IS Frankfurtissa: Volkswagen Group esitteli lukuisat uutuutensa– ”ajamme vielä pitkään polttomoottoreilla” - Autot - Ilta-Sanomat

IS Frankfurtissa: Volkswagen Group esitteli lukuisat uutuutensa– ”ajamme vielä pitkään polttomoottoreilla”

Euroopan ja ehkä jopa maailman suurin autonäyttely avaa tänään ovensa medialle, mutta Volkswagen Group paljasti uutuutensa jo eilisiltana.

Sedric – Volkswagenin tulevaisuuden visio.

12.9.2017 10:35

Volkswagen Groupin pääjohtaja Matthias Müllerin saapuminen lavalle autonomisesti toimivalla sähköautolla – Volkswagen Sedricillä –kiteytti koko tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyn sanoman.

Autonvalmistajat kilpailevat siitä, kuka saa ensimmäisenä sähköistettyä koko mallistonsa, ja miten nopeasti kuljettaja tehdään henkilöautossa tarpeettomaksi. Volkswagen haluaa jättää ongelmansa dieselmoottorien kanssa taakseen ja keskittyä kokonaan tulevaisuuteen. Müller näkee tulevaisuuden hyvin sähköisenä.

Ensinnäkin hän haluaa, että Volkswagen-konsernista tulee ykkönen sähköautojen myynnissä. Tavoitteena on, että vuonna 2025 neljännes tuotannosta on sähköautoja, mikä tarkoittaa noin kolmea miljoonaa autoa. Niihin tarvitaan niin paljon akkuja, että yhtiön on rakennettava neljä Teslan mainostaman gigatehtaan kokoista tuotantolaitosta.

 Volkswagen haluaa jättää ongelmansa dieselmoottorien kanssa taakseen ja keskittyä kokonaan tulevaisuuteen.

Eikä Müllerin puhe päättynyt tuohon, vaan hän teki kovan lupauksen. Vuonna 2030 kaikista yhtiön valmistamista kolmestasadasta mallisarjasta löytyy sähkömoottorinen vaihtoehto. Siihen tarvitaan rahaa ja konserni investoi vuoteen 2030 mennessä yli 20 miljardia euroa sähköautojen kehittämiseen.

Tuo raha ei synny tyhjästä, vaan sen keräämiseksi on myytävä autoja. Müller muistutti, että ajamme vielä pitkään polttomoottoriautoilla. Hän lupasi VW:n tekevän kaikkensa, jotta moottorit ovat taloudellisia ja päästöt mahdollisimman vähäisiä. Müller paljasti, että heiltä tulee vuonna 2019 uusi moottoriperhe, joka on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin nykyiset.

Volkswagen Groupin lukuisista merkeistä Volkswagen keskittyy tänä vuonna sähköautoihin ja Audi painottaa autonomista autoilua. Siltä on tulossa uusi malliperhe, joiden nimissä ovat kirjaimet Ai. Frankfurtissa ovat nähtävänä Elaine ja Aicon.

Audi Aicon.

Konsernin kaupalliset uutuudet ovat katumaasturipainotteisia. Se ei ole mikään ihme, sillä yhä useampi uuden auton ostaja päätyy valinnassaan katumaasturiin.

Audin pääjohtaja Rubert Stadler tuli uudella Aiconilla pitämään puheensa. Matkan aikana Stadler saattoi keskittyä puheeseen, sillä Aicon pystyy liikkumaan täysin itsenäisesti.

Volkswagenin ensimmäiset uudelle pelkästään sähköautoja varten suunnitellulle perusrakenteelle tehdyt mallit tulevat myyntiin vuonna 2020. Ensimmäisenä on vuorossa henkilöauto I.D. joka nähtiin vuosi sitten Pariisin autonäyttelyssä ja sitten esitellään I.D. Crozzin myyntimalli. Pari vuotta myöhemmin on vuorossa pikkubussi I.D. Buzz.

Volkswagen I.D. Crozz

Audi Elaine on yhtiön kahdesta konseptiautosta realistisempi. Autonomisessa autoilussa se on vain tasolla 4 eli tarvitsee vielä kuljettajaa tiettyjen alueiden, kuten moottoriteiden, ulkopuolella. Mitoiltaan Elaine on hyvin lähellä Audi A7:ää, kun taas Aicon on paljon suurempi.

Audi Elaine

Volkswagen Groupin sisällä käydään ensi vuonna kova taistelu pienten katumaasturien herruudesta, sillä konsernin kolme merkkiä on esitellyt kovat haastajat kilpailijoille. Tässä on hyvä muistaa, että VW-konserni on ollut tähän saakka ulkona näiltä markkinoilta.

Volkswagen Roc.

Skoda Karoq.

Seat Arona.

Nyt tulossa ovat niin Seat Arona, Škoda Karoq ja Volkswagen T-Roc. Kolmikosta Seat ja Volkswagen ovat vähän pienempiä ja Škoda perinteidensä mukaisesti puoli pykälää kookkaampi.

Porsche Cayenne.

Porsche Cayennen kolmas sukupolvi on tyylikkäämpi, kevyempi ja taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Frankfurtin yllätyksenä on Cayennen ja Cayenne S:n rinnalle esiteltävä Cayenne Turbo, joka pidettiin vielä visusti piilossa ennakkoillan aikana.

Bentley Continental GT.

Vaikka ulkonäössä on paljon samoja piirteitä edellisen sukupolven kanssa, on uuden Bentley Continental GT:n osista yli 80 prosenttia uusia. Rakenteita on kehitetty niin, että paino on pudonnut lähes sadalla kilolla, joten kuusilitrainen W12-moottori liikuttaa autoa vilkkaasit.

Audi R8 V10 RWS.

Audi R8 on ensimmäistä kertaa mallin historian aikana saatavissa vain takavetoisena. Uutta R8 V10 RWS:ää valmistetaan vain 999 kappaletta ajamisesta todella kiinnostuneille. Vaikka auto on 50 kiloa nelivetoista kevyempi, sujuu kiihdyttäminen hitaammin. V10-moottorin voimaa on vaikea siirtää tiehen.

Seat Leon Cupra R.

Seat on tehnyt pienen erikoiserän Leon Cupraa, jonka manuaalivaihteisessa versiossa on espanjalaismerkin tähän saakka tehokkain 310 hevosvoimaa kehittävä moottori. Erikoismallia tehdään vain 799 kappaletta, joista ei riitä autoja meille saakka tuotavaksi.

Frankfurtin autonäyttely on avoinna 14–24. syyskuuta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?