Autot

Tulevaisuus ilman rattia! Audin luonnoksessa kuljettajasta tulee matkustaja

Julkaistu:

Tulevaisuus
Audin Aicon-konsepti maalaa autonomisen ajamisen tulevaisuutta, jossa kuljettaja muuttuu pysyvästi matkustajaksi.
Audi Aiconin ohjaamo ei oikeastaan ole ohjaamo vaan matkustamo. Sieltä ei löydy ohjauspyörää tai polkimia. Ei edes piilotettuja, esiin taittuvia ohjaimia.

Autoilusta, kuten me sen tänä päivänä ymmärrämme, muistuttaa vain matkustamon etuosassa sivupinnoille kaartuva mittarista- ja näyttöpinta. Audi Aicon tähtääkin visioimaan niin sanotun viidennen tason täysautonomista autoilua.

Aiconin muotoilua ei voi kuvailla radikaaliksi, mutta ilman hämmennystä sen katselusta ei selviä. Korimuodot ovat johdettu Shanghaissa esitellystä e-tron-sähköautokonseptista. Muotoja on yksinkertaistettu entisestään. Tämä tukee nyt yleisesti vallalla olevaa suuntausta, jossa muotoilua pelkistetään. Pintaa jakavat pokkaukset ovat muuttumassa selkeämmiksi kokonaisuuksiksi, jossa erisuuntaiset pinnat liittyvät toisiinsa pehmeämmillä kaarilla. Mercedes-Benz on ehtinyt toteuttaa tätä jo useassa tuotantomallissa.

Audi Aicon ei näyttäydy särmättömänä. Konepellin muodot ja lokasuojien kaaret leikkaavat koripintoja terävästi. Tyyliltään Aicon ei muistuta Audin nykymuotoilua juuri millään tavalla. Keulalta löytyy vielä tuttu Audin niin sanotusta timanttimaskista tyylitelty muoto. Tutka- ja laserohjattuna ajovalojen merkitys autonomisessa ajoneuvossa vähenee. Aiconissa ajovalot on korvattu isoista pikseleistä muodostuvalla valopinnoilla, jotka pystyvät muodostamaan Aiconille eri ”ilmeitä”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aicon sivuikkunalinja muistuttaa huomattavan paljon viime vuoden Pariisin näyttelyssä esiteltyä Volkswagenin sähköistä tulevaisuutta hahmottelevan ID-konseptin linjoja.

Jos muotoilun erot Audin nykylinjaan eivät hämmennä, viimeistään konseptin mittasuhteet tekevät sen. Kuvissa Aicon voi vaikuttaa ulkomitoiltaan sopusuhtaiselta, mutta vaikutelma hämää. Konsepti on nostettu peräti 26-tuumaisille vanteille, jotka haastavat koollaan viime vuosisadan hevoskärryjen pyöräkoot! Rengaskoko on hurjasta tuumakoosta huolimatta vain 195/40.

Aicon akseliväli on pidempi kuin A8-mallin pidemmässä Lang-versiossa. Silti virtaviivainen kori kätkee alleen nelipaikkaisen matkustamon, joka on tiloiltaan lähinnä 2+2-mallinen.

Audi Aicon herättää varmasti kysymyksiä autoilun tulevaisuudesta, mutta sellaisenaan se on vielä kaukana tuotantoon suuntaavasta ratkaisusta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt