Hanke elää yhä vahvana: Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja - Autot - Ilta-Sanomat

Hanke elää yhä vahvana: Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta.

Henkilökohtainen navigointi on jo arkipäivää kaikkialla maailmassa. Satelliiteilla on mahdollista valvoa liikennettä ja tuottaa tietoa esimerkiksi kilometripohjaista liikkumisveroa varten.

9.10.2017 11:51

Ohjelma kuvaa Suomen kannalta oleellisten satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä.

Myös tieliikenne ja tienkäyttömaksut ovat ohjelmassa mukana.

”Komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta (vinjetti) ja siirtyä ajosuoritteisiin käyttömaksuihin”.

”Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteentoimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa”, LVM:n toimenpideohjelman dokumentti summaa selvityksen yhtä lähtökohtaa.

Kaikkiaan LVM:n satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmaehdotuksessa esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, ”joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi”.

Keskeistä toimenpiteille on satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa.

LVM:n mukaan Euroopan komissio on arvioinut satelliitti- ja navigointitoimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025.

Lue myös: Näillä periaatteilla autoilevia suomalaisia voidaan tulevaisuudessa rahastaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?