Autot

Uudistunut Subaru XV on mökkipolkujen pätevä etenijä – turboa ja vääntöä uupuu

Julkaistu:

Ensitesti
Subaru luottaa edelleen boxer-moottoriin ja nelivetoon. Turbosta voi vain unelmoida.
Autovalmistajien insinöörien ja suunnittelijoiden aika kuluu varmasti kuin siivillä uusien mallien parissa. Ei ole esimerkiksi kuin kuusi vuotta siitä, kun ensimmäinen Subaru XV näki päivänvalon Frankfurtin autonäyttelyssä. Jo nyt autosta tuodaan täysin uusi sukupolvi markkinoille.

Uuden mallin kehitystyö on sen verran hidasta puuhaa, että käytännössä päätös XV:n päivittämisestä on todennäköisesti tehty hyvin pian jo sen syntymän jälkeen. Kehitys kehittyy kiihtyvään tahtiin.


Subarun työ on ollut muutoinkin perustavanlaatuista. XV:n perusrakenne pohjautuu japanilaisyhtiön täysin uudelle Global-perusrakenteelle, joka on Subarun historian suurin yksittäinen sen eri malleihin kohdistuva voimainponnistus.

Sama perusrakenne nähdään jatkossa muissakin uusissa Subaruissa. XV:ssä sen luvataan lisäävän korin ja jousituksen jäykkyyttä, parantavan ajovakautta ja vaimentavan tehokkaammin korin ääniä ja värinöitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitoiltaan XV on kasvanut hieman. Kori on edeltäjäänsä 15 millimetriä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 25 milliä korkeampi. Akseliväli on kasvanut kolme senttiä.

Poistuvaa XV:tä on moitittu sisätiloiltaan jo hieman aikansa eläneeksi. Niinpä uudessa painoksessa ohjaamon viihtyvyyttä on parannettu urheilullisemmalla ilmeellä, laadukkaammilla materiaaleilla ja ergonomiaan perehtymällä. Ensituntuman perusteella istuinergonomian ja -säätöjen monipuolisuuden suunnitteluun Subaru voisi silti edelleen panostaa.


Voimaa uuteen XV:hen tuo monilta osin uudistettu, 2,0-litran polttoaineen suoraruiskutuksin varustettu nelisylinterinen boxer-moottori. Tarjolla on myös 1,6-litrainen versio; molemmat nielevät bensiiniä.

Yksi seikka ei kuitenkaan muutu: moottoreista puuttuu turboahdin.

Uudistunut isompi moottori on Subarun mukaan edeltäjäänsä kevyempi ja taloudellisempi, ja se tarjoaa nyt 156 hevosvoiman huipputehon. Vääntö jää kuitenkin suhteellisen alhaiseksi, alle 200 newtonmetriin. Se on vähän kaksilitraisessa moottorissa.

Subarun olisi syytä tarkistaa asenteensa moottorin ahtamiseen, sillä jopa nykyaikaisessa 1,2-litraisessa, turboahdetussa pikkumoottorissa on enemmän vääntöä. Se taas konkretisoituu kilpailijoissa kulun helppoutena. Nyt jopa 2,0-litraisella XV:llä kiihdytys sataseen vie yli kymmenen sekuntia, pienemmällä moottorilla peräti 13,9 sekuntia. Tällaisin suorituskykyarvoin XV:llä on vaarana jäädä osin jopa pikkuautojen jalkoihin.

Osansa suorituskykyominaisuuksiin luo myös XV:n vakiovaihteisto, joka on portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto. Tutummin CVT:nä tunnettu automaatti tekee työnsä enimmäkseen huomaamattomasti, mutta tietynlainen kumilankamaisuus on edelleen läsnä, kun kiihdytyksissä voimansiirron yhteispelin luonne paljastaa väännön vähyyden.


Moottori huutaa käyntinopeusalueensa ylärekisterissä, mutta kiihtyvyys jää laimeaksi. Myöskään XV:tä aiemmin vaivannut rengasmelu ei ole poistunut.

XV:n parasta antia ovatkin sen kyvyt maastossa. Yli 22 senttimetrin maavara sekä XV:n maastoajo-olosuhteisiin kehitetty X Mode -järjestelmä helpottavat auton ajamista todella hankalissa keli- tai maastoajo-olosuhteissa. XV:llä voi huoletta mennä sellaisellekin mökkipolulle, jolle ei tulisi mieleen henkilöautolla lähteä.


Etenemiskyky on todella vakuuttavaa, kunhan muistaa, että katurenkaiden kuvio tukkeutuu mudassa nopeasti, jolloin vaarana on pidon totaalinen katoaminen.

Aivan ihmeidentekijäksi XV ei siis yllä, mutta X Mode -järjestelmä kontrolloi kuitenkin muun muassa jyrkissä nousuissa kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä avustaen tarvittaessa parhaansa mukaan. Järjestelmään sisältyy myös mäkilähtöavustin. Auton maksimivetopaino on 1 400 kiloa.


Perusajettavuuden osalta XV on tien päällä hyvää perustasoa. Ohjausvälitystä on nopeutettu hieman. Yhdessä uuden jousitusgeometrian, iskunvaimennuksen ja viisi millimetriä matalamman painopisteen ansiosta pito tiehen on entistä tunnokkaampi.

Suomessa uusi XV esitellään marraskuun lopulla. Auton hinnat alkavat 30 872 eurosta (1.6i Base), kaksilitraisen (2.0i Active) 36 788 eurosta. Subarun törmäyksiä ehkäisevä EyeSight-järjestelmä seuraa vakiovarusteena.

Subaru XV 2.0i Ridge

Moottori B4, 1 995 cm³, 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, 196 Nm/4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 197 km/h Kulutus 6,9 l/100 km CO2-päästöt 155 g/km Voimansiirto A1, neliveto Mitat p 4 465, l 1 800, k 1 615 mm, akseliväli 2 665 mm, omamassa 1 477 kg, tavaratila 385–1 240 l, tankki 60 l Hinta 38 000 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt