Autot

BMW:n uusittu avomalli: Kaunis katsella, nautinto ajaa

Julkaistu:

Ensitesti
BMW:n ehosti kevyesti kakkossarjalaisiaan. IS kokeili ensin avomallia.
BMW uusi kasvojenkohotuksella 2-sarjan Coupén ja avomallisen Convertiblen. Bemarimaiseen tyyliin ulkopuoliselle suurin haaste on löytää ulkoiset muutokset. Ohjaamossa uudistukset näkyvät selvemmin. Koko kojetaulu on uusittu täysin. Media- ja navigaatiojärjestelmien ohjelmistot on lainattu isommasta 5-sarjasta.

Ajovalot ovat nyt kaikki led-toimisia. Munuaismaskin tyyliä on hienovaraisesti muokattu.

Uudistuvat BMW:n 2-sarjalaiset edustavat autoilun tunteikkaampaa päätä. Ajamisen perusteeksi riittää, että auto on kaunis katsella ja nautinto ajaa.

Avokattoisesta korimallista koeajoon tarjoutui BMW 220d A Convertible. Luonteeltaan diesel-avo edustaa melko lailla ääripäätä räyhäkkäämpään M240i A xDrive Coupeen verrattuna. Dieselpata tarjoaa voimaa vauhdikkaampaankin kurvailuun, mutta nelisylinterisen luonne on oleellisesti kuusimukista bensakonetta rauhallisempi.


Moottoriäänet pysyvät onneksi matalalla tasolla, vaikka ajeltaisiin kangaskatto alas laskettuna. Dieselin narina kun ei oikein sopisi rennon avoautoilun luonteeseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajoasento löytyy helposti. Etuistuimet saa laskettua myös riittävän alas, jotta tuulilasin antama suoja voidaan maksimoida.

Koeajoautossa oli takapenkin päälle asennettu pysty tuulisuoja, mutta se taiteltiin takaluukkuun jo ennen liikkeelle lähtöä. Jos avoautolla ajetaan, ei pieni tuulenvire haittaa.


Moottoritienopeuksissa ylös nostetut sivulasit antavat riittävästi suojaa, vaikka nopeus nousisi pitkälle toiselle sadalle.

Helteisellä koeajolla yllättämään päässyt ukkoskuuro antoi hyvän syyn kokeilla kangaskaton sulkemista. Katon voi avata ja sulkea vielä 50 kilometrin tuntivauhdissa. Näin kastumiselta vältyttiin.

Suomessa 2-sarjan avomallin pellin alle saa kaksi bensakonetta, nelisylinterisen 220i A:n ja M240i:n, jossa pauhaa kuusisylinterinen. M-version saa myös automaattilaatikolla sekä automaatin ja nelivedon yhdistelmällä.


Dieselvoimaan luottaville tarjolla on 220d, manuaali- tai automaattivaihteistolla. Näistä jälkimmäinen sopii ehdottomasti paremmin auton luonteeseen.

Avokattoisen version hintalisä Coupé-malliin nähden on moottoriversiosta riippuen non 8 000–9 000 euroa.

BMW 2-sarjan avon hinnat alkavat 220i:n vajaasta 45 700 eurosta. M240i:n hinta kiipeää jo vajaaseen 80 000 euroon. Dieselin hinta alkaa noin 46 500 eurosta.

BMW 220d A Convertible

Moottori R4, turbo, 1 995 cm³, 140 kW (190 hv)/ 4 000 r/min, 400 Nm/ 1 750-2 500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 7,4 s, huippunopeus 225 km/h Kulutus 4,7 l/100 km Bensiini CO2-päästöt 108 g/km Voimansiirto A8, takaveto Mitat p 4 432 mm, l 1 774 mm, k 1 413 mm, akseliväli 2 690 mm, omamassa 1 560 kg, tavaratila 280–335 l, tankki 52 l Hinta 48 035 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt