Kuinka robottiauto pärjää syrjäkylillä? – tekniikan toimimattomuus pelottaa Suomen olosuhteissa - Autot - Ilta-Sanomat

Kuinka robottiauto pärjää syrjäkylillä? – tekniikan toimimattomuus pelottaa Suomen olosuhteissa

Robottiautolle kaupunkia vaikeammat olosuhteet löytyvät kuitenkin syrjäkyliltä.

Julkaistu: 19.9.2017 9:59

Robottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppua.

Robottiautot ja -bussit alkavat näkyä yhä useammin katukuvassa. Automaattimenopelejä tutkitaan ja kehitetään Suomessa muun muassa VTT:llä, Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa.

Metropolian Sohjoa-bussin liikennöintikokeilut jatkuvat lähiviikkoina Helsingin Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa. Aiemmin bussi on huristellut muun muassa Tampereella. Muutama päivä sitten se esittäytyi Helsingin ydinkeskustassa.

VTT:n robottiautoihin kehitetään parhaillaan uusia antureita, jotka helpottavat toimintaa pohjoisissa olosuhteissa. Suuret kompastuskivet robottiautojen toimintaan liittyvät juuri yllättäviin tai huonoihin olosuhteisiin, joita ei pysty etukäteen syöttämään auton järjestelmään.

VTT:n projektissa on meneillään paljon muutakin: Automaattiautoja aletaan liittää myös digitaaliseen infraan, jolloin auto saa suoraan kaupungin, tässä tapauksessa Tampereen, paikka- ja katutietoja järjestelmiinsä ja pystyy yhdistelemään niitä järkevästi.

Kolmanneksi työn alla VTT:llä ovat niin sanotut automaattiset ajoneuvofunktiot, jotka säätävät auton ajoparametreja tarkoituksenmukaisesti. Tämä tarkoittaa, että jos tiellä on esimerkiksi lunta, ajetaan hiljempaa ja pienemmillä kiihtyvyyksillä ja jos on kuiva tienpinta, voidaan ajella suuremmilla nopeuksilla.

– Neljänneksi yritämme taklata vuorovaikutusta. Kuljettaja on vielä pitkään vastuussa ajoneuvosta, jolloin automaattitilasta siirrytään manuaalitilaan ja päinvastoin eli tämän siirtymän hanskaaminen, kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila.

Kevään korvalla aletaan testata automaattista pysäköintiä, Kutila ennakoi. Ajatuksena on, että auto voisi jättää kyydissä olevan perille ja lähtisi sen jälkeen itsekseen etsimään parkkipaikkaa. Tällaisia toiminnallisuuksia lienee saatavana jo parin vuoden päästä.

– Jo nyt on markkinoilla autoja, jotka tekevät moottoriteillä automaattiohituksia. Automaattiparkkeerausta tehdään jo tänä päivänä takaperin ja taskuun.

Niin sanottua kaupunkiautomaatiota Kutila kuvaa varsin hankalaksi ja monimutkaiseksi. Hän arvioi, että robottiautot suoriutuisivat esimerkiksi risteysalueiden vasemmalle kääntymisistä itsenäisesti neljän viiden vuoden kuluttua.

Robottiautolle kaupunkia vaikeammat olosuhteet löytyvät kuitenkin syrjäkyliltä.

– Haasteellisin on maaseutu, jossa karttojen tarkkuudet eivät ole riittäviä, eikä siellä välttämättä ole tarpeeksi hyviä kaistamerkintöjä tai siellä on sorateitä. Tuskin tulee kymmeneen vuoteen (näihin olosuhteisiin) riittävää automaatiota.

  • Noin kolme neljästä Liikenneturvan teettämän tutkimuksen vastaajasta uskoo, että liikkuminen muuttuu suuresti älytekniikan kehittyessä.

  • Luottavaisin mielin robottiauton kyytiin menisi jo nyt noin joka neljäs vastaaja.

  • Jos olisi mahdollista valita vapaasti, runsas kymmenesosa valitsisi itseohjautuvan auton, joka hoitaisi ajamisen itsenäisesti mutta niin, että kuljettaja voisi tarvittaessa ajaa itse.

  • Kahdeksan kymmenestä vastaajasta pelkää itseohjautuvassa autossa sitä, että ajoneuvon järjestelmä menisi epäkuntoon tai siinä olisi ohjelmointivirheitä.

  • Melkein yhtä moni pelkää tekniikan toimimattomuutta Suomen olosuhteissa.

  • Ihmiset suhtautuvat epäillen myös koneen kykyyn ratkaista moraalisia ristiriitoja, viruksiin auton järjestelmissä, hakkerointiin tai auton haltuunottoon ulkoapäin tai epäselviin vastuukysymyksiin, jos auto tekee virheen.

  • Noin kolmasosa vastaajista epäilee, että ei oppisi käyttämään autoa.

  • Noin kolme neljästä uskoo, että kuljettajien inhimilliset virheet vähenevät itseohjautuvien autojen myötä ainakin jossain määrin.

  • Noin joka toinen arvioi, että liikkuminen nopeutuu.

  • Melkein joka viides arvioi, että kohtuuhintaisia itseohjautuvia autoja on saatavilla Suomessa viimeistään kymmenen vuoden päästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?