Trafi muutti bensa- ja dieselautojen kovia veroja korostavaa kampanjaa – lisäsi mm. maininnan veromuutoksista - Autot - Ilta-Sanomat

Trafi muutti bensa- ja dieselautojen kovia veroja korostavaa kampanjaa – lisäsi mm. maininnan veromuutoksista

Ilta-Sanomat uutisoi viime viikolla Trafin ”Ole edelläkävijä” -kampanjasta. Nyt viranomainen on korjaillut kampanjaa koskevaa materiaaliaan.

Kampanjan tarkoituksena on korostaa, että valtio haluaisi entistä useamman auton käyttävän fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköä, vetyä, biokaasua tai etanolia.­

25.9.2017 11:58

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ryhtyi kampanjoimaan viime viikolla liikkumisen suurista verolaskuista.

Kampanjamateriaalissa muun muassa kerrottiin, että 123g/km päästävällä dieselautolla ajavaa tulee ”suuntaa antavasti” odottamaan nykyisillä verotasoilla noin 17000 euron verolasku.

Tarkoituksena oli näin korostaa muun muassa sähkö- ja yhteiskäyttöautoilun näennäistä edullisuutta.

Osa Trafin henkilökunnasta myönsi ja osa kiisti taulukoihin valittujen suureiden tarkoitushakuisuuden.

Esimerkiksi Trafin viestintäjohtaja Anna Jokelan mukaan kampanjan tarkoituksena oli ”vain muistuttaa, että on erilaisia käyttövoimia”.

Taulukosta nousi joka tapauksessa kohu, johon otti kantaa mm. Autoliitto. Kritiikkiä keräsivät ennen muuta taulukon esimerkkien valinnat, jotka eivät olleet kuluttajan kannalta keskenään vertailukelpoisia.

Muun muassa kampanjalaskelmassa esitellyn dieselauton hiilidioksidipäästöt olivat suuremmat kuin saman kokoluokan bensiiniauton, vaikka yleensä asia on toisin päin.

Palautetta ilmeisesti tuli Trafiin riittävästi, sillä viraston kampanjamateriaaliin on nyt lisätty ja muutettu seuraavat tekstikappaleet:

Valtiovarainministeriön taulukko kertoo yleisellä tasolla verotuksen toimivuudesta ja miten se verottaa eri käyttövoimia.

Taulukko perustuu vuoden 2017 verotukseen ja siihen, miten verotus kohtelisi nykyisen verotuksen mukaisesti yleisellä tasolla tarkasteltuna eri käyttövoimia seuraavan kymmenen vuoden aikana. (Eli taulukko ei kerro siitä, että tulossa olisi esim. lisäveroja. Veromuutoksista päättää eduskunta.)

Vertailu on tehty 30 000 euron hintaisella autolla siksi, että se havainnollistaa verotuksen rakennetta ja käyttövoimien välisiä eroja verotuksen kannalta mahdollisimman selkeästi. Luvut ovat suuntaa-antavia. CO2-päästötiedot ovat elokuulta 2016 paitsi flexfuelin arvo, joka on simuloitu.

Taulukkoa ei voi suoraan soveltaa esimerkiksi omaan autoon, oman auton kustannuksia voi tarkastella esimerkiksi Autoliiton laskurilla.

Uusien, eri automallien ja käyttövoimia hyödyntävien autojen verotusta voi tarkastella esimerkiksi osoitteessa trafi.fi/autovertaamo.

Maininnoista huolimatta kampanjan ydin eli taulukot ovat yhä ennallaan. Yllä oleva kursiivilla kirjoitettu osuus on suoraa lainaa kampanjan nykyisestä versiosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?