Autot

Herkuilla ladattu BMW-farmari: Laatua isolla rahalla, mutta vähemmälläkin pärjäisi

Julkaistu:

Koeajo
BMW 520d Touring automaattivaihteistolla ei todellakaan ole riskihankinta.
No, onhan se pakko katsoa ensin perää. Isomman perän takiahan farmariautoja tehdään.

Ulospäin muotoilu näyttää samalla kertaa sekä sopusuhtaiselta että hyvin tunnistettavalta. Muotoilu on linjassa niin uudistuneen sedanin kuin edellisten Touring-versioidenkin kanssa.

Tavaratila ei ole kokoluokan suurin, mutta kyllin tilava monenlaisiin tarpeisiin. Poistuvaan malliin nähden tilavuus on lisääntynyt vain kymmenen litraa.


Takaistuimet taittuvat sähköisesti kohti lattiatasoa suhteessa 40:20:40. Näin syntyy 1 700 litran avoin tila, mutta aivan tasaista baanaa pohjasta ei kuitenkaan saa, jos nyt sellaiseen ylipäätänsä koskaan olisi tarvettakaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sähkötoiminen tavaraluukku ei enää ole harvinainen edullisimmissa autoissakaan, mutta kyllä sitä osaa arvostaa, kun avainta kantavassa kädessä on muutakin raahattavaa. Tavaratilan suojaverho liikkuu samaan tahtiin luukun kanssa, mikä luo viimeistellyn vaikutelman. Näinhän sen pitäisi aina olla.


Välipohjan lokerot ja kiskot lattiassa ovat hyödyksi, kun tavarat haluaa piiloon tai pysymään paikoillaan ajettaessa.

Vaikka BMW on mahdollistanut Touring-malleissaan pitkään takaluukun lasin avaamisen, kovin harvoin ominaisuus tulee mieleen. Tarvehan syntyy lähinnä silloin kun auton perä on pysäköity miltei seinää vasten.

Kantokyky on aiempaa mittavampi (725 kiloa). Taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste.


Pysäköintihallissa ja muissa ahtaissa paikoissa uusi 5-sarjalainen tuntuu sisältä katsoen valtavasti isommalta kuin edellinen malliversio – olkoonkin, että mitat ovat kasvaneet suuntiinsa ainoastaan 35, 8 ja 2 millimetriä.


Vaikka BMW 5:n vastine Mercedes-Benzin E-sarjan farmari on kooltaan samoilla milliluvuilla, tunne kokoerosta havainnollistuu vasta ratin ääressä. E-sarjalainen vaikuttaa huomattavasti kompaktimmalta.


Kyse on lähinnä siitä, miten kuljettaja auton nurkat hahmottaa, vaikka sensorit ja kamerat kuinka yrittäisivät kuljettajaa avustaa. Toki auttaisi, jos kuljettaja ei haluaisi laskea istuintaan niin alas kuin yleensä haluaa.

Koeajoauton erinomainen voimalinja rakentui kaksilitraisesta dieselmoottorista ja kahdeksanvaihteisesta automaattivaihteistosta: Suomessa haluttu yhdistelmä BMW-väen keskuudessa.


Autossa oli lisäksi M Sport -paketin myötä kymmenen millimetriä alennettu alusta. Hyöty jäi ainakin koeajolenkin perusteella kyseenalaiseksi.

Maantiellä BMW käyttäytyi odotetunlaisesti: vakaasti, vaivattomasti ja luotettavasti. Ohjausta on julkisuudessa arvosteltu , mutta koeajon jälkeen kuoroon on vaikea liittyä. Koeajoauton 19-tuumaiset runflat-renkaat menisivät tosin vaihtoon, jos auto olisi oma.

Suurilla vanteilla ja muulla, melko arkisellakin bling blingillä koeajoauton hinta nousi melko huimaan 80 677 euroon.

M Sport - ja Connected-paketit ynnä muut herkut tuovat kiistatta iloa arkeen, mutta auton kokonaishinnasta ne muodostavat ison osan. Vähemmälläkin pärjäisi.

BMW 520d A Touring

Moottori R4, turbo, 1 995 cm³, 140 kW (190 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750–2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 225 km/h Kulutus 4,3 l/100 km diesel CO2-päästöt 114 g/km Voimansiirto A8, takaveto Mitat p 4 942, l 1 868, k 1 464 mm, akseliväli 2 975 mm, omamassa 1 735 kg, tavaratila 570–1 700 l, tankki 66 l Hinta 55 823 euroa

Kiitämme

Tasapainoista ajettavuutta

Viimeistelyn jälkeä keulasta perään

Moitimme

Mittasuhteiden hahmottamisen vaikeutta aluksi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt