Aurauskepeistäkin haetaan apua robottiautoille Suomen talvessa - Autot - Ilta-Sanomat

Aurauskepeistäkin haetaan apua robottiautoille Suomen talvessa

Tuleeko aurauskepeistä älykeppejä, jotta automaattisesti liikkuvat ajoneuvot pystyisivät kulkemaan turvallisesti talviolosuhteissa?

Julkaistu: 10.10.2017 12:32

Uudessa hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista lumen ja jään peittäessä tiet.

Liikenteen turvallisuusvirasto ja Trafi ovat aloittaneet Arctic Challenge -tutkimushankkeen, jossa ratkaistaan tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa.

Hankkeessa tehdään kenttäkokeita automaattiajoneuvoilla Tunturi-Lapissa sijaitsevalla Aurora-koealueella vuosina 2017–2019.

– Ratkaisun avaimet tieliikenteen automaation talvihaasteisiin ovat meillä suomalaisilla, ja tämän tutkimushankkeen avulla pystymmekin tuomaan osaamistamme esille myös kansainvälisessä automaatiokeskustelussa. Suomessa on lumista keskimäärin noin kolmesta kahdeksaan kuukauteen vuodessa ja myös noina kuukausina automaattisten ajoneuvojen on tulevaisuudessa pystyttävä liikkumaan turvallisesti. Esimerkiksi ajoneuvon sijaintiin tarvitaan entistä tarkempaa paikannusta ja karttoja, kun tien pinnan peittää lumi ja jää, painottaa johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista.

Tulevaisuuden älykäs infra tuottaa tietoa ajoneuvojen käyttöön. Hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista kahdella tavalla: kartta- ja satelliittitietoon perustuen sekä tienvarressa oleviin reunapaaluihin ja aurauskeppeihin perustuen.

– Tavoitteena on selvittää minkälaisia ja missä aurauskeppien ja reunapaalujen tulisi olla, jotta automaattinen ajoneuvo pystyisi niiden avulla määrittämään sijaintinsa tiellä, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen.

Hankkeen toisena painopisteenä tutkitaan ajoneuvojen etäohjausta vaikeissa olosuhteissa sekä turvallisuuteen liittyviä kuljettajille ja ajoneuvoille automaattisesti lähetettäviä viestejä liikenteen häiriöistä ja vaikeista olosuhteista.

– Automaattinen ajoneuvo hyötyy häiriöviestien lisäksi myös joissain tilanteissa etäohjauksesta, jota tulevaisuudessa voivat käyttää esimerkiksi logistiikkayritykset kuorma-autojensa etävalvonnan osana, Schirokoff sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?