IS koeajoi: Kia Optima sähkömoottorin kera – tarjolla 2500 euroa romuraha-alennusta - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Kia Optima sähkömoottorin kera – tarjolla 2500 euroa romuraha-alennusta

Kia kasvattaa ladattavien hybridien valikoimaansa. Nyt vuorossa on uusi Optima PHEV.

Ulkoa töpseli-Optiman erottaa lähinnä latausluukustaan. Auto kulkee myös pelkällä bensalla.­

30.9.2017 8:35

Polttoainepihit lataushybridit ovat eräs automaailman selkeistä trendeistä. Tässä menossa on mukana myös korealainen Kia, jonka mallistoon ovat hiljattain ilmaantuneet muun muassa Optiman töpselistä ladattavat versiot.

Kaksilitraiseen bensakoneeseen sekä sähkömoottoriin tukeutuva Kia Optima PHEV tarjoaa vastusta muun muassa (varsinkin lisävarusteiden kera enemmän kuin vain pykälän) kalliimmalle VW Passat Variant GTE:lle.

Käytön kannalta Optiman sähkömoottorista on iloa varsinkin taajama-ajossa, jossa sähkövoima paitsi säästää polttoainetta, mutta tuottaa myös miellyttävää lisävääntöä.

Maantiellä sähkötekniikan tuoma vääntöetu hälvenee, minkä lisäksi ajoakkukin alkaa kulua kaupunkiajoa selvästi nopeammin.

Polttomoottorikin muistuttaa olemassaolostaan silloin tällöin myös EV-moodissa ajaen, eli aivan nollalla litralla per satanen ”puolisähkö-Kia” ei akut täynnäkään etene - vähällä kylläkin.

Lähes pelkällä sähköllä Optima PHEV:lla pystyy joka tapauksessa ajamaan hyvissä oloissa jopa viitisenkymmentä kilometriä, mikä tekee autosta varsin mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi tyypillisille suomalaisille työmatkoille.

Veikata sopii, että talvipakkasilla täysillä akuilla taittunee yhä useamman kymmenen kilometrin matka.

Säästöä syntyy, kunhan Optimaa lataa ahkerasti.­

Yleistunnelma Optimassa on mukavuutta korostava. Saman auton perinteisempiä malleja (lähinnä akkujensa vuoksi) selvästi painavampi ”puolisähköversio” on ajossa hiljainen ja leppoisan rento, mutta ei varsinaisesti sporttinen oikein missään mielessä.

Laatuvaikutelmaltaan Kia ei aivan pärjää alussa mainitulle isolle VW:lle, mutta ei toisaalta ole missään nimessä huonokaan.

Voimanlähteestään lataus-Optima ei juuri huutele sen paremmin ulkona kuin sisälläkään. Mittariston ohella sähkökäyttöisyys näkyy lähinnä tavaratilassa, joka on pluginissa tilavuudeltaan satakunta litraa vastaavia bensa- ja dieselversioita pienempi.

Mittaristo ja tietoviihdenäyttö tukevat sähköajoa. Kierrosmittari puuttuu ”puolisähköautossakin” kokonaan.­

Hintansa osalta töpselihybridimalli on Optiman tapauksessa vastaavaa bensaversiota muutaman tonnin kalliimpi. Ero tosin kompensoituu pitkälti ensi vuoden alusta alkaen saatavissa olevalla 2500 euron romuraha-alennuksella sekä ajan kanssa myös selvästi matalampina päästöveroina.

Selväksi käy, että ahkeralle lataajalle plugin-Optiman ratissa on luvassa (energian puolesta) aika edullisia kilometrejä, niistä lapinmatkoista yhtään tinkimättä.

Kia Optima PHEV 2,0 GDI PHEV Business Luxury SW AT

Moottori R4, turbo, 1999 cm³, 115 kW (156 hv)/6000 r/min, 189 Nm/5000 r/min; sähkömoottori 50 kW (67 hv)/2330-3300 r/min, järjestelmäteho 151 kW (205 hv)/6000 r/min, järjestelmävääntö 375 Nm. Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 192 km/h Kulutus 1,4 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 33 g/km Voimansiirto A, etuveto Mitat p 4855, l 1860, k 1465 mm, akseliväli 2805 mm, omamassa 1805 kg, tavaratila 440-1574 l, tankki 55 l Hinta 48990 euroa

KIITÄMME:

- Latausmahdollisuuden tuomaa kulutusetua

- Edullista verotasoa

MOITIMME:

- Tylsähköä ajettavuutta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?