Autot

Mazda CX-5:n mukana saa tyyliä ja laatua – varaudu maksamaan premium-taksa

Julkaistu:

Koeajo
Mallikkaasti uudistuneen Mazda CX-5:n luksusversio on hinnoittelultaan premium-tasolla.

Uuden auton ostaa usein mies. Kuinka monen miehen olet kuullut lukeneen auton käyttöoppaan? Mazdassa manuaali on poikkeuksellisen muhkea. Keittiövaaka pysähtyy 1,027 kilogrammassa.



Kuljettajan onneksi uudistettu Mazda CX-5 on nykyaikainen katumaasturi, jonka liikkeelle saaminen onnistuu ilman opastustakin – jos on tällä vuosituhannella ylipäätänsä ajanut autoa.

CX-5:n muotokieltä on kehitetty onnistuneesti. Jäähdyttimen säleikön syvyysvaikutelma on mieleen jäävä, erottava tekijä. Takarengasta kohden kulkeva hartialinja on aiempaa yhtenäisempi. Sama idea toistuu auton peräpäässä.


CX-5 näyttää hyvältä myös sisältä. Koeajoautoksi valikoituneessa, parhaiten varustellussa Luxury-versiossa ohjaamon nahkaverhoilu tuo annoksen ylellistä ilmettä ja pehmentää osaltaan akustiikkaa kuin perintöryijy tuvassa. Etulasit ovat ulkopuolista ääntä vaimentavaa akustiikkalasia. Valmistajan mukaan muutenkin äänieristystä on parannettu, eikä matkustamossa todellakaan tarvitse huutaa tullakseen kuulluksi.


Ohjaamon on helppo asettua taloksi. Hallintalaitteiden hahmottaminen ja käyttäminen eivät vaadi pitkällistä tarkastelua, ja ajoasennon saa säädettyä helposti mieleisekseen.


Luxury-versiossa takapenkin reunapaikoilla on lämmitys. Tavaratilan laajennus sujuu kätevästi sivuseinille sijoitetuista vivuista vääntämällä. Takaluukku on sähkötoiminen. Risteävän liikenteen varoitin, avaimeton lukitusjärjestelmä, automaattinen kaupunkijarrutus ja helppokäyttöiset viihde- ja yhteystoiminnot turvaavat ja helpottavat osaltaan ajamista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

CX-5:ttä on vaivatonta ajaa. Ajettavuutta markkinoidaan G-Vectoring Control -järjestelmällä, joka liittyy moottorin, vaihteiston ja alustan integroituun hallintaan. Insinöörien luomuksen toiminnallisuuteen on helpompi uskoa kuin väittää vastaan.

Vaikka auto ei korkeudestaan huolimatta kurveissa hirveästi kallistele, kuljettajan penkissä voisi olla tanakampi sivuttaistuki.


Koeajoauton 2,2-litraisen dieselmoottorin tarjoamat 175 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä vääntöä riittävät viemään omamassaltaan yli puolentoista tuhannen kilon autoa vaivattomasti.

Automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustetun auton maltillisen koeajorupeaman keskikulutukseksi ajotietokone kertoi tasan seitsemän litraa satasella, mikä on kohtuullinen lukema, mutta yli litran valmistajan ilmoittamaa yhdistelmäkulutusta enemmän.

Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 l AWD Luxury

Moottori R4, turbo, 2 191 cm³, 129 kW (175 hv)/4 500 r/min, 420 Nm/2 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 206 km/h Kulutus 5,8 l/100 km Diesel CO2-päästöt 152 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4 550, l 1 840, k 1 680 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 580 kg, tavaratila 506–1 620 l, tankki 58 l Hinta 52 048 euroa

Kiitämme

Parhaan varustetason laadukkuutta ja ajettavuutta

Tyylikästä muotoilua

Moitimme

Dieseliksi korkeahkoa polttoaineen todellista kulutusta

Hintahaitarin venymistä yli 50 000 euroon

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt