Autot

Alemman keskiluokan kaasuautolle 100 000 km:n kestotestin kautta aikain paras tulos – ”karisti kaikki epäilykset”

Julkaistu:

100000 km kestotesti
Sekä maakaasua että bensaa syövä Audi A3 g-tron yllätti Auto Bildin kestotestaajat säästäväisyydellään ja luotettavuudellaan.
Automaattivaihteisesta maakaasu-Audista tuli samalla saksalaislehden 100.000 kilometrin testin ensimmäinen auto, jossa ei ilmennyt testin aikana pienintäkään vikaa eikä edes kulumaa – normaaleja jarrupaloja ja muutamia kiveniskemiä lukuun ottamatta.

”Tämä Audi karisti (maakaasutekniikastaan huolimatta) kaikki epäilykset ja loisti koko testimatkan luotettavammin kuin yksikään kestotestiauto aikaisemmin”, Auto Bild Suomi 12/2017 kirjoittaa.

Aiemmin samankaltaisia huipputuloksia ovat lehden testissä saavuttaneet mm. Hyundai i30 sekä Dacia Lodgy.

Laadun suhteen lehti kehui erityisesti Audi A3 g-tronin tavaratilan alle sijoitettuja kaasusäiliöitä, jotka ovat aiemmista versioista poiketen muovia eivätkä näin ollen kärsi enää VW-konsernin kaasuautoissa raportoiduista säiliöiden ruosteongelmista.


Audi A3 g-tronin 14 kilogrammaa vetävällä maakaasutankkikokonaisuudessa ajettiin testissä olosuhteista riippuen 150-300 kilometrin matkoja. Kaasun loppuessa ajo jatkui automaattisesti 50-litraisella bensiinisäiliöllä, mikä tuotti toimintamatkaksi helposti noin tuhannen kilometrin lukeman.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Halvimmillaan matka taittui pelkällä kaasulla (Saksassa) ajaen vain 4,40 eurolla sataa kilometriä kohden. Kaikkiaan säästöä polttoainekuluissa syntyi kestotestin aikana tuhansia euroja.

Moitteita Audi A3 g-tronin ominaisuudet keräsivät hyvin vähän. Vastaavaan 1.4 TSI -bensamalliin nähden kaasuversio on aavistuksen tehottomampi, minkä lisäksi (poiskytkettävässä) automaattisammutuksessa esiintyi DSG-automaattivaihteiston kera silloin tällöin lievää nykimistä.

VV-Auto Oy:n vähittäismyyntihinnaston mukaan Audi A3 g-tron irtoaa Suomessa edullisimmillaan kaupasta uutena tasan 29369,65 eurolla.

Suomessa hallituksen tavoitteena on, että maassa olisi vuonna 2030 rekisteröitynä vähintään 250000 sähköautoa ja 50000 kaasuautoa. Tavoitteeseen satsataan myös rahallisesti, mm. erilaisten tukien muodossa.

Ota kantaa

Oletko ajatellut kaasuauton hankkimista?

Tosissani 36% Leikilläni 19% En ole 45%
Ääniä yhteensä 8354

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt