IS koeajoi Volkswagenin upouuden Arteonin – iso coupé tähtää aitoon yläluokkaan - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi Volkswagenin upouuden Arteonin – iso coupé tähtää aitoon yläluokkaan

Volkswagen Arteon asettuu muun muassa Volvo S90:n kampittajaksi, mutta haastaa myös joukon Bemareita ja Mersuja.

Volkswagen Arteon hakee edeltäjäänsä eli Passat CC:ta suurempaa hajurakoa perus-Passatiin. Näyttävän ulkonäön puolesta erottautuminen onnistuu, mutta ajotuntuman kanssa onkin jo sitten hankalampaa.

13.8.2017 12:12

Leveästi irvistävä, muodikkaasti terävälinjainen Volkswagen Arteon on kieltämättä varsin näyttävä näky. Komea ulkonäkö ei kuitenkaan ole varsinaisesti ihme, sillä malli on virallisesti koko merkin ehdoton lippulaiva, joka sijoittuu VW:n uudessa hierarkiassa piirun Passatiakin korkeammalle.

Pääsylipuksi Bemareiden ja Mersujen suihkuseurapiireihin on korimallin osalta valittu neliovinen coupé, joka erottuu viistävän kattolinjansa ohella myös kehyksettömillä, avoautomaisilla sivulaseillaan.

Tilankäytöllisesti coupé-ratkaisun selkein plussapuoli on ulkonäön sivutuotteena tuleva valtava, takalasin yläreunasta saakka avautuva fastback-tyylinen takaluukku. Sen takaa löytyvä tila on käytettävyydeltään jopa parempi kuin Passat-farmarissa.

Etumatkustajien tiloja ja ergonomiaa ei voi moittia. Yleisilme ei kuitenkaan ole ihan niin näyttävä kuin ulkopuolella.

Edessä Arteonin tarjoamat sisälitrat ja -sentit kaikin puolin aivan mainiot, mutta takana aikuiselta loppuu pääntila yllättävän nopeasti kesken. Se on hinta, jonka urheilullisista viistolinjoista joutuu (tälläkin kertaa) maksamaan.

Varustelun puolesta Arteoniin on valittavissa kolme perusvarustelutasoa tai ennemminkin linjaa, joista ajoon osui mukavuutta korostava Elegance. Ulkonäöllisesti eri tasot eroavat toisistaan lähinnä puskureiden, vanteiden, sisätilojen materiaalien ja kojelaudan sekä ovien koristelistojen osalta.

Kättä tottelevalla eleohjauksella voi vaihtaa vaikkapa radiokanavaa.

Vakiovarustelu on kattava (mm. kaukovaloautomaatiikka) ja lisähintaisia herkkuja Arteoniin on saatavilla Passatista ja uudesta Golf-polvesta tuttuun tapaan pitkä lista. Näistä teknisesti uunituoreinta antia edustaa VW:n mukautuva vakionopeudensäädin ACC, joka pystyy nyt ensimmäistä kertaa ennakoimaan myös nopeusrajoitukset ja mutkat.

Käytännössä Volkswagenin ACC tarkkailee rajoituksia kameran ja liikennemerkkitunnistuksen avulla ja pyrkii sitten sovittamaan ajonopeuden saamiensa tietojen perusteella. Uutuutena järjestelmä hyödyntää myös paikkatietoa, jolloin se voi ennakoida tulevaa reittiä navigaatiojärjestelmän avulla.

Viistoperäinen fastback-tyyli mahdollistaa erittäin käytännöllisen pääsyn auton tavaratilaan.

Käytön kannalta uuden polven ACC tuo uutta mukavuutta etenkin ajettaessa pitkiä matkoja reiteillä, joissa on vaihtuvia nopeusrajoituksia.

Kaupunkiajossa mukautuvan vakionopeussäätimen uusi sukupolvi puolestaan helpottaa tilannetta erityisesti silloin, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä. Lopputuloksena on eräänlainen puoliautomaattinen ajaminen.

Arteon on myös ensimmäinen Volkswagen, johon on saatavilla dynaaminen kulmavalo, jossa on niin sanottu ennakoiva toiminnallisuus (Suomessa sisältyy Business-pakettiin). Se toimii etukameran ja navigaatiojärjestelmän avulla.

Jalkatilojen puolesta Arteonin takaistuimella ei ole minkäänlaisia ongelmia. Pääntilassa kuitenkin alkaa ahdistaa, kun takimmaisten kyytiläisten pituusmitta kohoaa esimerkiksi tyypillisten täysikasvuisten miesten sentteihin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Arteonin valot valaisevat tulevan kaarteen jo ennen kuin kuljettaja ohjaa siihen suuntaan. Toinen järjestelmän etu on, että valokeila ei valaise turhaan tienreunaa, vaan valo ohjataan sinne missä sitä eniten tarvitaan.

Erityisen hyvin ajoltaan yllätyksetön Arteon tuntuu sopivan pitkän matkan mukavaan taittamiseen, jota tuki myös koeajoyksilöön valikoitunut kaksilitrainen turbodiesel. Se on vähän kuluttava, joustava ja suomalaiseen ajoon kyllä kaikin puolin riittävä, mutta ei varsinaisesti erityisen sporttinen mylly.

Jatkeena olevaa DSG-automaattia voi luonnehtia vähän samaan tapaan, eli ei urheilulliseksi, mutta mukavuuden osalta kelpo kumppaniksi. Äänieritys Arteonissa on hyvä.

Ovilasien kehyksettömyys on tuttu kikka mm. BMW:n 4-sarjan Gran Coupé malleista.

Vaan syntyykö Volkswagen Arteonin ratissa sellainen tunne mitä lippulaivaa luotsatessa pitäisi? Vastaus kuuluu kyllä ja ei.

Arteon kyllä näyttää kaikin puolin hienolta ja upealta, mutta ajossa auto tuntuu silti kaikesta huolimatta aivan Passatilta. Joka taas on nykyään teknisesti erittäin läheistä sukua pykälää pienemmälle Golfille. Kojelaudan hienoin elementtikin eli uusi, upea ja jopa käden liikkeitä totteleva tietoviihdejärjestelmäkin on aivan sama kuin karvalakkia paremmin varustetussa pikkusisaressa.

Ehkäpä lopputunnelma olisi eri, jos pellin alla lymyilisi jotain muuta kuin turhankin skodamainen perus-TDI? Mene ja tiedä, pitää varmaankin jossain vaiheessa kokeilla.

Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI 110 kW DSG

Moottori R4, turbo, 1968 cm³, 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, 340 Nm/1750–3000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 220 km/h Kulutus 4,5 l/100 km Diesel CO2-päästöt 116 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4862, l 1871, k 1450 mm, akseliväli 2837 mm, omamassa 1643 kg, tavaratila 563–1557 l, tankki 66 l Hinta 48097 euroa

KIITÄMME:

- Isoluukkuisen tavaratilan käytettävyyttä

- Uutta mukautuvaa vakionopeussäädintä

MOITIMME:

- Pääntiloja isokokoiselle aikuiselle takana

- Voimalinjan hieman tylsää golfmaisuutta (ottaen huomioon Arteonin asema VW:n tämänhetkisenä huippumallina)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?