Autot

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Tätä lähemmäs neliovinen sedan ei pääse Ferraria

Julkaistu:

Koeajo
Alfa Romeo Giulian neliapilamalli Quadrifoglio venyttää hymyn korville.
Olisihan se pitänyt arvata.

Vaikka dna-ajotilanvalitsinta ei edes ollut käännetty Race-asentoon, sateen kastelemalla asvaltilla takavetoisen perä heitti saman tien kun kaasupoljin painui kohti lattiaa. Race-ajotilassa ajonvakautus olisi nimittäin kytkeytynyt pois päältä ja lopputulosta olisi voinut vain arvalla.

Jo paperilla Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio on henkilöauto, josta ei puhtia puutu, mutta vasta ajaessa 510 hevosvoiman ja 600 newtonmetrin edut – ja mahdolliset haitat – pystyy kokemaan kaikilla aisteilla. Tässä autossa suurinta on sen luoma fiilis.

Giulian tehomalli on ihan oikea superauto nuoruuttaan etsivälle perheenisälle, jolla on varaa sijoittaa neljän tai viiden pienen perheauton verran euroja intohimonsa kohteeseen.


Urheiluautojen tapaan manuaalivaihteiston valitsinkeppiä saa runnoa oikein kunnolla. Ne, jotka eivät taivu manuaalivaihteiston käsittelyyn, voivat valita 3 000 euron lisähinnalla kahdeksanportaisen automaatin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alusta on jäykkä, kova ja välillä jopa epämukava, mutta edullisemmissa, mukamas urheiluautoiksi ristityissä verrokeissa täristys korostuu usein huomattavasti enemmän. Sitä paitsi neliportaisesta ajotilanvalitsimesta on ihan oikeaa hyötyä etsittäessä kullekin pinnalle ja kuhinkin tilanteeseen optimaalisinta jousitusta.


Kaksoisturbolla varustetun V6-moottorin pakoäänet ovat puhdasta hunajaa petrolipäiden korville. Reaktioista päätellen hivenen arkisemmin autoihin suhtautuvat saattavat pitää rouheaa murinaa äänisaasteena, mutta välinpitämättömäksi auto ei jätä ketään.

Jos tavallista Giuliaa ajaessa saattaa voivotella infotainment-näytön tarkkuutta, kokoa ja käyttömukavuutta sekä tavaratilan aukon rajallisuutta, tällaisia pikkuhuolia ei Quadrifogliota ajaessa edes huomaa. Kun keskittyy vain ajamiseen, ei voi olla ihailematta ohjauksen tarkkuutta ja tuntoa tien pintaan.


Koeajoautossa oli liki 30 000 euron arvosta valinnaisvarusteita, joista jo pelkästään hiilikuituiset Sparcon urheiluistuimet ja Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut maksavat puolet.

Jo pelkästään lisämaksusta saatavan ulkovärin nimeäminen rosso compezioneksi saa tapailemaan auton käyntiääntä.

Alfa Romeo Giulia 2.9 T V6 510 hp MT6 Quadrifoglio

Moottori R4, bi-turbo, 2 891 cm³, 375 kW (510 hv)/6 500 r/min, 600 Nm/2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 307 km/h Kulutus 8,5 l/100 km 98E CO2-päästöt 198 g/km Voimansiirto M6, takaveto Mitat p 4 639, l 2 024, k 1 426 mm, akseliväli 2 820 mm, omamassa 1 550 kg, tavaratila 480 l, tankki 58 l Hinta 114 501 euroa

Kiitämme

Mahtavaa suorituskykyä

Nautinnollista ajettavuutta

Moitimme

Työlästä manuaalivaihteiston käyttöä kaupunkiolosuhteissa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt