Autot

Uusi BMW M5 sai nelivedon ja lisää voimaa uhkuvia muotoja

Julkaistu:

UUTUUS
Kuudennen sukupolven BMW M5 on ensimmäinen BMW M -malliston sedan, joka on varustettu M xDrive -nelivedolla.
BMW M:n kehittämä uusi M xDrive mahdollistaa täysin säädettävän voimansiirron etu- ja taka-akselin välillä. Voimanlähteenä on tuoreimman kehitysasteen 4,4-litrainen V8, joka on ahdettu kahdella M TwinPower -turbolla. Moottorin teho on muhkeat 441 kW/600 hv, ja vääntöä löytyy tömäkät 750 newtonmetriä. Maksimivääntö on käytettävissä kierrosalueella 1 800–5 600 r/min.

Nollasta sataan uutuus kiihtyy vain 3,4 sekunnissa, ja nollasta kahteen sataan auto liikahtaa 11,1 sekunnissa.

Maksiminopeus on rajoitettu elektronisesti 250 kilometriin tunnissa, mutta M Driver’s Package -lisävarustepaketilla auton saa liikkumaan tarvittaessa 305 kilometrin tuntivauhtia.

EU-yhdistetty kulutus on 10,5 litraa sadalla kilometrillä ja yhdistetyt hiilidioksidipäästöt 241 g/km.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Voima siirtyy vetäville pyörille BMW M -malleille optimoidun kahdeksanportaisen M Steptronic-automaattivaihteiston kautta.

Pidon kannalta merkittävää on, että taka-akselille sijoitetun tasauspyörästönlukon lukitusmomenttia voi säätää portaattomasti 0–100 prosentin välillä.


BMW M -insinöörit ovat tehneet muutoksia myös muotoiluun. Sivupaneelit ovat aiempaa leveämmät ja etupuskurin aukot huomattavasti suuremmat, jotta jäähdytysjärjestelmä ja jarrut saavat riittävästi ilmaa.

Perää hallitsee pakoputkien kvartetti, joka takaa urheilullisen äänen mihin tahansa ajotilanteeseen sähkötoimisella pakokaasuläpänohjauksella. Kuljettaja voi nappia painamalla säätää moottorin äänet haluamakseen.

Konepelti on tehty alumiinista. Katto on kevyttä hiilikuitulujitettua muovia. Myös pakojärjestelmää on kevennetty. Siksi BMW M5 xDrive on kevyempi kuin edellinen M5.

M Compound -komposiittijarrut ovat vakiovaruste ja myös ne keventävät autoa tavanomaisiin teräsosiin verrattuna. Edessä on kuusisylinteriset jarrusatulat ja takana yksisylinteriset. Lisävarusteena on saatavilla hiilikuitu-keramiikkajarrut, jotka leikkaavat auton painosta vielä 23 kiloa.

Uusi BMW M5 xDrive (F90) tulee tilattavaksi syyskuussa ja toimitukset alkavat keväällä 2018. Hinnat julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt