Lain outo pykälä: Mopo, jolla ajettaessa on käytettävä – kyllä, pyöräilykypärää - Autot - Ilta-Sanomat

Lain outo pykälä: Mopo, jolla ajettaessa on käytettävä – kyllä, pyöräilykypärää

Mopoksi rekisteröity L1e-B luokan sähköpyörä on lakitekninen kummajainen.

Kuvassa sähköpyörän vaihteenvalitsin.

18.9.2017 10:30

Yleinen luulo on, että polkupyöräkypärän käyttäminen ei ole Suomessa pakollista tai ainakaan sanktioitua.

Näin periaatteessa onkin, mutta ei sääntöä ilman poikkeusta.

Ajoneuvojen käyttöä tiellä määräävästä asetuksesta nimittäin löytyy kohta, jonka mukaan mopoksi rekisteröidyllä L1e-B luokan sähköpyörällä ajettaessa on käytettävä polkupyöräkypärää.

Ja nimenomaan on käytettävä polkupyöräkypärää, sillä pyöräkypärän käyttövaatimus on kyseisen laitteen osalta sanktioitu pakko, ei mikään tavallisen pyörän suositus.

Mopokypärääkin tällä ”mopolla” ajettaessa toki saa käyttää, mutta pakko se ei ole.

Polkupyörän näköisiä, mutta mopon lailla kulkevia ajoneuvoja

Käytännössä L1e-B luokan nopeat sähköpyörät ovat täysin polkupyörän näköisiä, mutta jopa 45 kilometrin tuntivauhtia kulkevia sähköavusteisia, rekisteröinti- ja vakuutuspakon piiriin kuuluvia – no, todella helposti todella kovaa kulkevia polkupyöriä.

Pykälien osalta laite on monella tapaa erikoisuus.

Mopoksi rekisteröidyllä polkupyörällä ei esimerkiksi saa periaatteessa ajaa lainkaan pyörätiellä ellei väylältä löydy ”mopolla ajo sallittu” -merkintää. Myös nopean sähköpolkupyörän käyttö maastossa vaatii muista pyöristä poiketen maanomistajan luvan.

Eri asia sitten on, kuka tällaisia pykäliä noudattaa tai valvoo, varsinkin kun laitteen ulkonäkö ei tekniikasta sähköpyörien tapauksessa juuri kieli.

Esimerkiksi poliisilta on jo kantautunut tietoa, että sähköpyöriä viritetään kulkemaan kuin mopoja, sen enempää vakuuttamatta kuin rekisteröimättäkään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?