Pyöräliitto laski: Luvassa miljardien säästöt jos teitä ja katuja pitkin käveltäisiin autoilun sijasta

Hallitus on asettanut energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi lisätä kävellen ja pyörällä tehtäviä matkoja peräti 30 prosentilla. Nyt saumaan iskee Pyöräliitto.

Laskelma ei ottanut huomioon esimerkiksi autoilun tuottamia ja rahaksikin muutettavissa olevia aikasäästöjä. Kuvassa talvipyöräilyä kaupungissa.

23.8.2017 12:21

Pyöräliitto on teettänyt WSP Finland Oy:llä laskelman, jonka mukaan lisääntyneen liikunnan vaikutukset kuolleisuuden vähenemiseen ja siitä saatava rahallinen arvo synnyttäisi peräti 13,3 miljardin säästön tarkastelujakson 2011‒2030 aikana.

Vuosittaiseksi jaettuna säästö olisi keskimäärin noin 670 miljoonaa euroa vuodessa. Siitä ylivoimaisesti suurin osa syntyy kuitenkin jalankulun, ei pyöräilyn lisääntymisestä*.

– Laskelma osoittaa, että ilmastopolitiikka voi olla myös taloudellisesti erittäin kannattavaa. Arkiliikunta kävellen ja pyöräillen on tehokkain tapa vähentää liikkumattomuuden kustannuksia, koska arkimatkoja tehdään paljon ja säännöllisesti. Samalla myös ilmastopäästöt vähenevät, lausuu aiheesta Pyöräliiton tiedotteessa liiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

– Mikäli laskentaan pystyttäisiin ottamaan mukaan myös sairastavuuden väheneminen, jota arkiliikunnasta saadaan, kohoaisi taloudellinen hyöty vielä suuremmaksi, toteaa puolestaan laskelman tehnyt Riikka Kallio WSP Finland Oy:stä.

Kävellen ja pyörällä tehtävien matkojen määrään vaikuttaa Pyöräliiton mukaan eniten yhdyskuntasuunnittelu eli muun muassa se, kuinka houkuttelevaa kevyen liikenteen väylien käyttö on esimerkiksi autoiluun verrattuna.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämiskeinoiksi laskentaraportti esittääkin monenlaista kevyelle liikenteelle suunnattua rahoitusta, pääkaupunkiseudun ruuhkamaksua, kävelyn ja pyöräilyn kaikkinaista suosimista mm. kaavoituksessa, pysäköintipolitiikan tiukentamista ja autopaikkojen vähentämistä, työnantajan tarjoaman autopysäköinnin verottamista sekä työmatkakulujen verovähennysoikeuden muuttamista kulkutavasta riippumattomaksi.

* Raportin mukaan kävelyn lisääntymisestä olisi saavutettavissa 11,2 miljardin ja pyöräilyn lisääntymisestä 2,1 miljardin euron rahallinen hyöty.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?