C3 tuo persoonallisuutta pikkuautojen kovaan sarjaan – tehdasvalmisteinen tuulilasikamera lisävarusteena - Autot - Ilta-Sanomat

C3 tuo persoonallisuutta pikkuautojen kovaan sarjaan – tehdasvalmisteinen tuulilasikamera lisävarusteena

Uudistunut Citroën C3 erottuu massasta. Se on sympaattinen auto puutteineenkin.

3.9.2017 9:22

Taustapeilin yhteyteen saa kameran tehdasvalmisteisena lisävarusteena: jos ei ainutlaatuista, niin ainakin poikkeuksellista! Kuvat ja videot tallentuvat joko puhelimeen tai muistitikulle. Videokuvaa tallentuu 20 sekuntia ennen kameran laukaisunapin painallusta ja minuutti kuvauksen alkamisesta. Takautuva tallennus on mahdollista kameran puskurointiominaisuuden ansiosta. Kameran anturi tunnistaa onnettomuustilanteen ja tallentaa videoleikkeen 30 sekuntia ennen onnettomuutta ja 90 sekuntia onnettomuuden jälkeen. Kamerassa on 120 asteen laajakulmalinssi.

Leikkisät, mutta käytännölliset kylkisuojat ovat tuttuja C4 Cactuksesta, mutta hiukan pienempinä C3:ssa ne tuntuvat löytäneen kodin. Ulkonäköä voi personoida mieleisekseen valitsemalla katon, peilien ja sumuvalokehysten värin erikseen.

Koeajoauton värin koodi on power orange. Ja jos auto on ulkoapäin pirteä, sitä se on sisältäkin.

Selkeälinjaista ja pelkistettyä kojelautaa kehystää korin väriä myötäilevä muovilinja. Kojetaulussa on vähän paineltavia namiskoja. Esimerkiksi lämpötilaa ja radiota säädetään seitsemän tuuman kosketusnäytöstä. Mikäli käytössä on iPhone ja usb-piuha, saa navigoinnin peilattua auton näytölle.

Korkea keula korostaa cross-overmaista tunnelmaa. 110-hevosvoimainen moottori riittää pikkuauton liikuttamiseen. Koeajoauton lisävarusteet nostavat auton hinnan liki 24 000 euroon.

Korin värin voi valita yhdeksästä vaihtoehdosta. Ne voidaan yhdistää kolmeen erilaiseen katon väriin.

Vakiovarusteisiin kuuluvien mäkilähtöavustimen, kaistavahdin, nopeusrajoitusten tunnistuksen ja vakionopeudensäätimen lisäksi korkeimmasta Shine-tasosta löytyvät muun muassa etu- ja takasähköikkunat kertapainallustoiminnolla ja automaattinen ilmastointi.

Ohjauspyörässä on sekä pituus- että korkeussäätö. Penkit ovat pehmeähköt, mutta aivan kelvolliset tässä hintaluokassa.

Kuljettaja joutuu totuttelemaan kaasu- ja jarrupolkimien käyttöön normaalia pitempään. Ne vaikuttavat sijaitsevan lähempänä toisiaan kuin todellisuudessa ovat.

Useita toimintoja ohjataan keskinäytön kautta.

Mittaristo on yhdistelmä analogista ja digitaalista tekniikkaa.

Tehosteväriä löytyy sekä kojelaudasta että penkeistä.

Etuovien nahkaiset vetohihnat tuovat nostalgisen vivahteen.

Syy vaikutelmaan piilee siinä, että jarrupolkimen pedaali nousee huomattavasti korkeammalle kuin kaasupolkimen. Ainakin isolla kengännumerolla varustetun kuskin pitää sovitella hetken jalkateriään oikeisiin kulmiin.

Liikennevaloissa Stop & Start -toiminto käyttäytyy krouvimmin kuin haluaisi. Vaikka kurvailu kaupunkien kaduilla onkin C3:lle luontevampi ympäristö kuin maanteiden sallitut maksiminopeudet, auton käyttäytymiseen ei liity mainittavia heikkouksia – ellei sitten sellaiseksi satu laskemaan kuusiportaisen automaattilaatikon hitaahkoja vaihtoja, jotka ovat pikemminkin luonnekysymys kuin varsinainen vika.

 Kotimaassaan hienosti menestyneen C3:n isoin ongelma Suomen markkinoilla taitaa olla se, että kovia kilpailijoita on samassa koko- ja hintaluokassa paljon: Kia Rio, Ford Fiesta, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Nissan Micra...

Jousitus on mukavuuspainotteinen valmistajan tyylin mukaisesti. Välillä alusta tuntuu liiankin löysältä: jos tilannenopeus on liian suuri hidastetöyssyissä, etupyörät ylittävät tiekorotuksen mukavasti, mutta perä putoaa holtittomasti asvalttiin.

Citroën mainostaa C3:n sisätilaa yhtenä markkinoiden suurimmista. Edessä istuva voi olla samaa mieltä, mutta taakse jää tilaa todella vähän, jos noin 180-senttinen kuski hakee ajoasentonsa takapainotteisesti. Jalkatilaongelman lisäksi keskimittaisella miehellä pälvikalju hipoo kaartuvaa kattoa, vaikka edellisen sukupolven autoon nähden penkki sijaitsee 40 millimetriä alempana.

Tavaratila on auton kokoon nähden normaali tai jopa normaalia parempi. Muodoltaan se on käytännöllinen, mutta nostokynnys on korkea.

Tavaratila on muodoltaan käytännöllinen, mutta nostokynnys on korkea. Penkkejä kaatamalla ei synny tasaista lattiapintaa.

Kotimaassaan hienosti menestyneen C3:n isoin ongelma Suomen markkinoilla taitaa olla se, että kovia kilpailijoita on samassa koko- ja hintaluokassa paljon: Kia Rio, Ford Fiesta, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Nissan Micra... Aika monelle noista merkeistä C3 hävisi ainakin viime vuonna myyntimäärässä.

Citroën C3 PureTech 110 Shine EAT6 Aut.

Moottori R3, turbo, 1 199 cm³, 81 kW (110 hv)/5 500 r/min, 205 Nm/1 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 188 km/h Kulutus 4,9 l/100 km 95E CO2-päästöt 110 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 3 996, l 1749, k 1 490 mm, akseliväli 2 539 mm, omamassa 1 165 kg, tavaratila 300–922 l, tankki 45 l Hinta 21 488 euroa

Kiitämme

Pirteää stailausta

Helppoa kurvailua etenkin kaupungissa

Moitimme

Ahtautta takapenkillä

Stop & Start -järjestelmän karheutta

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?