Autot

Mazda CX-3 on hyvä ajaa, mutta se ei ole ihan koko totuus...

Julkaistu:

Koeajo
Parasta Mazda CX-3:ssa on sen ajettavuus, eikä se ole ihan vähäinen asia.
Crossover-, SUV-, katumaasturi- ja kaupunkimaasturien merkki- ja malliviidakossa on entistä enemmän valinnanvaraa, ja valitsemisen vaikeus kasvaa koko ajan uusien mallien myötä.

Jos japanilainen Mazda kiinnostaa merkkinä, sen kompakti CX-3 on kiinnostava tapaus.

CX-3:n suuntavakaus maantiellä on esimerkillinen, auto reagoi ratin käännöksiin täsmällisesti, tuntuma tiehen pysyy ainakin kesäkeleillä mainiona ja kiihtyvyys etenkin sport-ajomoodissa riittää ohituksissa. Lisäksi se on oikein ketterä auto kaupungissa.



Kuljettajan on kaiken kaikkiaan helppo hallita valtakuntaansa CX-3:ssa. Vähäpätöinen seikka ei ole sekään, että viileinä aamuina ratin saa nyt lämpiämään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sopusuhtainen pikkukatumaasturi miellyttää lisäksi silmää. Autoon tehty päivitys ei ole suuren suuri, mutta saamiensa design-palkintojen perusteella myös ihan oikeat asiantuntijat arvostavat tehtyjä ratkaisuja. Jonkinlaista etevyyttä on saada auto näyttämään isommalta kuin se itse asiassa on.


Jotta kaikki ei olisi niin auvoista, niin etsimällä löytyy puutteitakin. Taloudellisista ja valmistusteknisistä syistä pikkuautoista ja vähän isommistakin puuttuu usein kyynärtuki etupenkkien välistä. Niin nytkin. Jos sellaiseen ei ole tottunut, puute ei liene iso. Tilalla olevat pienet säilytyslokerot ovat hyvää tarkoittavia, mutta sittenkin melko epäkäytännöllisiä.


Tavaratila on pienehkö, joskin tämän autoluokan kohdalla melko kohtuullinen.

Jos haluaa kasvattaa tilaa, penkit kaatuvat kahdessa osassa. Jollei niskatukia irrota, kaadettavat selkänojat jumittuvat etuistuimia vastaan varsin jyrkässä kulmassa.


Matkustamoon kantautuvat äänet ulkoa ja moottoritilasta eivät ole CX-3:ssa yhtä hyvällä tolalla kuin uudistuneessa CX-5:ssä, ja jos oikein hifistellään, niin koeajoautoon asennetut äänentoistolaitteet ovat todella vaatimattomat.

Keskinäyttökään ei ole edistyksellisyyden mallikappale, mutta hyvin käyttäjäystävällinen se on, mikä ajettaessa on merkittävä etu.

Entä hinnoittelu? Se onkin kiinnostava seikka, sillä vuosien saatossa esimerkiksi Tekniikan Maailman kesä- ja talvitesteissä loistanut CX-3 maksaa versiosta riippuen 20 000–37 000 euroa. CX:5:n perusmallin saa noin 30 000 eurolla.


Jos tilantarve on merkittävin hankintaperuste, CX-5 täyttää toiveet. Jos näppärä ajettavuus ja kompakti olemus painavat vaakakupissa, CX-3 on vastaus siihen.

Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 Premium Plus AT

Moottori R4, 1 998 cm³, 88 kW (120 hv)/6 000 r/min, 204 Nm/2 800 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 187 km/h Kulutus 5,8 l/100 km 95E CO2-päästöt 136 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 275, l 1 765, k 1 535 mm, akseliväli 2 570 mm, omamassa 1 270 kg, tavaratila 350–1 260 l, tankki 48 l Hinta 26 402 euroa

Kiitämme

Maltillista polttoaineen kulutusta

Vaivatonta ajettavuutta

Moitimme

Puutteellista äänieristystä

Ahtaita tiloja takapenkillä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt