Frankfurtin autonäyttely: Lopun alku kiihtyy – valmistajien ryhtiliikettä odotetaan - Autot - Ilta-Sanomat

Frankfurtin autonäyttely: Lopun alku kiihtyy – valmistajien ryhtiliikettä odotetaan

Kuvituskuva
Julkaistu: 13.9.2017 12:20

Huomenna yleisölle avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä ostava väki odottanee autonvalmistajilta selkeätä ryhtiliikettä ja lupausta aidosta muutoksesta.

Saksan Frankfurtissa joka toinen vuosi toistuva, Pariisin autonäyttelyn kanssa vuorotteleva autoilun meganäyttely Frankfurt IAA järjestetään tänä vuonna jo 67. kerran. Tapahtuma on totutusti yksi autoilevan maailman tärkeimpiä tapahtumia Euroopassa, joka houkuttelee paikalle miljoonaluokan yleisön haukkomaan henkeään uutuuksien valokeilassa.

Kaikki ei silti ole kuin ennen, sillä näyttelyn ylle näyttäisi laskeutuvan yhä tummempia varjoja. Autovalmistajat ympäri maailmaa kipuilevat nimittäin tällä hetkellä, ehkä hieman kiemurrellenkin, tulevaisuuden haasteiden edessä. Ilmastonmuutos on tosiasia, jonka jarruttamiseksi myös liikenteen päästöjä tulee edelleen vähentää. Se taas edellyttää yhä lisääntyvää malliston sähköistymistä.

Autojen sähköistyminen ei ole niiden valmistajille ongelma. Sen sijaan kannattavan bisneksen luominen uudistuvan teknologian ympärille on. Vanhasta, kannattavasta ja satoja tuhansia ihmisiä työllistävästä teollisuushaarasta ei haluttaisi päästää irti, niin kauan kuin eurot juoksevat valmistajan rahakirstuun. Kyse on ajoituksesta – siitä, milloin uuden ajan paine on tarpeeksi suuri, jotta muutos tuotteiden tarjonnassa on kannattava.

Vilkaisu lähimenneisyyteen antaa perspektiiviä. Kun japanilainen Toyota esitteli ensimmäisen hybridinsä parisenkymmentä vuotta sitten, hymähdeltiin eurooppalaisessa leirissä idealle kulutuksen vähentämiseksi. Osattiinhan Euroopassa nyt sentään valmistaa vähän kuluttavia autoja, jos ja kun joku sellaisia kaipaisi.

Karavaani kulkee kuitenkin edelleen, vaikka hieman onnahdellen.

Sittemmin hymähtely on vaimentunut pälyileväksi pakoiluksi polttomoottoriauton lopun alun edessä.

Tänään muutoksen pakko on niin merkittävä, että jopa Saksan autoteollisuuden puolestapuhujana tunnettu liittokansleri Angela Merkel on patistanut saksalaismerkkejä tiiviimpään muutostahtiin. Samaan aikaan Kiinassa, nykyisin maailman suurimmalla automarkkina-alueella, pohditaan jo milloin maa voisi todellisuudessa kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien autojen myynnin. Aiemmin polttomoottoriautoista luopumista ovat suunnitelleet myös Britannia, Intia, Norja, Ranska – ja myös Saksa.

Ostava yleisö odottaneekin Frankfurtin lukuisilla areenoilla nyt autovalmistajilta selkeätä ryhtiliikettä ja lupausta aidosta muutoksesta, johon kuuluvat myös uuden ajan tuotteet. Kotitantereellaan esiintyvä Volkswagen lupasi pääjohtajansa Matthias Müllerin sanoin näyttelyn aattona, että jokainen VW-yhtymän tuottama automalli – mukaan lukien kaikki sen merkit eli Audi, Bentley, Bugatti, Porsche, Volkswagen, Seat ja Skoda – saa sisuksiinsa vähintään hybriditekniikkaa vuoteen 2030 mennessä.

Hymähtely on vaimentunut pälyileväksi pakoiluksi polttomoottoriauton lopun alun edessä.

Onko se liian vähän liian myöhään, jää nähtäväksi. Odotellessa VW lupaa esitellä 80 uutta sähköistettyä automallia vuoteen 2025 mennessä. Odotettavissa lienee niin hybridejä, ladattavia hybridejä kuin täyssähköautojakin. Frankfurtissa nähdään ilmielävänä ID Crozz – täyssähköauto, joka on kuitenkin vielä konseptiasteella.

Karavaani kulkee kuitenkin edelleen, vaikka hieman onnahdellen. Muutostahdin kiristyessä autovalmistajat ovat omaksuneet jatkuvan kehityksen tahdin, joka konkretisoituu yhä enemmän uutuusmallien esittelynä totutuista kaavoista poiketen. Esittelyt tapahtuvat entistä useammin suurten kansainvälisten autonäyttelyiden ulkopuolella.

Niinpä monet autovalmistajat ovat tänäkin vuonna päättäneet jäädä pois Frankfurtin näyttelystä. Paikalla ei nähdä Alfa Romeon, DS:n, Fiatin, Infinitin, Jeepin, Mitsubishin, Morganin, Nissanin, Peugeot’n tai Volvon uutuuksia lainkaan. Lisäksi monet Frankfurtin uutuudet ovat jo nähneet päivänvalon lehdistön edessä aiemmin. Muun muassa uusi Audi A8, Hyundai Kona, Jaguar E-Pace, Kia Stonic, Mercedes-Benz X-sarja, Opel Grandland X ja Volkswagen Polo ovat ottaneet varaslähdön näyttelyn alla.

Perinteisen polttomoottoriauton lopun alku kiihtyy, ja autovalmistajien rintama muutospaineen edessä rakoilee liitoksissaan natisten. Kisan voittajia ovat ne, jotka osaavat ajoittaa liikkeensä oikein.

Frankfurtin autonäyttely on avoinna 14.–24. syyskuuta.