Autoliitto: Suomi on epäonnistunut liikenteen edunvalvonnassa – ”tuntuu jokaisen elämässä” - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliitto: Suomi on epäonnistunut liikenteen edunvalvonnassa – ”tuntuu jokaisen elämässä”

Suomi hyväksyi EU:n asettamat hurjat päästövähennystavoitteet lähes kritiikittä, väittää Autoliitto. Nyt tavoitteiden kanssa ollaan erityisesti liikenteen osalta ongelmissa.

Autoliiton mukaan liikenteen päästövähennysasian näyttää tekevän poliittisessa päätöksenteossa erityisen vaikeaksi se, että ”ilmeisesti vasta nyt on ymmärretty miten kalliiksi EU:n vaatimusten täyttäminen kaikkine heijastusvaikutuksineen tulee”.­

25.8.2017 11:45

Autoliiton näkemyksen mukaan suurimmalle osalle poliitikoista on ”vasta hiljattain alkanut selvitä” vuonna 2016 asetettujen päästötavoitteiden haastavuus ja kalleus.

Euroopan komissio asetti tuolloin tavoitteet siitä, kuinka paljon kunkin EU-maan tulisi vähentää päästökaupan ulkopuolisia kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä.

Päästöjen vähennystarpeeksi sovittiin eri EU-maiden kanssa erilaisia prosenttilukuja, jotka vaihtelivat 0-40 prosentin välillä.

Siinä missä Suomelle asetettiin lähes suurin mahdollinen eli 39 prosentin vähennystavoite, sovittiin esimerkiksi Puolan ja Kroatian vastaavaksi vähennystarpeeksi huomattavasti pienempi eli vain seitsemän prosentin luku.

Nyt sovittujen prosenttimäärien kanssa ollaan naimissa jokaisessa EU-maassa, eikä vähiten Suomessa.

”Suomen kansalliset erityispiirteet jäivät huomiotta”

Kansalaisten arjen kannalta päästövähennysasian tekee erityisen merkitykselliseksi se, että meillä päästökaupan ulkopuolisten päästöjen suurin aiheuttaja on yksiselitteisesti liikenne.

– Vaikuttaa siltä, että Suomen kansalaisten puolesta päästövähennyksiä valmistelleet viranomaiset ja poliitikot eivät ole olleet asioista riittävästi perillä ja he hyväksyivät EU:n antamat tavoitteet liian helposti. Nyt tämä maksaa kansantaloudelle kohtuuttoman paljon ja tuntuu jokaisen elämässä ja kukkarossa. Suomalaisten edunvalvonta petti pahan kerran, kuten kävi aikaisemmin meriliikenteen rikkidirektiiviin kohdalla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Autoliiton kannan mukaan ”Suomen kansalliset erityispiirteet eli ohuet liikennevirrat, harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa, ankarat sääolosuhteet ja lähtötilanteena vanha autokanta” jäivät päästövähennyksistä sovittaessa huomiotta.

Tavoitteet naulattiin ensin, nyt vuorossa ovat keinot

– Perinteiset suuret autoteollisuusmaat jyräsivät päästöpolitiikassa Suomen mennen tullen, vaikka juuri meidän olosuhteissa koko EU:n aluetta ajatellen oman henkilöauton käyttö on kaikkein perustelluinta, Nieminen sanoo ja jatkaa:

– Prosessissa hulluinta on se, että ensin otetaan vastaan tavoite ja vasta sitten mietitään, onko se teknisesti saavutettavissa ja kuinka paljon sen saavuttaminen kansalaisille sekä koko yhteiskunnalle maksaa. Viisas miettii ennen diilin tekemistä onko hankkeeseen mahdollista lähteä ja vasta sitten kättelee sopimuksen.

Keskustelu liikkumisen kustannuksia ei ainakaan lähiviikkoina todennäköisesti laannu, sillä mm. liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) asettama parlamentaarinen työryhmä on luvannut antaa näkemyksensä liikenteen päästövähennyksistä ja mahdollisesti myös niihin liittyvistä veromuutoksista vielä kuluvan kuukauden eli elokuun aikana.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?