Tällainen on Putinin Suomessa käynyt virkalimusiini – huimat varusteet, samaa mallia kuin Niinistöllä! - Autot - Ilta-Sanomat

Tällainen on Putinin Suomessa käynyt virkalimusiini – huimat varusteet, samaa mallia kuin Niinistöllä!

Erikoisvarusteltu ”Kortezh” -limusiini edustaa samaa mallisukupolvea kuin Suomen presidentin virka-auto. Pituudessa ja painossa Putinin Pullman kuitenkin voittaa Niinistön Langin selvästi.

Rekisteritunnuksen perusteella Venäjän presidentinhallinnon ykkösauto on kilvitetty sinne minne voisi arvatakin eli Moskovan keskusta-alueelle. Kuvassa näkyy hyvin Guard-mallin normaalia selvästi raskaampi rengastus.

28.7.2017 10:45

Venäjän presidentti Vladimir Putinin Suomessa käväissyt virka-auto on jopa edustuslimusiinien kategoriassa erikoisuus.

Kyseessä on nimittäin normaalimalleja huomattavasti pidempi, peräti kuusi- ja puolimetrinen Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman, joka on toimitettu presidentin käyttöön Venäjän valtionjohdon suojelupalvelu FSO:n tilauksesta.

Mercedes-Benz S600 Guard Pullmanin pituus on yli kuusi ja puoli metriä. Putinilla on käytössään oma erikoisistuin, joka muistuttaa jalkatukineen kaikkineen lentokoneen ykkösluokan penkkejä. Kuvassa takana seuraa Helsingin poliisilaitoksen hallinnoima Volkswagen Transporter Kombi.

Ulkonäöllisesti laite perustuu Mercedes-Benzin W221-sarjaan eli samaan korimalliin joka on ”tavallisena” Lang-malliversiona myös presidentti Sauli Niinistön käytössä.

Kestää jopa panssariluodit ja kaasuiskun

Raskas turvavarustelu ja suuri koko tekevät Pullman-Mercedeksestä huomattavan painavan, minkä vuoksi ilmajousitetun auton alustassa käytetään lukuisia kevytkuorma-autoluokasta tuttuja komponentteja.

Auton tarkasta turvavarustelusta ei luonnollisesti ole juuri saatavissa tietoja, mutta Guard-versionimensä mukaisesti se kestää vähintäänkin rynnäkkökivääreillä ja muilla käsiaseilla tulittamisen – mukaan lukien panssariluodit.

Ikkunankehyksen paksuus kielii raskaista luodinkestävistä laseista. Ne eivät ole mitä todennäköisimmin lainkaan laskettavissa.

Myös Guard-mallin lattia on suojattu panssarilla esimerkiksi maamiinoja ajatellen.

Auto on asesuojauksen lisäksi varusteltu todennäköisesti myös muun muassa kaasuhyökkäyssuojauksella, hätäuloskäynneillä, automaattisella sammutusjärjestelmällä sekä melkoisella määrällä eri viestilaitteita.

Eniten suojaustasosta kielivät ulospäin auton valtavat pyörät, joiden renkaat ovat, jos eivät teknisesti täysin puhkeamattomat, niin ainakin ajokelpoiset myös ammuttuina.

Oma kuljetuskone, moottorina bensa-V12

Moottorina presidentiaalisessa virka-autossa on todennäköisesti Mercedes-Benzin bensiinikäyttöinen V12, joka tuottaa vakiona reilun viidensadan hevosvoiman tehon. Vääntöä autosta irtoaa samalla virityksellä yli 800 Newtonmetriä.

Voimaa toki vaaditaankin, sillä omapainoa Venäjän presidentin henkilökohtaisella ykköslimusiinilla on luokkaa vähintään viisi ja puoli tonnia. Tämä tekee hieman hallaa myös auton huippunopeudelle, joka on tehtaan tietojen mukaan noin 160 kilometriä tunnissa.

Putinin virka-auton tiedossa olevista ”varusteista” erikoisimpia on sille varattu oma paikka Venäjän presidentinhallinnon käytössä olevassa Iljushin-76 -rahtikoneessa.

Sauli Niinistön niin ikään panssaroitu virka-Mersu on samaa korimallia kuin Putinin järeämpi, pidempi ja kalliimpi Pullman. Kuvassa tasavallan ykkösauto juuri käyttöön otettuna eli talvella 2012.

Ai niin ja se lempinimi, eli Kortezh. Sana tulee venäjän kieleen ranskasta (cortége) ja tarkoittaa suomeksi lähinnä seremoniallista kulkuetta.

Nähtäväksi jää, kauanko jatkettu, jo hieman iäkäs Kortezh-Mersu vielä palvelee Putinia. S600 Pullmanin korvaaminen omalla venäläisvalmisteisella tuotteella on nimittäin ollut Venäjällä puheissa jo vuosia, mutta ainakaan toistaiseksi projekti ei ole valmistunut.

Video:Niinistö ja Putin yhteisessä tiedotustilaisuudessa Punkaharjulla.

Rekisteritunnuksen perusteella Venäjän presidentinhallinnon ykkösauto on kilvitetty sinne minne voisi arvatakin eli Moskovan keskusta-alueelle. Kuvassa näkyy hyvin Guard-mallin normaalia selvästi raskaampi rengastus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?