Ferrarit piirretään uudella kynällä – Portofino on kiistämätön todiste - Autot - Ilta-Sanomat

Ferrarit piirretään uudella kynällä – Portofino on kiistämätön todiste

Uusi Portofino-malli sinetöi yhteistyön katkeamisen Pininfarinan kanssa.

Julkaistu: 18.9.2017 16:15

Uusi aika on alkanut Ferrarin tallissa.

Ferrari muotoilee autonsa tätä nykyä itse. Legendaarinen Pininfarina ei siis ole enää osallistunut Italian orien muotoiluun. Uusi Portofino-malli sinetöi yhteistyön katkeamisen.

Ferrari esitteli Frankfurin näyttelyssä uuden Portofinoksi nimetyn mallin. Se tehtävänä on korvata jo kertaalleen California T:ksi päivitetty California-malli. California T pohjautui vahvasti California-malliin, jonka muotoilusta vastasi vielä legendaarinen italialainen koripaja Pininfarina. California T oli Ferrarin mukaan piirretty yhteistyössä Pininfarinan kanssa. Uusi Portofino on puolestaan täysin Ferrarin itsensä muotoilema.

Pininfarina vastasi Ferrarien muotoilusta vuodesta 1951. Ainoa poikkeus yhteistyössä oli 1973 esitelty Ferrari 308 GT4, jonka muodot piirsi Bertonella työskennellyt maineikas Marcello Gandini.

Kuusi vuotta sitten Ferrari perusti oman muotoiluosastonsa Ferrari Centro Stilen, jonka tehtäväksi uusien Ferrari-mallien muotoilu annettiin. Vuonna 2013 esitelty LaFerrari oli ensimmäinen täysin Ferrarin itsenäisesti muotoilema malli. Työ tehtiin Flavio Manzonin johdolla.

Mittasuhteiltaan uusi Portofino on tasapainoinen. Pitkä konepelti kaartuu V8-moottorin ylitse. Vaikka Portofino on Californian tavoin varustettu taittuvalla kovakatolla, ei auton visuaalinen tasapaino häiriinny katto alas laskettunakaan.

Taakse pakkautuva kovakatto on kuitenkin vaatinut veronsa sulavalinjaisuudesta ja perän yläpinta nousee reilusti takalokasuojien muotojen yläpuolelle. Katon luoma muotoilu haaste on pyritty ratkaisemaan takaluukun pintaan muotoilulla matalilla skuuppimuodoilla. Ne toimivat erityisen hienosti katto ylös nostettuna, jolloin C-pilarit jatkuvat sujuvasti muotoja pitkin takaluukun pintaan. Näin ne luovat lähes viistoperäisen vaikutelman.

Katto laskettuna ja etuviistosta tarkasteltuna muodot ovat vähemmän mairittelevat. Kokonaisuutena Portofino on edeltäjäänsä verrattuna astetta dynaamisemmin muotoiltu. Erityisesti kyljen pinnat voimakkaine pokkauksineen ovat selvästi aggressiivisemmat.

Vaikka Pininfarinan hopeinen pieni laatta puuttuu tämänkin Ferrarin takahelmasta, näyttää Ferrarin muotoiluosasto ottaneen kynän kauniiseen käteen ja luonut uutta astetta vahvempaa muotokieltä. Samalla Portofino sinetöi Pininfarinan ja Maranellon orin yhteistyön loppumisen ja uuden ajan alkamisen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?