Nissan Qashqain isoveli on meillä unohdettu – maailmalla valmistajan suosituin malli - Autot - Ilta-Sanomat

Nissan Qashqain isoveli on meillä unohdettu – maailmalla valmistajan suosituin malli

Kymmentä Qashqaita kohden myydään vain yksi X-Trail. Suuremmasta koosta on ilmiselvästi pyydetty liikaa rahaa.

Tuoreutetuksessa käyneen Nissan X-Trailin muutosten tunnistamiseen tarvitaan todellinen asiantuntija. Hinnat ovat vielä auki, mutta perinteisesti X-Trail on ollut noin viisi tuhatta euroa vastaavaa Qashqaita kalliimpi. Mikäli hintaero jatkossa kutistuu, on mahdollisuus myynnin kasvuun suuri.

30.7.2017 8:50

Maailmanlaajuisesti Nissan X-Trail on japanilaisvalmistajan suosituin malli. Laskelmassa otetaan mukaan Pohjois-Amerikassa eri nimellä myytävät Roguet.

Japanilaisittain maaliskuun lopussa päättyneellä tilikaudella X-Trail teki melkoisen tempun nousemalla maailman suosituimmaksi katumaasturimalliksi.

Suomessa asiat ovat toisin. Se ei tarkoita, että X-Trailissa olisi jotain vikaa, mutta kallis se on Nissan-asiakkaalle.

Kaksikkoa tarkastellessa on hyvä muistaa, että 80 prosenttia Qashqain myynnistä on 1,2-litraista mallia. Noin pientä moottoria ei kookkaampaan X-Trailiin saa, vaan perusmoottorina on 1,6-litrainen turbodiesel. Sellainen oli viime vuonna yli 80 prosentissa X-Traileja, ja vain vajaa viidennes valitsi saman kokoisen bensiiniturbon.

Takana jatketaan uudelleen muotoilulla puskurilla ja takavaloilla, joissa on nyt ledipolttimot. Pysäköintitutkien anturit on upotettu lähes näkymättömiin.

Tänä keväänä valikoima kasvoi kaksilitraisella turbodieselillä, jonka kanssa saa nelivedon sekä asiakkaiden kaipaaman nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmän.

Pitkä alustus tässä sen takia, että X-Trailin tekniikkaan ei ole valmistajan mukaan tehty mitään muutoksia.

Eikä X-Trailin muistakaan muutoksista kovin pitkää novellia saa aikaan. Maahantuojan lehdistötiedote kuvailee värikkäästi ulkomuotoa uudeksi ja voimaa uhkuvaksi. Arkisempi todellisuus on, että etupuskurissa on lisätty korin väriä, jäähdyttäjän säleikkö on uusi, kuten myös pää- ja sumuvalojen muoto.

Kylkilinjassa suurin ja ainoa ero aiempaan ovat helman kromilistat, jotka kuuluvat vain parhaaseen Tekna-varusteluun. Takana jatketaan uudelleen muotoilulla puskurilla ja takavaloilla, joissa on nyt ledipolttimot. Pysäköintitutkien anturit on upotettu lähes näkymättömiin.

Etenkin viisipaikkaisissa versioissa takana istuvilla on runsaasti tilaa.

Kun siirrytään sisätiloihin, niin X-Trailin valmistaja korostaa uutta ohjauspyörää (sama kuin Micrassa) ja sen antamaa vaikutelmaa. Ohuempien puolien ansiosta mittarit ja katkaisimet näkyvät paremmin ja paksummasta kehästä saa entistä paremman otteen. Ohjauspyörään sijoitetut katkaisimet ovat modernimmat kuin vanhassa ratissa.

Tavaratilaa on entistä helpompi käyttää, sillä kahdessa parhaassa varustetasossa luukun saa auki jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Parhaassa Tekna-varustelussa on muutenkin entistä enemmän tavaraa, sillä sen ledivalot mukautuvat ohjauspyörän liikkeisiin ja ajonopeuteen. Lisäksi vakiovarusteista löytyy Bosen suunnittelema äänentoisto, joka vaikutti pätevältä.

Uutta ilmettä saaneen Qashqain tapaan myös X-Trailin ohjaamon suurin edistysaskel on alhaalta litistetty ohjauspyörä. Varustetasoja on nyt tasan neljä.

Koeajoa edeltävänä iltana valmistaja kertoi yllättäen, ettei X-Trailin ajettavuudesta saa kertoa ennen kuin elokuun alussa. Lehdistötilaisuudessa tilanne aiheutti hämmennystä ja useita kysymyksiä X-Trailin alustaan tehdyistä muutoksista. Nissanin tuotesuunnittelusta Euroopassa vastaava Kimihiro Kusayanagi vahvisti, että auton alustarakenteet, jousitus ja iskunvaimennus, ovat ennallaan.

Niinpä uskallamme lainata ajotuntumiin Tekniikan Maailmaan (1/2017) kirjoitetun näkemyksen:

”Ohjaustunto voisi olla parempikin, mutta lyhyen tutustumisjakson jälkeen sen kanssa tulee hyvin toimeen. Olipa alla maantie tai kivikkoinen maastopolku, ajaminen on leppoisaa ja helppoa, eikä mukavuudestakaan tarvitse tinkiä.”

Koska valmistaja esitti toistaiseksi myös niin sanottujen dynaamisten kuvien eli ajokuvien julkaisukiellon, tyydymme staattisiin kuviin. Syynä tällaiseen harvinaiseen tilanteeseen on se, että Nissan haluaa saada ensin julkisuutta uudistuneelle Qashqaille ja vasta sen perään X-Trailille.

Kevyesti uudistetun Nissan X-Trailin suosion suuruuden määrää sen hinta, joka ei ole vielä tiedossa. Varusteita on tullut lisää, sillä jo halvimmassa Visiassa on nyt runsaasti kuljettajaa avustavia turvavarusteita: hätäjarrutusjärjestelmässä jalankulkijatunnistus sekä kaistavahti, liikennemerkkitunnistus ja automaattinen valojen vaihto.

Nissan X-Trail 2,0 dCi 177 Tekna 4WD

Moottori R4, diesel, 1 995 cm3, 130 kW (177 hv)/3 750 r/min, 380 Nm/2 000 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 9,4 s, huippunopeus 204 km/h Kulutus 5,8 l/100 km, CO2-päästöt 153 g/km Voimansiirto M6, neliveto Mitat p 4 690 mm, l 1 830 mm, k 1 740 mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 565 l, tankki 60 l Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?