Kilometriveroasialla on nyt Ruotsin energiavirasto, joka on antanut paikalliselle ympäristöinstituutti IVL:lle ja Chalmersin tekniselle korkeakoululle tehtäväksi selvittää polttoaineverojen korvaamista liikenteen kilometriverolla.
Taustalla on mm. ajatus siitä, että perinteisellä polttoaineverotuksella ei voida ottaa huomioon yhteiskunnalle koituvia meluhaittoja, ruuhkia ja päästöjen sekä verojen vaikutuseroja maaseudulla ja kaupungeissa.
”Pajala” ja ”Tukholma” vastakkain
Käytännössä Ruotsin viranomaiset haluaisivat siis työkalun jolla voisi rangaista rahallisesti esimerkiksi tilannetta, jossa suuripäästöisellä autolla ajetaan ruuhka-aikana kaupungissa.
Kilometrityyppinen vero mahdollistaisi tämän ilman, että lisälaskua koituisi myös pienipäästöistä autoa maaseudulla ajavalle.
Ruotsissa maaseutu- ja kaupunkiliikenteen ohjaamisen ristiriitaa kutsutaan mm. Pajala-Tukholma -dilemmaksi, harvaan asutun tornionjokilaaksolaisen Pajalan kunnan sekä maan pääkaupungin mukaan.