikäiseksi.
Olisi helpompi luetella ne seikat, jotka uudessa Nissan Micrassa eivät muutu verrattuna edeltäjään kuin ne, jotka eivät ole muuttuneet.

Silti Micra on yhä kaupunkipyörittelyyn suunnattu pikkuauto. Pituusmittaa on rutkasti aiempaa enemmän: kokonaispituus on nyt hitusen alle neljä metriä, aivan kuten suurella osalla tärkeimmistä kilpailijoista. Samalla akseliväli kasvanut yli seitsemän senttimetriä, mikä on aidosti hyödynnetty parempina sisätiloina. Sen huomaa etenkin etupenkeille istuessa.


Käytännössä tilat riittävät hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Sisätiloissa on painotettu eurooppalaista makua. Takaistuimella Micran kattolinja rajoittaa kuitenkin pitkien matkustajien mukavuutta, eikä polvitilaakaan ole paljoa.

Tavaratila on tasan 300-litrainen, ja sellaisenaan normaalin kokoinen tässä autoryhmässä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nissan tarjoaa Micraan kolmea eri moottoria, kahta bensiiniä ja yhtä dieselvaihtoehtoa. Suosituimmaksi moottoriksi noussee pieni turboahdettu, kolmesylinterinen ja 0,9-litrainen Renault’n puksutin, jollainen oli myös koeajoautossa. Sen käyntiääni on Micrassa hauskan persoonallinen, ja myös voimavarat (90 hv, 140 Nm) riittävät kuljettamaan kevyttä autoa mukavan vaivattomasti.

Moottorin voimat jakautuvat kuitenkin hieman epätasaisesti käyntialueella, mistä johtuen kiihdytettäessä tuntee ajoittain pientä puutumista vauhdin kasvussa.


Micran uusittu etujousitus ja sähköinen ohjaustehostin luovat havaittavaa helppoutta kaupunkiauton pyörittelyyn, mutta auton ajo-ominaisuudet ovat positiivinen yllätys myös pidemmässä matka-ajossa. Pyöräntuennat on suunniteltu uudelleen sekä edessä että takana, ja kori on entistä jäykempi. Muutokset tuntuvat vakaana kulkuna niin suorilla kuin mutkaisillakin teillä, ja Micraa on miellyttävä ajaa myös aktiivisemmin.

Miinuspuolena auto on kuitenkin jonkin verran ura- ja sivutuuliherkkä. Pidemmällä siivulla huomaa myös, että etuistuinten istuinosa voisi olla paremminkin tukea antava. Myöskään ristiselän tuen säätömahdollisuutta ei ole. Jousituksessa usein esiintyvää harmillista, liiallista pintakovuutta autossa on vain nimeksi.

Myös äänieristystä on parannettu, mutta Suomen karkeilla asvalteilla renkaat kumisevat silti suuremmissa nopeuksissa harmillisesti sisälle. Ominaisuus on yleinen nykyautoissa.

Ajoimme Micralla lähes 900 kilometrin testirupeaman monenlaisilla teillä ja useilla nopeuksilla. Keskinopeudeksi muodostui 58 km/h, ja testin aikana Micra kulutti keskimäärin 5,9 litraa sadalla. Mikäli ajaa enemmän kantateillä nopeudella 80 km/h ja kaupungeissa, kulutus laskee helposti lähemmäs litran verran. Arjen taloudellisuuttakin löytyy.


Tämän päivän avainsana on personointi. Micraan voikin valita lukuisten eri ulkovärivaihtoehtojen lisäksi kolme eritasoista pakettia, joilla autosta voi halutessaan muokata paremmin omaa makuaan miellyttävän. Kontrastia luovat monet väriyhdistelmät kertautuvat myös sisällä.

Koeajoautoomme oli valikoitunut harmaa metalliväri sekä sisä- ja ulkopuolen oranssit tehostevärit, jotka nostivat auton perushintaa noin 1 700 euron verran. Halutessaan personointivärit voi myös olla ottamatta.

Turvallisuusvarustelu on nykyaikaiselle pikkuautolle vaadittavalla hyvällä tasolla. Micrassa on tavanomaisten turvavarusteiden lisäksi vakiovarusteena muun muassa älykäs pidonhallinta, kaistavahti, ajovalojen vaihtojärjestelmä sekä hätäjarrutustoiminto.

Nissan Micra on yksi niistä automaailman legendaarisista malleista, jolla on takanaan jo usean vuosikymmenen historia. Varhain vuonna 1982 syntynyt Micra on käynyt läpi useita uudestisyntymisiä. Alkuperäisestä yksinkertaisen kulmikkaasta pikkupäristäjästä on tultu tähän päivään, ja auto on nyt monilta osin parempi kuin koskaan.

Nissan ei kuitenkaan vieläkään tarjoa Micrasta hybridiversiota. Arkkivihollisella Toyotalla sellainen jo on – tässäkin kokoluokassa.

Nissan Micra IG-T 90 S/S 5M/T Tekna

Moottori R3, 899 cm³, turbo, 66 kW (90 hv)/5 500 r/min, 140 Nm/2 250 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,1 s, huippunopeus 175 km/h Kulutus 4,6 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 104 g/km Voimansiirto M5, etuveto Mitat p 3 999, l 1 743, k 1 455 mm, akseliväli 2 525 mm, omamassa 1 082 kg, tavaratila 300–1 004 l, tankki 41 l Hinta 19 691 euroa

Kiitämme

Kasvaneita etutiloja

Pirteitä ajo-ominaisuuksia

Moitimme

Etuistuinten tukea

Niukkoja takatiloja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt