Paikannukseen perustuvien palveluiden markkina on nopeassa kasvussa.
Tieliikenteessä on jo käytössä olevia sovelluksia kuten tienkäyttömaksut, eurooppalainen hätäpuhelujärjestelmä eCall, digitaalinen ajopiirturi, pysäköintipalvelut sekä erilaiset joukkoliikenne- tai matkaketjupalvelut.
Muun muassa näin perustelee Liikenne- ja viestintäministeriön tuore satelliittiseurantadokumentti ja jatkaa:
Suurin potentiaali on erityyppisten palveluiden yhdistämisessä ja siinä taas käyttäjän sijainti on avaintieto.
Liikkuminen on palveluistumassa. Uudet palvelut ovat usein reaaliaikaisia ja palvelevat liikkujaa ovelta ovelle. Tämä edellyttää sekä liikkujan, että liikennevälineen paikantamista matkaketjun eri osissa, jotta saumaton palveluketju voidaan varmistaa.
Käytössä jo vuonna 2023?
Satelliittinavigoinnin tehokasta hyödyntämistä koskevan toimenpideohjelman vuosille 2017–2020 on tarkoitus valmistua vielä tämän syksyn aikana.
Ohjelma liittyy EU-tason yhteisiin tie- ja ruuhkamaksuihin, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Henkilö- ja pakettiautot tulisivat mukaan vuonna 2025.
Lakipaketin EU-tasoiset osuudet on IS:n virkamieslähteiden mukaan tarkoitus ajaa Euroopan parlamentissa parhaillaan käynnissä olevalla Viron puheenjohtajakaudella ja hyvissä ajoin ennen seuraavia EU-parlamenttivaaleja.
Lue lisää: Suomeen suunnitellaan satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja