Autot

Kevyt ja ketterä, mutta urheilullisuudesta voidaan keskustella

Julkaistu:

Koeajo
Mazdan pikkuauto on näppärä, mutta mainostettua urheilullisuutta pitää etsiä.
Mazdan isompien mallien imussa tapahtui myös askeettisesti 2:ksi nimetyn mallin kasvojenkohotus. Merkin pienimmän mallin kokemat muutokset havaitsee selkeimmin auton matkustamossa, jossa on otettu loikkia hyvään suuntaan. Neljän varustetason fiineimmässä, Luxury Plus -luokan autossa edistys näyttäytyy selvimmin.

Helposti omaksuttava multimedianäyttö navigaattorilla, ajonopeuden heijastusnäyttö ja ajamista turvaavat järjestelmät ovat herkkuja, jotka valuvat kalleimmista autoista parinkymmenentuhannen euron hintaluokkaan. Viihtyisyyttä lisää myös verhoilu: vaaleata vinyylinahkaa riittää kojelautaan saakka.

Niistä pitää toki maksaa, sillä halvimmillaan 2:een pääsee kiinni 15 000 eurolla. Nyt ajossa on auto, jonka hintalappu ennen ekstroja on 22 583 euroa.

Mazda mainostaa ehkä hiukan yllättäen malliaan urheilulliseksi. Ehkäpä autoa onkin sopivaa tarkastella sitä vasten. Onhan se ketterän näköinen, mutta ei sanottavasti urheilullisempi kuin esimerkiksi kilpailijat Volkswagen Polo ja Renault Clio.

Mazda varustaa autojansa edelleen ahtamattomilla bensiinimoottoreilla. Mazda 2:een saa vapaasti hengittävän, 1,5-litraisen moottorin kolmena tehoversiona: 75, 90 ja 115 hevosvoimaa. Ei erityisen urheilullisia lukemia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mazdan 90-hevosvoimaisella Skyactiv-moottorilla ja kuusivaihteisella automaatilla varustettu koeajoauto tekee työnsä kaupunkiajossa oikein kelvosti. Vauhdikkaampi ajaminen moottoritiellä vaatii korkeita kierroslukuja, ja kun vastaan tulee tilanteita, joissa tarvitaan lisää kiihtyvyyttä, ero saman tehoversion manuaalivaihtoehdon kanssa tulee esille pelkästään papereita katsomalla: manuaalivaihteistolla sataseen pystyy hämmentämään 9,6 sekunnissa – 2,6 sekuntia automaattiversiota nopeammin.

Koeajoauton ohjauspyörän takaa löytyvät sporttiset vaihteenvalitsimet. Ne ovat käytettävyydeltään harmillisen pienikokoiset ja ylipäätänsä auton luonteeseen nähden melko lailla liioitellut kapistukset.



Sport-kytkin nostaa hetkessä moottorin kierroslukua reilulla tuhannella, mutta samalla syntyvään, korostuneeseen ääntelyyn nähden voimaa ja nopeutta välittyy suhteessa niukalti. Niiden, joille urheilullisuus ja vaihdekepin vispaus painavat vaakakupissa, kannattaa tarkastella 115-hevosvoimaista, manuaalilaatikolla varustettua versiota, jonka hinta on miltei identtinen koeajoautomme kanssa.

Kiihtyvyyslukemista ajamisen laatu ei jää kiinni. Automaattilaatikolla varustetulla Mazda 2:lla on vaivatonta painella. Sähköisesti tehostettu ohjaus antaa hyvän tuntuman tiehen.


Entä tilat? Etuistuimissa viihtyy ainakin lyhyillä etapeilla oikein hyvin. Jalkatila saattaa riittää takapenkkiläisilläkin, jos etuistuimet on liu’utettu mahdollisimman paljon kohti keulaa.

Pienessä autossa on yleensä pieni tavaratila. Tälläkään kertaa se ei tuota yllätystä.

Mazda 2 1,5 Luxury Plus 6AT

Moottori R4, 1 496 cm³, 66 kW (90 hv)/6 000 r/min, 148 Nm/4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 177 km/h Kulutus 4,8 l/100 km 95E CO2-päästöt 149 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 060, l 1 700, k 1 495 mm, akseliväli 2 490 mm, omamassa 1 075 kg, tavaratila 280–950 l, tankki 44 l Hinta 22 583 euroa

Kiitämme

Mallikasta ajettavuutta

Ylimmän varustetason laatua

Moitimme

Harhaista urheilullisuutta

Niukkoja takatiloja