Tieliikennelakiin suunnitteilla suurremontti – näin muutokset näkyisivät arjessa - Autot - Ilta-Sanomat

Tieliikennelakiin suunnitteilla suurremontti – näin muutokset näkyisivät arjessa

Tieliikennelain uudistus on lähdössä eduskunnan käsiteltäväksi lähiviikkoina.

Julkaistu: 2.10.2017 3:00

Eduskuntaan pian etenevällä tieliikennelain uudistuksella haetaan selkeyttä ja varaudutaan robottiautoihin.

Tieliikennelakiin suunnitellut muutokset näkyisivät monin tavoin tielläliikkujien arjessa. Esimerkiksi keltaisesta sulkuviivasta saattaa tulla valkoinen, talvirenkaiden käyttöön voi tulla uutta harkinnanvaraa ja suositus pyöräilykypärän käytöstä voi pudota lakitekstistä.

Tieliikennelain uudistus on lähdössä eduskunnan käsiteltäväksi lähiviikkoina. Lakipaketti sisältää paitsi mahdolliset muutokset talvirengaspakkoon ja heijastinta ja pyöräilykypärää koskeviin suosituksiin myös liikennesääntöihin, joihin haetaan selkeyttä ja ajanmukaisuutta.

Lakiluonnosta viilataan parhaillaan keväällä saatujen lausuntojen pohjalta.

Lakiluonnos antaisi autoilijalle tulevina talvina aiempaa enemmän mahdollisuuksia keli- ja tilannekohtaiseen harkintaan.

Pian koittavan talvirengaskauden osalta lakiluonnos antaisi autoilijalle tulevina talvina aiempaa enemmän mahdollisuuksia keli- ja tilannekohtaiseen harkintaan. Luonnoksen mukaan talvirenkaita pitäisi käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Taustalla on muun muassa talvien lämpeneminen.

– Ei tarvitsisi ajaa talvirenkailla joulukuussa, jos on kesäkeli, sanoo liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Pykälät heijastimesta ja pyöräilykypärästä pois?

Heijastimen ja pyöräilykypärän osalta pohdittavana on ollut, pitäisikö niiden käyttämättä jättäminen sanktioida vai jättää ne kokonaan pois laista. Käyttämättä jättämisestä ei nykyisellään rangaista, ja perustuslakivaliokunta on linjannut, etteivät suositusluonteiset pykälät kuulu lainsäädäntöön.

Jos suositukset poistettaisiin laista, vaihtoehdoksi luonnoksessa esitetään valistusta ja kampanjointia muun muassa kouluissa ja päiväkodeissa.

Pyöräilykypärän käyttämättä jättämisestä ei nykyisellään rangaista, vaikka varuste on pakollinen.

Liikenneturva ei innostu kypärän ja heijastimen käyttöä koskevien sääntöjen poistamisesta.

– Se voisi pidemmällä aikavälillä jopa vähentää pyöräilykypärän ja heijastimen käyttöä, tai että se jumiutuu nykytasolle, sanoo toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Sanktiointiin liittyy hankalia näkökulmia, kuten valvonnan resurssien rajallisuus ja se, että kaupunkipyöriä käytetään spontaanisti. Lisäksi alle 15-vuotiaat lapset eivät ole rangaistusvastuun piirissä.

Keltaiset viivat valkeiksi?

Jokaiselle autoilijalle näkyvä muutos olisi keltaisen sulkuviivan värin vaihtaminen valkoiseksi. Lakiluonnoksessa esitetään tätä. Perusteina ovat muun muassa valkoisen värin takaisinheijastuvuus ja se, että tietokoneen on helpompi lukea valkoista viivaa. Valkoinen viiva on käytössä myös kansainvälisesti.

Jokaiselle autoilijalle näkyvä muutos olisi keltaisen sulkuviivan värin vaihtaminen valkoiseksi.

Autoliiton mukaan esitys valkoisista viivoista ei ota huomioon Suomen talvea eli sitä, että ihmissilmälle keltainen erottuu talvikelillä valkeaa paremmin.

– Jos on lumisemmat kelit, ajokaistojen väliin jää luminen polanne. Jos sieltä alta näkyy paikka paikoin tiemerkintöjä vähän, niin kumpi näkyy paremmin, keltainen vai valkoinen sulkuviiva? kysyy Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Robottiautojen tulo vaatii suuria muutoksia

Tieliikennelain uudistuksen taustalla on myös isompi tavoite valmistautua digitalisaation ja automaation etenemiseen eli muun muassa robottiautoihin.

Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi siinä, ettei lakiluonnoksessa määritellä kuljettajaa ihmiseksi, vaan se jättää mahdollisuuden myös sille, että tietokone kuljettaa autoa. Samoin tienkäyttäjä voi olla myös sellainen toimija, joka voi kuljettaa ajoneuvoa tien ulkopuolella etäohjauksessa. Uusimmat automallit on esimerkiksi mahdollista pysäköidä älykännykän avulla auton ulkopuolelta.

Kiiskin mukaan automatisaatio luo painetta katsoa sääntöjä aivan uudesta näkökulmasta ja tehdä paljon suuremmankin mittakaavan uudistusta. Tämänhetkinen työ on murrosvaiheen työtä, jossa etsitään sopivaa välimaastoa nykytilanteen ja lähivuosina kiihtyvän automaation välillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?