Tässä on pyöräilykauden ehkä kovin satapiikki

Ennen moottoripyöriä valmistettiin Japanissa, Euroopassa ja Amerikassa. Nyt kaikki on toisin.

SWM:n runko on tukeva ja ajo-ominaisuudet ovat vahvoja kaikilla osa-alueilla.

3.9.2017 11:59

Sekä uusia että vanhoja uudelleen lämmitettyjä merkkejä tupsahtelee milloin mistäkin. SWM on näistä mielenkiintoisin.

Vuonna 2008 alkoi moottoripyöräkauppa yskiä oikein kunnolla. Se aiheutti markkinoiden uusjaon. BMW:n omistama Husqvarna myytiin itävaltalaiselle herrasmiehelle nimeltään Stefan Pierer, joka omistaa muun muassa KTM-moottoripyörämerkin. Eikä aikaakaan, kun Pierer sulki Italian Vareksessa sijaitsevan Husqvarnan tehtaan. Siitä syntyi melkoinen maansuru.

Vain hetki ja nopeista liikkeistä tunnettu Pierer myi tehtaan kiinalaisille, jotka sitten herättivät henkiin uinuvan SWM-merkin. Tehtaan oston yhteydessä he saivat käyttöönsä useita vanhoja Husqvarna-malleja. Kuulostaako monimutkaiselta? Ehkä, mutta tehtaan linjan päästä puskee nykyään SWM:ää. Lähdimme koeajamaan tämän kauden ehkä kovinta satapiikkiä.

SWM:ää liikuttaa A1-ajokorttiluokan mukainen, 11 kW tehoinen moottori. Moottori täyttää Euro-4 päästövaatimukset. Moottoria ruokkii nykymuodin mukainen elektroninen polttoaineensuihkutus. Moottori käy sivistyneesti. Tosin nopea kiihdytys kertoo, että sporttista äänimaailmaa löytyy niin ikään. Moottori on kierroskone, kuten kaikki 125-kuutioiset. Vaihteita on kuusi ja liikenteen rytmissä pysyäkseen on vaihdelaatikkoa ladottava läpi kiihtyvällä tahdilla.

SWM:n 125-kuutioinen moottori on nelitahtinen.

A1-tehoiseksi on SWM yllättävän ripeä. Sen runko on tukeva ja ajo-ominaisuudet ovat vahvoja kaikilla osa-alueilla. Istumakorkeutta löytyy peräti 91 senttiä, joten lyhytjalkaisen valinta ei SWM ole. Istuin on kova kuin kivi.

Mittaristo on selkeä ja se tarjoaa paljon tietoa. Yksi teineille tärkeimmistä on se, että mittariston muistiin jää kovin käytetty nopeus. Sillä voi sitten elvistellä ABC:n pihalla.

Taustapeilit ovat riittävän suuret, joten niistä näkee mainiosti taaksepäin. Euro-4 direktiivi sanoo, että moottoripyörässä pitää olla joko lukkiintumattomat jarrut (ABS) tai yhdistelmäjarrut. SWM:ssä on jälkimmäinen. Kun painaa takajarrupoljinta, niin etujousitus niiaa kovasti, koska järjestelmä lisää mukaan melkoisesti etujarrua. Toisaalta, ilmiö estää takajarrun liiallista lukkiintumista.

Karusta ulkonäöstä huolimatta mittaristo tarjoaa paljon tietoa, muun muassa suurin nopeus jää muistiin.

Koeajomme toisena kuljettajana toimi 16-vuotias Arturo Talep Ranta. Onko lievä kiinalaisuus jotenkin negatiivinen asia?

– Mitä välii? Perusasiat ovat kunnossa, SWM on hyvä ajaa ja sen ulkonäkö miellyttää mua ja mun kavereiden silmää, niin mikä ettei, kuului teinin napakka vastaus.

Niinpä, ehkä nykynuoret ovat globaalimpia kuin aikuiset ymmärtävät. Hyvä niin, sillä ennustamme että merkkien uusijako on vasta alkamassa.

Yksi viite tästä on erään kiinalaisen moottoripyörävalmistajan taannoinen lupaus: me valloitamme Euroopan!

 

Arturo Talep Ranta, koeajon tekninen avustus

–Perusasiat ovat kunnossa, sanoi pyörää kokeillut 16-vuotias.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?