Autot

IS koeajoi: Tämä alle 14 000 euroa maksava kaksipaikkainen Renault on todellinen katsemagneetti

Julkaistu:

Koeajo
Renault Twizy tarjoaa näyttävää ja näppärää liikkumista alkaen jo reilulla kymppitonnilla.
– Mikä toi on? Onko se auto? Vai moottoripyörä?

No ei kumpikaan, vaan B-kortilla ajettava L7e-luokan nelipyörä.

– Ai mitä?

Siinä tyypillinen keskustelunalku, joka taatusti käy Renault Twizyn kuljettajalle tutuksi. Kokeilimme Suomeen kesällä saapunutta uutuuskuljetinta monipuolisessa arkiajossa ja – no, yllätyimme monella tapaa.


Teknisesti ottaen kyseessä on kaksipaikkainen, hieman reilua kahdeksaakymppiä kulkeva sähkölaite, jolla siis saa ajaa siellä missä autollakin – moottoritie mukaan lukien.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jo Twizyyn astuminen on erikoinen kokemus. Ovet eivät nimittäin aukea sivulle vaan ylös, minkä onkin ahtaissa paikoissa loistava juttu. Sivuikkunoita ei ole lainkaan. Ja se pistää heti arveluttamaan.

Kovamuovinen sisusta muistuttaa enemmän veneitä ja mönkijöitä kuin tyypillisiä nykyajan henkilöautoja. Kuraa ja vettä sietävän kujettajanistuimen tarjoama ergonomia on kohtuullisen hyvä, vaikka turvatyynyn sisältämästä ohjauspyörästä ei säätöjä löydykään. Solumuovi lämmittää takapuolta ekologisesti ilman sähköä.


Myös taakse mahtuu laitteen lyhyydestä huolimatta täysikokoinen matkustaja ja pieni kassillinen tavaraa. Eniten matkustuskokemuksessa kahnaa sisään kömpiminen. Säilytystiloja on ymmärrettävästi niukalti.

Ajotuntuma on yllättävän urheilullinen, varsinkin alustan osalta. Twizy ei tunnu lainkaan kiikkerältä ja pysyy liikenteen mukana myös kehäteiden rytmissä. Tiukan jousituksen kääntöpuolena onkin sitten herkkyys tienpinnan epätasaisuuksille. Rynkytys häiritsee pahasti varsinkin kaupungin mukulakivillä eli juuri siellä, missä Twizy muuten olisi omiaan.

Ovien lasittomuus ei sen sijaan Twizyssä juuri haittaa – ainakaan niin paljoa kuin luulisi. Koeajolle osuneet kuurot eivät kuljettajaa juuri kastelleet ja reppukin sai päälleen vain pisaroita. Tuuli toki laitteessa suhisee, mutta ei niin paljoa etteikö takamatkustajan kanssa voisi keskustella. Epäillä silti sopii, ohjastaisiko talvella Twizyä mielellään ilman kunnon karvalakkia.


Vaan yhtä kaikki, mitä ahtaampaa, sitä enemmän Twizyn piskuisesta koosta on iloa. Ajaminen onnistuu lain puitteissa välillä jopa muilta tukkoon ajettujen risteyksien läpi, eikä sellaista parkkirakoa juuri ole, mihin Twizy ei heittämällä mahtuisi. Vielä kun se Suomen tieliikennelaki sallisi pysäköimisen poikittain...

Laitteen ajoakun kapasiteetti on 6,1 kilowattia, jonka Renault lupaa riittävän jopa sadan kilometrin ajoon. Todellisuudessa matkaa taittaa kertalatauksella 60-80 kilometriä, ajotyylistä ja -tilanteista riippuen. Etuluukun alta löytyvä kiinteä kierremallinen latausjohto on onneksi kätevästi käytettävissä ja aina mukana.

Erityisiä latauspaikkoja ei varsinaisten sähköautojen tapaan tarvitse juuri etsiä, sillä Twizy on tarkoitettu ladattavaksi kaikkialta löytyvästä tavallisesta 230 voltin kotipistorasiasta.

Asiaa auttaa tässäkin Twizyn pieni koko, jonka puitteissa nelipyörän saa ängettyä aika monenlaisiin enemmän ja vähemmän epävirallisiin latauspaikkoihin.

Tyhjähkö akku täyttyy Twizyssa ilahduttavasti reilussa kolmessa tunnissa. Se on hyvä, sillä tehokkaampaa ns. pikalatausmahdollisuutta ei löydy.


Kaikkiaan mini-Renault on oikein tervetullut lisä sähköisten pienajoneuvojen markkinoille.

Mielessä käy ajatus Twizyn sopimisesta paitsi kesäiseksi kakkosautoksi kaupunkiin ja taajamaan, myös turistikohteessa vuokrattavissa olevaksi väliaikaismenopeliksi. Tai mikseipä jopa kaupunkipyörien tapaiseksi yhteiskäyttöpeliksi, vaikka pääkaupunkiseudun liityntäliikenteen asemille!

Ota kantaa

Voisitko kuvitella ajavasi suurimman osan arkiajoistasi laitteella, joka pitää heittää piuhan päähän viimeistään sadan kilometrin jälkeen?

En ikinä 33% Ehkä 32% Tottakai 35%
Ääniä yhteensä 5072

Renault Twizy 80 Intens (L7e-nelipyörä)

Moottori Sähkömoottori, 13 kW (17 hv), 57 Nm Suorituskyky 0–45 km/h 6,1 s, huippunopeus 80 km/h Toimintamatka 100 km (NEDC) Kulutus 6,3 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 6,1 kWh litium-ioni polymeeri Voimansiirto A1, takaveto Mitat p 2338, l 1396, k 1454 mm, akseliväli 1686 mm, omamassa 487 kg, tavaratila 33 l Hinta 13990 euroa

KIITÄMME:

- Käytön, latauksen ja liikkumisen kaikkinaista näppäryyttä

- Harvinaisen helppoa pysäköitävyyttä

- Avoautomaista hauskuutta varsinkin kesäajossa

MOITIMME:

- Tavaratilojen pienuutta

- Altistusta myös huonolle säälle

- Epämukavan kovaa alustaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt