XC60 on uuden ajan kartano-Volvo - Autot - Ilta-Sanomat

XC60 on uuden ajan kartano-Volvo

Uudelle, edeltäjäänsä hoikemmalle ja lihaksikkaammalle Volvo XC60:lle voi ennustaa menestystä.

Volvon tuore ”mukamaasturi” XC60 on nelivetoinen, korotetun maavaran tukeva auto. Autossa istutaan korkealla, mutta keulan äärirajat on silti vaikeahko hahmottaa.

15.10.2017 14:10

Möhkömaista XC90:ää pienempi XC60 on ollut todellinen myyntihitti, joka on todennäköisesti tällä hetkellä Volvon tärkein malli. Suomeenkin autoa on rekisteröity vuosien varrella huomattava määrä, noin 12 000 kappaletta.

Ensimmäinen sukupolvi ehti lähes kymmenen vuoden malli-ikään ennen kuin nyt koeajettu toinen sukupolvi valmistui. Se on selkeästi alaspäin skaalattu versio isoveljestään.

Vaikka XC60 D4 AWD ei ole teknillisesti mullistava, on Volvo rakentanut pätevän auton, jossa on paljon uutta turva-, mukavuus- ja taloudellisuusajattelua.

Uusi XC60 on edeltäjäänsä hoikemman ja lihaksikkaamman näköinen. Autolle on helppo ennustaa edelleen jatkuvaa menestystä, sillä uuden mallin pitkissä vaakatasoisissa kylkilinjoissa voi nähdä häivän vanhaa tuttua kartano-Volvojen tyylittelyä – ehkä jopa enemmän kuin uudessa matalassa V90-farmarissa, joka on tiloiltaan siirtynyt askeleen lähemmäs ei-niin-käytännöllistä-elämäntapafarkkua.

Kehitys on luonnollinen: suuremmat sisätilat ja parempi käytännöllisyys määräävät kartano-Volvon manttelin perijän. Kartano-Volvon nimityshän juontaa juurensa ajatuksesta, että autolla pärjäisi niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Jos ei omistanut suuria tiluksia, mahtui autoon ainakin viikonlopun mökkimatkan tavarat helposti. Siihen XC60 on juuri oikean kokoinen.

Tavaratila on 505-litrainen ja muodoltaan selväpiirteinen, mutta se häviää litroissa mitaten niukasti muun muassa tuoreelle kilpailijalleen Alfa Romeo Stelviolle. Vaalea verhoilumateriaa on altis likaantumiselle. Takaselkänojat taittuvat alas 40:60-suhteessa. Suksiluukku helpottaa pitkien tavaroiden kuljettamista.

Parin vuoden päästä kaikki Volvon uudet myytävät mallit ovat vähintään kevythybridejä. XC60:sta on myös saatavilla hybridiversio, mutta jostain käsittämättömästä syystä ruotsalaistehdas on aiemmin päättänyt, että ladattavassa hybridissä pitää olla yli 400 hevosvoimaa. Samalla se on mallisarjan toiseksi kallein versio.

Järjellisempää hybridiä ei siis ole tarjolla, eivätkä mahtavat voimavarat tee XC60 T8 -hybridistä todellista urheiluautoa: kiihdytys 0-100 km/h hoituu rivakasti 5,3 sekunnissa, mutta huippunopeus jää lukemaan 230 km/h. Ennen kaikkea auton luonne ei ole urheilullinen.Leppoisaan ”mukamaasturiin” sopii hitaahko ohjausvaihde, johon Volvo edelleen luottaa.

Niinpä valinta osuu helposti edullisempiin dieselversioihin, joissa voimasta vastaa varsin tavallinen kaksilitrainen turbodiesel. D4-turbodiesel puristaa viidennen sukupolven Haldex-tekniikkaan perustuvan AWD-nelivedon käyttöön arkiajoihin riittävästi potkua. Terveiden voimiensa turvin lähes kaksitonninenkin auto liikkuu mukavan vaivattomasti. Kahdeksanportainen automaatti vaihtaa tyylikkäästi.

Volvon tilankäyttö on edelleen hieman tuhlailevaa, sillä vaikka takaistuimet ovat tukevat, riittää jalkatilaa kokoluokka huomioiden vain keskinkertaisesti.

Tiloiltaan XC60 ei yllätä. Tarjonta on edessä onnistunutta, mutta takana jo rajallisempaa. Keskimittaiset mahtuvat kuitenkin peräkkäisille istuimille. Takana keskipaikalla kookas kardaanitunneli verottaa jalkatilaa. Tavaratilakin on kooltaan keskinkertainen. Takaselkänojat taittuvat alas 40:60-suhteessa, ja suksiluukku helpottaa pitkien tavaroiden kuljettamista.

Yhdessä suhteessa Volvo on selkeästi säästänyt. XC60:ssa ei ole juurikaan käytetty koripintoihin keveyttä tuovaa ja kalliimpaa alumiinia, kuten joissakin sen parhaissa kilpailijoissa. Niinpä auton raskauden tuntee ajossa.

Koska XC60 on lisäksi korkeahko, muodostuu korin liikkeistä epätasaisella pinnalla hieman huojuvia, mitä tuntuva omamassa korostaa. Silti XC60 on perusvakaa ja miellyttävä ajettava, sillä tuntuma tiehen on tukeva ja rauhallinen. Jousitus on mukavuuspainotteinen, mutta isot tiemuhkurat tuntuvat matkustamossa asti. Saatavana on myös mukavuutta edelleen parantava ilmajousitus 2 000 euron autoverottomaan hintaan.

XC60:n kuljettajan paikalla viihtyy erinomaisesti, ja ajoergonomia on luontevaa. Kojelaudan yhdeksäntuumainen keskikosketusnäyttö tosin voisi käytettävyyden kannalta sijaita hieman ylempänäkin.

D4-moottorin voimin kiihtyvyys on rivakkaa pienistä nopeuksista, mutta moottoritielle päästyä puhdin rajallisuus alkaa tuntua puutumisena. Kiihdytyksissä dieselmoottorin karkea käyntiääni kantautuu selkeästi sisälle. Kuljettajan valittavissa on viisi erilaista ajotilaa: comfort, eco, dynamic, off-road sekä muokattava individual.

Säädettävät ajotilat eivät sisälly ”hinnat alkaen” Momentum-varusteluun, vaan niistä pitää maksaa muutaman satalappusen lisää. Sen sijaan vakiovarusteisiin kuuluvat nyt muun muassa ohjausavustuksin paranneltu ja automaattisen täysjarrutuksen osaava City Safety -järjestelmä, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvonta sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Nykydieselit ovat paperilla puhtaita, mutta tuoreessa ruotsalaislehden testiraportissa tien päällä suoritettujen testien mukaan Volvon diesel tuprutti tien päällä lähes 15-kertaisesti typpioksideja viralliseen lukuun verrattuna.

Moni muukin valmistaja reputti samassa testissä, mikä ei ole omiaan lisäämään luottamusta jatkuvasti ryvettyvään dieselin maineeseen. Volvonkin sähköistyminen tulee tässä mielessä tarpeeseen.

Uusi XC60 D4 AWD kulutti koeajon aikana dieseliä 8,1 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 51 km/h. Kaupunkiajossa raskaan massan kiihdyttely vauhtiin vie veronsa. Tasaisessa ajossa kulutus asettuu jo litran- tai puolitoista maltillisempiin lukemiin.

Peruutuskameran kuva on tasoltaan hyvä: 360 asteen näkymä helpottaa auton rajojen hahmottamista.

Volvo XC60 D4 AWD Business Inscription aut.

Moottori R4, 1 969 cm³, kaksi turboa, 140 kW (190 hv)/4 250 r/min, 400 Nm/1750–2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 205 km/h Kulutus 5,3 l/100 km diesel CO2-päästöt 136 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 688, l 1 902, k 1 658 mm, akseliväli 2 865 mm, omamassa 1 836 kg, tavaratila 505 l, tankki 60 l Hinta 62 320 euroa

Kiitämme

Ylellistä laatuvaikutelmaa

Erinomaista turvallisuusvarustelua

Moitimme

Korkeahkoa omamassaa

Taloudellisuuspainotteisen hybridin puutetta mallistossa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?