IS koeajo: Tässä on ehkä paras uusi perheluokan sähköauto – ja pian siihen saa tonnitolkulla tukea valtiolta - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajo: Tässä on ehkä paras uusi perheluokan sähköauto – ja pian siihen saa tonnitolkulla tukea valtiolta

Sata kilometriä noin parilla eurolla Jos sähköauton hankintahinnassa onkin vastaavaan bensapeliin nähden e-Golfin tapauksessa noin kymppitonni ylimääräistä, niin vastapainoksi käyttöominaisuudet ovat mainiot ja kilometrikustannukset alhaisia.

Sata kilometriä noin parilla eurolla Jos sähköauton hankintahinnassa onkin vastaavaan bensapeliin nähden e-Golfin tapauksessa noin kymppitonni ylimääräistä, niin vastapainoksi käyttöominaisuudet ovat mainiot ja kilometrikustannukset alhaisia.

Julkaistu: 2.9.2017 12:15

Jos Teslat ja vastaavat huippukalliit vaihtoehdot ottaa laskuista pois, on Volkswagen e-Golf taatusti yksi parhaista myynnissä olevista uusista sähköautoista.

Sähköauton ostaminen on muuttunut ehkä kiinnostavammaksi kuin koskaan. Julkisia latauspisteitä alkaa löytyä jo pienemmiltäkin paikkakunnilta ja autojen toimintamatkat ovat hiljalleen pidentyneet tasoille, joilla alkaa jo pärjätä ilman erityisiä kikkailuja myös aidossa arjessa.

Tuoreimpana uutispommina sähköautoilijoille napsahti muutama päivä sitten myös parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän väliraportti, jossa täyssähköauton ostajalle lupaillaan ensi vuodelle myös selvää riihikuivaa hankintatukea. Sen päälle luvassa lienee vielä mahdollisuus romutuspalkkioonkin.

Yhdessä kyseiset edut saattavat hyvinkin tuottaa sähköauton ostajalle vähintään parin tonnin ja mahdollisesti jopa 3000-5000 euron edun.

Latauksen voi ajastaa 9,2-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Auto tottelee myös kännykkään ladattavaa mobiilisovellusta.

Latauksen voi ajastaa 9,2-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Auto tottelee myös kännykkään ladattavaa mobiilisovellusta.

Tätä vasten voi sanoa, että juuri nyt on sopiva aika ottaa ajoon Volkswagenin uuden kansansähköauton eli e-Golfin uunituore sukupolvi.

Erikoiseksi e-Golfin käyttökokemuksen tekee se, että sähkö-VW ei ole oikeastaan millään tavalla mitenkään sen kummallisempi kuin mikä tahansa muukaan konsernin tuote. Siis käynnistysnapista virrat päälle, vaihdevalitsin D-asentoon ja menoksi.

Kaikesta näkyy ja tuntuu, että sähköversiolla ei ole haluttu ottaa Golf-brändin arvokkaimmalle asialle eli maineelle pienintäkään riskiä.

Takaa sähkömallin erottaa animoiduista vilkuista.

Takaa sähkömallin erottaa animoiduista vilkuista.

Ajettavuudeltaan e-Golf onkin yllätyksettömän loistava, ellei peräti tässä luokassa lähes virheetön. Auto on samalla sekä mukava että napakka kaikissa eteen tulevissa olosuhteissa.

Varsinaista pehmeyttä Volkswagen e-Golf ei merkille tuttuun tapaan tarjoa, mutta muuten suoritus on kyllä täysi kymppi.

Ergonomia ja tilankäyttökin on Golfissa huippuluokkaa, eikä paketissa ole viisioviseksi keskikokoiseksi autoksi senttien ja litrojen hyödyntämisen osalta oikein mitään moittimista.

Jopa tavaratila on vailla joistain sähköautoista tuttua käyttölitroja ikävästi syövää akkupattia.

Digitaalinen mittaristo monipuolistaa näkymiä, mutta on vielä lisähintainen varuste. Latauksen eteneminen saisi silti näkyä vielä selkeämmin.

Digitaalinen mittaristo monipuolistaa näkymiä, mutta on vielä lisähintainen varuste. Latauksen eteneminen saisi silti näkyä vielä selkeämmin.

Takaluukun pohjalta löytyy myös latausjohdoille kätevä piilo. Sen sujuva käyttäminen tosin edellyttää pientä suunnitelmallisuutta eli sitä, ettei latausjohtoa tarvitse kaivaa esiin juuri silloin kun takaluukku on pakattu täyteen tavaraa.

Kiihtyvyyttä e-Golf tarjoaa sähköautoille ominaiseen tapaan mukavasti, eikä laitteella jää liikennevirrasta jälkeen tiiviimmässäkään ajorytmissä.

Ei Volkswagen e-Golf toki mikään avaruusraketti ole, mutta kaikin puolin riittävän arkirivakka kuitenkin.

E-Golfista löytyy sekä Mennekes-, että CCS-latausliitin. Johto on kuusimetrinen.

E-Golfista löytyy sekä Mennekes-, että CCS-latausliitin. Johto on kuusimetrinen.

Toimintamatkaa uudistuneelle e-Golfille luvataan 300 kilometriä. Se ei arkiajossa pidä sähköautoille totuttuun tapaan ihan paikkansa, mutta osuu kyllä suuruusluokkaan.

Käytännössä sähkö-Golfilla pääsee ilman sen suurempia säästötalkoita kerrallaan parinsadan kilometrin matkan. Ennakointia ja kevyttä kaasujalkaa hyödyntäen todellista toimintamatkaa löytyy jopa 250 kilometrin verran.

Huoltoaseman pikalaturilla sadan kilometrin matkaa vastaava energiamäärä latautuu Golfiin käytännössä vajaassa puolessa tunnissa.

Latauksen voi myös ajastaa ja etätoimintojakin löytyy. Kännykän sovelluksen avulla piuhan päässä odottavan sähkö-Golfin matkustamon voi esimerkiksi viilentää ja lämmittää etukäteen juuri haluamaansa lämpötilaan.

Vaihdevivun logiikka on kuin automaattiautossa, vaikka sähköautossa ei varsinaista vaihdelaatikkoa olekaan.

Vaihdevivun logiikka on kuin automaattiautossa, vaikka sähköautossa ei varsinaista vaihdelaatikkoa olekaan.

Älypuhelimesta näkee etänä myös ajoakun kulloisenkin varaustilanteen, mikä helpottaa osaltaan sähköautoilijan arkea.

Hieman yllättäen auton ajoakun varaustila ei kuitenkaan näy edes lisävarusteisessa digimittaristossa aivan niin tarkasti kuin voisi. Kehitystoiveena VW:n insinööreille voisikin esittää tältä osin selkeitä prosentteja, ei nykyistä epätarkkaa palkkia.

Kaikkiaan Volkswagen e-Golfin voi silti sanoa olevan valmis tuote. Auton pahin ongelma on nykyisellään kovahko hinta, jolla saisi peräti kaksi karvalakkimallista hinnat alkaen -versiota eli Golf Trendline 1.0 TSI:tä.

Ja vaikka vertailuun ottaisi saman suorituskyvyn ja varusteetkin, niin silti e-Golf on (ilman alussa mainittuja ensi vuonna tulevia hintatukia) noin kymppitonnin vastaavaa bensamallia kalliimpi.

Myös moniin samaa kokoluokkaa edustaviin suoriin täyssähköisiin kilpailijoihin kuten Nissan Leafiin ja Hyundai Ioniq Electriciin nähden e-Golf on useita tuhansia euroja kalliimpi.

Mukava ja (kahdelle) tilava takapenkki tekee e-Golfista perheluokkaan sopivan. Mistään ei täältä katsoen näe, että kyseessä on sähköauto. Suhteessa 60:40 taittuvien selkänojien lisäksi myös suksiluukku kuuluu tässä vakioherkkuihin.

Mukava ja (kahdelle) tilava takapenkki tekee e-Golfista perheluokkaan sopivan. Mistään ei täältä katsoen näe, että kyseessä on sähköauto. Suhteessa 60:40 taittuvien selkänojien lisäksi myös suksiluukku kuuluu tässä vakioherkkuihin.

Toisaalta e-Golfilla ajaminen on kyllä halpaa, kuten sähköautoilla asian laita on ainakin toistaiseksi tavannut olla. Sata kilometriä taittuu energian puolesta parilla eurolla tai parhaimmillaan jopa ilmaiseksi, jos jaksaa hyödyntää vaikkapa kauppakeskusten ilmaislatauspisteitä. Myös e-Golfin huollot ovat edullisempia kuin bensiini- ja dieselmalleissa.

Vaan summa summarum; hinnan lisäksi täyssähkö-Golfin miinukset ovat pieniä tai sitten vain sähköautoille ominaisia. Kuten se, että e-Golfiin ei saa vetokoukkua ja se, että Hangosta Utsjoelle ajaminen ja muut pitkät yhtämittaiset reissut eivät edelleenkään onnistu ilman lukuisia pakollisia kahvipausseja.

Toisaalta täyssähköauto tarjoaa rajoitteistaan huolimatta myös aivan uudenlaista luksusta, jopa toimintamatkaan. Jos akkuja voi täyttää esimerkiksi omakotitalon pihassa, työpaikalla ja mökillä, pääsee e-Golfilla kuten muillakin täyssähköillä lähes aina liikenteeseen ”täydellä tankilla”.

Ainiin ja se ero edelliseen e-Golf -sukupolveen: Se on varsinkin toimintamatkan ja erilaisten käyttöön vaikuttavien pienten yksityiskohtien osalta osalta aika merkittävä – lue vaikka itse.

Moottori Sähkömoottori, 100 kW (136 hv) 290 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 150 km/h Toimintamatka 300 km (NDEC) Kulutus 12,7 kWh/100 km sähkö Voimansiirto kiinteä välityssuhde, etuveto Mitat p 4270, l 1799, k 1482 mm, akseliväli 2629 mm, omamassa 1615 kg, tavaratila 341–1231 l Akku 35,8 kWh Hinta 42282 euroa

KIITÄMME:

- Loppuun saakka mietittyä kokonaisuutta

- Taloudellisuutta

- Toimintamatkaa sähköautoksi

MOITIMME:

- Hintaa sekä vastaaviin bensamalleihin, että täyssähköisiin kilpailijoihin nähden

- Vetokyvyn puutetta (vetokoukkua ei lainkaan saatavilla)

Tuoreimmat osastosta