Saksan ministerit ja autonvalmistajat kriisipalaverissa – ”meidän on pelastettava diesel” - Autot - Ilta-Sanomat

Saksan ministerit ja autonvalmistajat kriisipalaverissa – ”meidän on pelastettava diesel”

Saksan hallituksen ministerit ja autoalan johtajat kokoontuivat keskiviikkona kriisipalaveriin.

”Dieselpäästöt tappavat”. Näin mielenosoittajat tekivät asiansa selväksi liikenneministeriön edustalla Berliinissä, kun autoala ja ministerit keskustelivat dieselin tulevaisuudesta.

2.8.2017 15:59

Tapaamisessa he etsivät ratkaisuja, joilla leikataan päästöjä kaupunkien keskustoissa. Näin voitaisiin välttää dieselautoille asetettavat ehdottomat ajokiellot. Kokouksen tavoitteena oli myös kiillottaa saksalaisen autoteollisuuden tahriintunutta mainetta.

Siitä lähtien kun Volkswagen myönsi dieselmoottoreille tehdyn päästöhuijauksen syyskuussa 2015, liittokansleri Angela Merkelin hallitus on ollut tulilinjalla saamattomuudestaan ja liian likeisistä suhteistaan autonvalmistajiin.

Päästökysymys on tullut keskeiseksi kampanja-aiheeksi ensi kuussa pidettävien valtakunnallisten vaalien alla, ja hallitus haluaa nyt osoittaa, että se ryhtyy toimiin samalla kun ympäristöryhmät pyrkivät tuomioistuinkäsittelyillä pakottamaan suurkaupungit kieltämään dieselajoneuvot.

Hallitus on kuitenkin samalla myös varuillaan, jotta se ei suututtaisi 15 miljoonan dieselajoneuvon omistajia eikä 800 000 työpaikkaa tarjoavaa autoteollisuutta, joka on maan suurin tekijä ulkomaankaupassa.

– Tarvitsemme yhä vahvaa autoteollisuutta. Me haluamme autoteollisuutemme menestyvän edelleen koko maailmassa ja jatkaa parhaiden autojen rakentamista, Nordrhein-Westfalenin pääministeri Armin Laschet sanoo.

Hänen edustamallaan alueella sijaitsee noin kolmasosa Saksan autoteollisuudesta ja Fordin Euroopan-pääkonttori.

– Meidän on pelastettava diesel... mutta lisäksi on panostettava lisää sähköautojen kehittämiseen, hän lisäsi.

Saksan autoteollisuus on viikon aikana joutunut koville, sillä sekä Iso-Britannia että Ranska ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan kieltää kaikki diesel- ja bensiinikäyttöiset ajoneuvot. Lisäksi samanaikaisesti Tesla käynnisti ensimmäisen massamarkkinoille suunnatun sähköauton tuotannon.

Eikä siinä kaikki: parhaillaan eurooppalaiset sääntelyviranomaiset tutkivat BMW:tä, Daimleria, Audia, Porschea ja Volkswagenia väitetystä kilpailunvastaisesta salaisesta yhteistyöstä.

Die Weltin keskiviikkona julkaisemassa mielipidekyselyssä 73 prosenttia saksalaisista haluaa, että poliitikot ottavat tiukemman linjan autoteollisuuden aiheuttamiin ilmansaasteisiin.

Saksan autokaupan tiedot keskiviikkona osoittivat dieselautojen myynnin laskeneen 12,7 prosenttia heinäkuussa. Dieselin osuus uusien autojen tuotannosta Euroopan suurimmalla automarkkinalla on 40,5 prosenttia, kun se oli vielä viime vuoden lopussa 46 prosenttia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?