Autot

Onko tässä Suomen pienin paku? Vain reilut kaksi metriä pitkä – ja kerää muuten katseita!

Julkaistu:

Nelipyörä
Renault Twizy Cargo on tarkoitettu pienten pakettien toimittamiseen erityisesti ahtaissa kaupunkiolosuhteissa.
Kesällä Renault-liikkeisiin ilmestyneessä Twizy Cargossa on 200 litran verran lukittavaa tavaratilaa, ja siihen voi valmistajan mukaan lastata yhteensä 75 kilogramman hyötykuorman.

Henkilömallissa samalla paikalla on matkustajan paikka, joten Cargo-versioon mahtuu perus-Twizysta poiketen vain kuljettaja.

Kaupunkinopeuksissa pirteästi kiihtyvä ajokki kerää katseita sen verran kovaan tahtiin, että Cargoa voi luonnehtia rahtiominaisuuksiensa ohella suoranaiseksi mainosvälineeksi.

Takaluukun takaa löytyvä päätavaratila ei ole suuren suuri eli vain 180-litrainen, mutta riittää kyllä kirjeille ja pikkupaketeille.


Jakeluliikenne onnistuu myös kantakaupungin ulkopuolisilla kehäteillä, sillä 230 voltin verkkovirralla latautuva laite kulkee hieman yli kahdeksaakymppiä ja liikenteen rytmissä pysyy maantielläkin varsin pienellä vaivalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajo-ominaisuudet ovat vakauden puolesta hyvät, mutta epätasaisilla pinnoilla laitteen kova alusta on epämukava. Erityisen näppärää meno on joka tapauksessa kaupunkityyppisessä lyhyiden matkojen jakeluajossa.

Mitoiltaan Renaultin sähköajokki on vain 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä. Käytännössä Twizyllä voi siis puikkelehtia ahtaitakin reittejä ja myös pysäköintipaikka löytyy käytännössä aina. Saksimalliset ovet ovat näppärät käyttää, mutta ajoittain viima ja pöly pyrkivät moottoripyörämäisesti sisään.


Twizyn toimintamatkaksi Renault lupaa yhdellä latauksella jopa sata kilometriä. Olosuhteista ja ajotyylistä riippuen akkujen kestämä todellinen ajomatka on kuitenkin pienempi, luokkaa kerralla enintään 50-80 kilometriä. Mittaristossa on onneksi taloudellisen ajon opastin ja ajotietokone, joiden avulla ajon taloudellisuutta voi kohentaa.

Renault Twizy 80 Cargo maksaa L7e-luokan nelipyöräversiona 15990 euroa. Reilun tonnin halvemmalla selviää, jos mallistosta valitsee 45 km/h kulkevaksi sähkömopoautoksi rekisteröidyn version.

Lisää Renault Twizysta ja sen henkilöversiosta voit lukea IS:n perjantain paperilehdestä.

Ota kantaa

Onko sähkössä kaupunkiliikkumisen tulevaisuus?

On 68% Ei ole 22% En tiedä 9%
Ääniä yhteensä 2716

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt