Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu

Esimerkiksi katsastuskelvottomaksi vaurioituneen helmakotelon kotitarvehitsaus ei ole enää välttämättä lainkaan sallittua.

Suurlujuusteräksien korjaushitsaaminen esimerkiksi ulkona ja 125-ampeerisella harraste-MIGillä ei ole yhdenkään autonvalmistajan ohjeen mukaista. Kuvassa Mercedes-Benz A-sarjan korin valmistusta. Kyseisen auton pelleistä vain kolmasosa on enää perinteistä mallia.

1.9.2017 12:11

Vuodenvaihteessa julkaistun ja Trafin kokonaan uusiman katsastusohjeistuksen mukaan kaikkien erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuusteräkset, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korroosiokorjaukset tulee aina suorittaa ajoneuvon valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti – ilman erityisiä sovellusmahdollisuuksia.

Asiassa ei olisi muuten mitään erityisen erikoista, elleivät mainitut kolme rakennetyyppiä olisi yleistyneet viimeisen viidentoista vuoden aikana voimakkaasti. Esimerkiksi tästä käy hyvin vaikkapa vuosi 2007, jolloin valmistettujen keskimääräisten autojen korirakenteista jo lähes puolet oli jotain muuta kuin perinteistä teräspeltiä.

Pieneltäkin näyttävän reiän korjaaminen voi olla kallis paukku, varsinkin jos vauriokohdan materiaali on suurlujuusterästä ja autonvalmistaja on määritellyt korjausohjeet tiukoiksi.

Ja jos vertailuun ottaa vaikkapa aivan uunituoreen pikkuauton, löytyy sen korista helposti jo sadan metrin edestä erilaisia liimasaumoja sekä lukuisa määrä muitakin kotikorjausmielessä vaikeita tai jopa mahdottomia erikoisratkaisuja.

Ruostevaurioiden osalta asian tekee erityisen kinkkiseksi se, että suurlujuusteräkset yleistyivät ensimmäisenä muun muassa helmakoteloissa, joiden on kolaritilanteessa kestettävä huomattavaa rasitusta.

Juuri helmakotelot kuten muutamat muutkin suurlujuusterästen tyypilliset käyttökohteet kuuluvat samalla tyypillisesti kaikkein korroosioaltteimpiin paikkoihin autossa.

Yllätyksenä voi ruostevauriotilanteessa tulla sekin, että Trafin tuoreimman katsastusohjeen mukaan kolmannen tahon määräysvalta korin ruostekorjauksiin koskee soveltaen myös perinteistä teräspeltiä, mikäli auton valmistajan edustaja on antanut kyseisten osien korjaamisesta ”erityisiä ohjeita”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?