Autot

Alfa Romeo Giulia – nelivedon hinnoittelu ylittää ymmärryksen

Julkaistu:

Koeajo
Yhden koeajorupeaman perusteella on vaikea ymmärtää, että autonostajat ujostelevat Giuliaa.
Harvasta uudesta automallista kirjoitettiin yhtä paljon viime vuonna ennakkoon kuin Alfa Romeo Giuliasta, eikä ihme, sillä maineikkaan merkin mallikirjo ehti kuihtua hetkeksi lähes olemattomiin.

Dramatiikkaa lisäsivät pohdinnat Giulian merkityksestä koko merkin tulevaisuudelle ja jopa sen olemassaololle.

Ilta-Sanomat odotti ensitestien jälkeen pölyn laskeutumista ja hyppäsi ensi kerran nelivetoisen Giulian rattiin.

Hyvää kannatti odottaa. Vaikka Suomen myyntilukemat eivät ratkaise mitään, ainakin maahantuojan kannalta lienee harmillista, että myös kuluttajat tuntuvat odottelevan Giulia-neitsyytensä menettämistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viime syyskuussa Suomessa esiteltyä Giuliaa meni rekisteriin 40 kappaletta, kun sille yhdeksi mittatikuksi esitettyä BMW:n 3-sarjaa ensirekisteröitiin ­viime vuonna yli tuhat kappaletta.

Giulian myyntitahti on jatkunut samankaltaisena, sillä maahantuojan mukaan kaikkiaan kaupaksi on mennyt yli sata autoa.


Automotive Newsin kesäkuisen uutisen mukaan Fiat Chryslerin toimitusjohtaja ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne ennusti Giulian maailmanlaajuiseksi vuosimyynniksi 75 000–100 000 kappaletta, mutta toukokuusta 2016 huhtikuuhun 2017 vain 18 908 yksilöä kaupattiin Euroopassa.

Pohjois-Amerikassa Giulia lanseerattiin Eurooppaa myöhemmin. Jos Alfa Romeo ei pysty kotikentällään parempaan tulokseen, on epätodennäköistä, että merkkiin vasta tutustuvat amerikkalaiset täyttäisivät Marchionnen toiveet.

Ovatko kuluttajat mahdollisesti odotelleet farmarimallia, jota ei internetiin taannoin ilmestyneistä ”kuvatodisteista” huolimatta aiota viedä kokoonpanolinjalle. Valmistajan mukaan uusi katumaasturi Stelvio hoitaa farkkukansan tarpeet.


Koko kansan autoa Alfa Romeosta ei tule koskaan, eikä se sellaiseksi haluakaan; Fiat Chryslerillä kun on muita merkkejä siihen tarkoitukseen.

Giulia erottuu massasta pelkästään muotoilunsa ansiosta. Koska Suomessa autolla ei haluta liiaksi erottua, tämäkin hankintaperuste jää vähäiseksi.

Giulia on leimallisesti takavetoinen, mutta ajoon valikoitui nelivetoinen, 180-hevosvoimainen, 2,2-litraisella dieselillä ja 8-portaisella automaatilla varustettu versio. Nelivedon saa Giuliaan myös 2,0-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen.

Kummankin kohdalla yksi asia vetää hiljaiseksi: viisinumeroinen hintaero neli- ja takavedon välillä on hämmentävä –olkoonkin, että hevosvoimatasoissa on eroja. Usein nelivedon ruksaaminen ostotilanteessa lisää hintaa vain muutamasta tuhannesta neljään tai viiteen tonniin.

Vaikka koeajetun auton voimalinja toimi miellyttävästi, ajokokemusta rytmittivät pohdinnat bensiinimoottorin paremmasta soveltuvuudesta tämänkaltaiseen ajoneuvoon. Pohdintoihin oli varmasti osasyynsä myös sillä, että seuraavaksi koeajoon oli jo valjastettu malliston ärjyin, 510-hevosvoimainen V6-hirmu Giulia Quadrifoglio.

Silti Velocen dieselversiota on ilo ajaa. Ohjaustuntumaa voi huoletta luonnehtia tarkaksi ja hyvin keskittäväksi. Kaarteissa neljän vetävän pyörän varassa uskaltaa lasketella tavallista voimallisemmin.


Uudistettu DNA-ajotilanvalitsin säätää auton dynaamisia ominaisuuksia. Valitsimen osoitin pysyy ajaessa auton luonteen mukaisesti D-kirjaimen kohdalla (dynaaminen), vaikka suurin osa kaupunkiajosta hoituisi fiksummin N-kirjaimen (normaali) asetuksilla.

Ohjaamo on lievästä muovisuudestaan huolimatta viihtyisä ja onnistuneesti pelkistetty: kuljettaja voi keskittyä ajamiseen eikä erilaisten toimintojen räpläämiseen.

Ehkä osin siksi Veloce-varustelun mukana tulevan, huomaamattomasti kojelautaan upotetun 7-tuumaisen infotainment-näytön käyttöliittymä jäi hiukan kyseenalaiseksi.

Nelivetoiselle dedikoitu Veloce-varustus tuo vakiovarusteiden lisäksi mukanaan arkiajoon riittävästi tukea antavat nahkaverhoillut istuimet, metallipintaiset polkimet, urheilulliset etu- ja takapuskurit sekä mustat jarrusatulat ja kiiltomustat ikkunalistat.

Koeajoautossa oli lisäksi 4 740 euron arvosta muun muassa petrattua äänentoistoa, navigointiohjelma, pysäköintitutkia edessä ja takana, peruutuskamera ja kuolleen kulman valvonta.


Takaistuimet taittuvat suhteessa 40:20:40 ja tarjoavat 480 litran tavaratilaan tarpeen tullen laajennusta. Syöttöaukko ei ole lajissaan kapein, mutta rajoittaa tai ainakin kömpelöittää pakkaamista.

Mitäs noista, sillä Giulia on luotu enemmän hauskaa ajamista varten kuin tavarajuhdaksi.

Alfa Romeo Giulia 2.2. Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce

Moottori R4, turbo, 2 143 cm³, 154 kW (210 hv)/3 750 r/min, 470 Nm/1 750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 235 km/h Kulutus 4,7 l/100 km Diesel CO2-päästöt 122 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 643, l 2 024, k 1 436 mm, akseliväli 2 820 mm, omamassa 1 535 kg, tavaratila 480 l, tankki 52 l Hinta 55 166 euroa

Kiitämme

Tarkkaa ohjausta

Tasapainoista painojakaumaa ja jousitusta

Vääntävää voimalinjaa

Moitimme

Isoa hintaeroa takavetoiseen

Infotainment-näytön tarkkuutta ja käyttömukavuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt