Autot

Reilusti lisävarusteltu BMW 430i xDrive Gran Coupé: Isolla rahalla ylellistä fiilistä

Julkaistu:

Koeajo
Tässä on esimerkki siitä, millaista jälkeä lisävarusteiden ruksaaminen saa aikaan loppulaskussa.
Kolmisen vuotta vanha malli lähestyy automaailmassa vallitsevan ajattelun mukaan elinkaarensa puoliväliä, ja siksi sitä pitää muokata hiukan uusiksi.

BMW(kin) tunnetaan siitä, että mallisarjoja uudistetaan varovasti. Niin tälläkin kertaa. Nelossarjan Gran Coupéssa uutta ilmettä löytyy puskureista ja led-valoista, mutta vain äärilaidan bemarientusiasti näkee muokkauksen yksityiskohdat yhdellä silmäyksellä.

Jos ulkokuori oli kunnossa aiemminkin, niin sitä se on edelleen: päät kääntävän neliovisen auton muotoilu ja tyyliin sopiva vihertävä väri, kehyksettömät ikkunat ja 19-tuumaiset kevytmetallivanteet saavat ajohalut nousemaan jo ennen kuin laskeudutaan kuskin istuimelle – ja siihen nimenomaan laskeudutaan.


Koeajoautossa sporttipenkit ovat saaneet ylellisen nahkaverhoilun. Kojelaudan alaosassa ja ovipaneeleissa sama nahkateema jatkuu. Kojelaudan päälle asennettu, suurentunut 8,8-tuumainen näyttöruutu säväyttää tarkkuudellaan ja toiminnallisuudellaan.


Sport-istuimet tarjoavat mainion tuen, mutta mekaaniset säädöt ihmetyttävät näin arvokkaassa autossa. No, saksalaisten premiumien kanssa tämä on arkea.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkustamo on auton ulkokuoren huomioiden ahtaanpuoleinen. Takapenkki soveltuu kahdelle keskimittaiselle matkustajalle.

Tavaratila sen sijaan on tilava ja selkeä muodoltaan: 480 litraa laajenee 1300 litran vetoiseksi penkit kaatamalla.

Nelisylinterinen, kaksilitrainen moottori antaa mukavat 252 hevosvoimaa ja vääntöä 350 newtonmetriä.

Kiihtyvyyslukema (5,9 sekuntia) ei ajaessa ollut päällimmäisenä mielessä, sillä tällä autolla on mukava kruisailla (myös) kiireettömästi.

Kahdeksanportainen, momentinmuunninautomaatilla varustettu nelivetoinen voimalinja toimii upeasti.

Jousitusta on jäykistetty, mutta siihenkin kiinnittää oikeastaan huomiota vasta tiedon kuultuaan. Alusta tuntuu jämäkältä olematta liian tiukka. Säädöillä (eco pro, comfort, sport ja sport +) alustaa ja ohjauksen välitystä pystyy säätämään mieleisekseen.

Yhdistetyksi kulutuslukemaksi valmistaja ilmoittaa 5,9–6,2 litraa sataa kilometriä kohden. Melko maltillisellakin ajolla kulutus nousi kauas ilmoitetusta.


Lähtöhinta 60 921 euroa on sopusoinnussa BMW:n muuhun mallistoon ja kilpailijaan Audi A5 Sportbackiin, mutta varustepaketeilla (mm. M Sport, connected ja innovation) ladatun version hinta nousee 97 465 euroon!

Onhan autosta saatu näin hienompi, mutta väistämättä jää miettimään, millaisen kokemuksen tämä auto olisi tarjonnut alastomimmillaan – ilman luksuskuorrutusta.

BMW 430i xDrive Gran Coupé

Moottori R4, turbo, 1 998 cm³, 185 kW (252 hv)/5 200 r/min, 350 Nm/1 450–4 800 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 5,9 l/100 km 95E CO2-päästöt 144 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 638, l 1 825, k 1 389 mm, akseliväli 2 810 mm, omamassa 1 690 kg, tavaratila 480–1 300 l, tankki 60 l Hinta 60 921 euroa

Kiitämme

Coupémaista tunnelmaa ja hienoja ajo-ominaisuuksia

Tavaratilan käytännöllisyyttä

Moitimme

Posketonta hintaa lisäherkkujen jälkeen

Keskinkertaisia tiloja takapenkillä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt