IS koeistui: Hyundai väittää luoneensa jotain aivan uutta, mutta onko asia aivan niin? - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeistui: Hyundai väittää luoneensa jotain aivan uutta, mutta onko asia aivan niin?

Hyundain operatiivinen johtaja Thomas A. Schmid kertoi i30 Fastbackin olevan luokassaan ensimmäinen viisiovinen coupé.

Hyundain operatiivinen johtaja Thomas A. Schmid kertoi i30 Fastbackin olevan luokassaan ensimmäinen viisiovinen coupé.

Julkaistu: 1.8.2017 8:02

Hyundai lisää mallistoonsa i30 fastbackin, joka on yhtiön mukaan viisiovinen coupé.

Koreasta Eurooppaan ja koko maailmaan valloitustaan rakentava Hyundai ottaa autojensa valmistuksessa yhä rohkeampia askelia. Hyvä niin, sillä merkin takavuosien mallit ovat olleet usein varovaisen laimeita ilmestyksiä, vaikkakin tasavarmoja suorittajia. Viime aikoina Hyundain tuotteet ovat olleet myötätuulessa niin siviiliautoina kuin rallipoluillakin.

Ja silloin pitää takoa, kun rauta on kuumaa.

Ilta-Sanomat kertoi jo heinäkuun puolivälissä Hyundain esittelemistä uutuuksista, i30 fastbackista ja urheilullisesta i30 N-mallista, mutta on syytä pohtia vielä valmistajan esittämiä väitteitä.

Tavallista autoilijaa näistä uutuuksista ehdottomasti enemmän kiinnostaa uusi fastback eli viistoperä. Fastbackin kattolinja laskee määrätietoisesti perää kohti, konepelti on pitkä ja kori virtaviivainen. Kattoa on madallettu 2,5 senttimetriä i30 hatchbackiin verrattuna, millä on parannettu auton aerodynamiikkaa ja luotu samalla dramaattisempi vaikutelma.

Dramatiikkaa ei puuttunut myöskään Hyundain isokenkäisten puheista, sillä yhtiön operatiivinen johtaja Thomas A. Schmid selitti auton olevan luokassaan ensimmäinen viisiovinen coupé. Hyundai väittää siis luoneensa jotain aivan uutta, mutta onko asia aivan niin?

Puristit näkevät coupét usein ainoastaan kaksiovisina ja kovakattoisina viistoperinä, mutta todellisuudessa coupé voi olla paljon muutakin – ja niin on myös historiassa usein ollut. Kaksi- ja nelioviset coupét ovat jo vuosikymmeniä olleet automuotoilijoiden kiinnostuksen kohteita, eikä viisiovinen coupé tai fastback itse asiassa ole erityisen harvinainen luomus. Muistatteko Saab 900 Combi Coupén? Viisiovisia yksilöitä liikkuu edelleen runsaasti Suomen teillä.

Yhtäläisyyksiä? Esittelykilvissä kuvattu Hyundai i30 Fastback ja tasmanialaisissa kilvissä ikuistettu Saab 900 Combi Coupé.

Yhtäläisyyksiä? Esittelykilvissä kuvattu Hyundai i30 Fastback ja tasmanialaisissa kilvissä ikuistettu Saab 900 Combi Coupé.

Kuvituskuva

1,425 metriä korkea i30 fastback on kolme senttiä viisiovista i30 hatchbackia matalampi, sillä viistoperän jousitusta on pudotettu 5 milliä. Madaltamisen lisäksi jousitusta on jäykennetty hiven. Kokonaismitaltaan 4,455-metrinen i30 fastback on 11,5 senttiä viisiovista hatchbackia eli töpöperää pidempi, ja sijoittuu siten mitoiltaan mallisarjan puoliväliin.

Muutosten vuoksi Hyundai kertoo auton käytöksen olevan dynaamisempaa ja herkempää. Pitääkö väite paikkaansa selviää sitten, kun saamme auton myös tien päälle testattavaksi.

Käytännössä uuden i30:n muotoilu- ja tilaratkaisut tarkoittavat pienempiä pääntiloja takaistuimella. Pidemmän henkilön pää viistää helposti sisäverhoilua. Edessä tilat ovat kuten muissa malleissa. Tavaratila on syvä potero, 450-litraisena kunnon kokoinen, mutta huomattavan korkean nostokynnyksen takana.

Käytännössä uuden i30:n muotoilu- ja tilaratkaisut tarkoittavat pienempiä pääntiloja takaistuimella. Pidemmän henkilön pää viistää helposti sisäverhoilua. Edessä tilat ovat kuten muissa malleissa. Tavaratila on syvä potero, 450-litraisena kunnon kokoinen, mutta huomattavan korkean nostokynnyksen takana.

Moottoriksi i30 fastbackiin on aluksi tarjolla kaksi pientä bensiinimoottoria: nelisylinterinen turboahdettu 1,4 T-GDI (140 hv) tai kolmesylinterinen (120 hv) 1,0 T-GDI. Suuremman moottorin kanssa voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai seitsemänportaisen kaksoiskytkinautomaatin, pienemmän parina vatkataan aina kuusiportaista manuaalia.

110 ja 136 hevosvoiman turbodieselit tulevat myöhemmin tarjolle. Niistä kumpikin on saatavissa sekä mainitun manuaalin että automaatin kera.

Vakiovarusteina uusista turvavarusteista fastbackiin tulevat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti- ja avustin, törmäysvaroitin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloassistentti.

i30 fastback saapuu Suomen kamaralle ensi vuoden alussa.

Tuoreimmat osastosta