Autot

Uudistunut Ford Fiesta: Yhä yksi pikkuautoluokan parhaista

Julkaistu:

Koeajo
Melkein kokonaan uudistunut Ford Fiesta petraa ja on edelleen yksi luokkansa parhaista autoista.
Fiesta on uuden mallipolven myötä paisunut jo lähelle alkuperäisen Focuksen mittoja. Kaikkiaan kokonaisuus on lievästi ahtaasta takaistuimestaan huolimatta sen verran mainio, että lopputulos pistää hiljalleen ikääntyvän isoveljen ihan tosissaan ahtaalle.

On jossain määrin makuasia, onko seitsemännen sukupolven Ford Fiesta kokonaan uusi vai ei. Autossa on nimittäin edeltäjäpolven kanssa yhteinen perusrakenne. Toisaalta sekä ulkonäkö että sisusta on pistetty mallipolven vaihtumisen kokonaan uusiksi, minkä lisäksi pakettiin on leivottu melkoinen määrä tuoreinta mukavuus- ja turvallisuustekniikkaa.

Resepti on siis aikalailla sama kuin mitä esimerkiksi Volkswagen on käyttänyt moneen otteeseen Golfissaan ja BMW kolmossarjassaan.

Minkälainen on lopputulos? Otimme ajoon sataheppaisen vaihtoehdon, manuaalilla ja Titanium-varustein ryyditettynä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Edelliseen mallipolveen verrattuna uusi Fiesta on kasvanut varsinkin pituudeltaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lopputulos alkaa ulkosenttiensä puolesta hätyytellä jo alkuperäistä eli vuosien 1998-2004 Ford Focusta.


Selkeimmin aiemmasta Fiestasta periytyvä perusrakenne näkyy painossa. Uusi Fiesta ei enää kuulu luokkansa kevyimpiin.

Ulkokuoren osalta selkeimmin näkyvä muutos on tapahtunut vaakamalliin vaihtuneissa takavaloissa, eli suuret irtiotot on päätetty tältä osin jättää tekemättä. Sen sijaan sisällä ero edelliseen Fiesta-polveen onkin sitten jo suurempi.

Kojelaudan nappuloista on hävinnyt karkeasti puolet ja iso osa toiminnoista on siirtynyt uuden, aiempaa selvästi käyttömukavamman Sync3 -tietoviihdejärjestelmän taakse.

Sisämitat ovat eivät ole Fiestassa varsinaisesti kasvaneet. Edessä olot ovat toki ongelmattomat, mutta takana eivät aivan. Suurimman pullonkaulan muodostaa luokassaan hieman ahtaaksi jäävä takaistuin, joka häviää jalkatilasenttiensä puolesta esimerkiksi uunituoreelle Seat Ibizalle.

Tekniikan puolella koeajettu sataheppainen, litrainen ja kolmesylinterinen moottorivaihtoehto on nykyaikainen ja arkiajoon riittävän pirteä valinta.


Varsinaisesti parasta antia ei kuitenkaan ole tällä kertaa auton moottori, vaan Fiestalle ominaiseen tapaan mainio ajotuntuma, jossa on tarjolla sekä tarvittavaa napakkuutta että mukavuutta. Voi jopa sanoa, että Fiestan ratissa ajettavuuden saa ikään kuin kaupan päälle.

Titanium-varusteltuna Fiesta tuntuu jopa lähes ylelliseltä: vakiona löytyvät sportti-istuimet, kaistavahti, hätäjarrutusassistentti ja säädettävä nopeudenrajoitinkin. Lisävarusteina tarjolla ovat lisäksi muun muassa automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus ja parkkikolhuilta suojaavat ovien automaattitoimiset reunasuojukset.


Maininnan ansaitsee myös ylimääräisten herkkujen hinnoittelu. Esimerkiksi voi heittää vaikkapa lämmitettävän ratin, vastuslämmitettävän tuulilasin sekä vielä lämmitetyt pesusuuttimet, jotka saa autoon pakettina yhteensä vain 150 eurolla.

Varusteista puhuttaessa on myös mainittava, että Fiesta-mallisto on uudistuksen yhteydessä laajentunut tyylillisesti lähes tuplaksi. Tuttujen Titaniumin ja Trendin ohella tarjolla ovat paitsi selvästi sporttisempi ST Line- myös aidosti ylellinen Vignale- sekä katumaasturityylinen korikorotettu Active-varustus.


Kaikkiaan Fiestan uutta sukupolvea voi kuvailla enemmän kuin raikastukseksi. Lähtökohta on ollut sen verran hyvä, että lopputulos on yhä yksi luokkansa parhaista, vaikka moni kilpailija onkin kirinyt lähemmäksi kuin ehkä koskaan ennen.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Titanium M6

Moottori R3, turbo, 998 cm³, 74 kW (170 hv)/ 4 500-6 500 r/min, 170 Nm/ 1 500–4 000 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 10,5 s, huippunopeus 183 km/h Kulutus 4,3 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 97 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 068 mm, l 1 756 mm, k 1 498 mm, akseliväli 2 493 mm, omamassa 1 163 kg, tavaratila 292 l, tankki 42 l Hinta 18 516 euroa

Kiitämme

Mainiota alustaa

Uuden tietoviihdejärjestelmän toimintaa

Moitimme

Taka- ja tavaratiloja pahimpiin kilpailijoihin nähden

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt