Autot

Ensitesti: Renault’n uusi katumaasturi Koleos on kuin kotonaan Suomen rujoilla asvalttiteillä

Julkaistu:

ENSITESTI
Renault’n hämmentävän hyvänoloinen uusi katumaasturimalli ensiesiteltiin kansainväliselle lehdistölle poikkeuksellisesti Uudellamaalla.
Edellisen sukupolven Koleos jäi vaille huomiota lähes kaikkialla maailmassa. Se ei ollut ihme, sillä Etelä-Koreassa valmistettu ja valtaosin Aasiassa kauppansa tehnyt merkin ensimmäinen varsinainen crossover oli melkoinen pettymys. Samaan aikaan tarjolle tulleet Nissan Qashqai ja Volkswagen Tiguan putsasivat kokoluokassa pöydän täydellisesti ranskalaisten nenän edestä.

Renault’lla opittiin kuitenkin kerrasta, sillä uudella Koleoksella on repussaan hyvät eväät. Näin siitäkin huolimatta, että uusi Koleos tulee tarjolle ainakin alkuun hieman lyhyellä mallistolla. Moottorivaihtoehtoja on kaksi, 1,6- ja 2,0-litraiset turbodieselit, eikä mitään muuta. Tehoa pienempi tarjoaa 130 hevosvoimaa, suurempi 175, ja kumpaakin on saatavana sekä etu- että nelivetoisena ja manuaali- sekä automaattivaihteistoilla.


Manuaali on kuusinopeuksinen, automaatti puolestaan portaaton CVT-vaihteisto joka tosin on ohjelmoitu toimimaan käytännössä kaikissa ajotilanteissa ”portaallisena”. Bensiinikäyttöisen version mahdollisuutta tutkitaan ostajakunnan toiveiden perusteella, ja tehdas vihjaa hybridiversion saapuvan mahdollisesti facelift-mallin yhteydessä. Täyssähköisenä Koleosta ei kannata odotella ennen seuraavaa, täysin uutta mallia.

Pienemmän 130-hevosvoimaisen dieselversion alavääntö on yllättävän muhkea, mutta maantienopeuksissa ohittaminen vaatii jo harkintaa.


Alustaltaan uusi Koleos on hämmentävän hyvä. Poikkeuksellisesti Suomeen sijoittunut kansainvälinen lehdistökoeajo oli reitiltään armoton. Läntisen Uudenmaan todella rujokuntoiset asvalttitiet tai pieni pyrähdys hiekkatielle olivat varmasti järkytys vaikkapa portugalilaisille toimittajille, mutta Koleoksen alusta nielee kaikki epätasaisuudet hyvin ryhdikkäästi olematta edes etäisesti liian jämäkkä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koleos ei kuitenkaan sorru ylettömään ja epämääräiseen pehmeyteen, vaan kantaa kuormansa hienosti. Koleoksen rengasmelu pysyy myös hienosti kurissa, ja ainoa selvästi erikseen korvaan osuva melulähde on kattoluukusta kantautuva suhina. Tämä lienee esituotantosarjaa vaivaa ongelma – toivottavasti tuotantoautojen kattoluukku on hiljaisempi.


Ohjaus puolestaan on lievästi etäinen tunnoltaan, mutta toisaalta se istuu hyvin eristettyyn ja mukavaan matkantekomoodiin.

Koleos on tarjolla etuvedon ohella myös nelivetoisena. Järjestelmä on puhtaasti mekaaninen, ja vie autoa ainakin keinotekoisella maastoradalla hyvin mallikkaasti, paikoista joista keskivertoa kovempi katumaasturikuski ei kuuna päivänä ajaisi. Katumaasturien nelivetoja arvostelevat tuntuvat nimittäin usein unohtavan sen että yleisesti rankimmat olosuhteet mihin nämä autot viedään, löytyvät lumisateen jälkeiseltä taloyhtiön parkkipaikalta.



Sisätiloiltaan ja ajoasennoltaan Koleos lähes esimerkillinen. Edessä tilaa on todella reilusti, ja takapenkille mahtuu 190-senttinen koekuljettaja istumaan vailla mitään merkkiä tilan loppumisesta kesken.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös lähes 600-litrainen tavaratila tarjoaa lähes yltäkylläiset mahdollisuudet kuljettamiseen.

Renault Koleos dCi 130 2WD

Moottori R4, turbo, 1 598 cm³, 96 kW (130 hv)/4 000 r/min, 320 Nm/2 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,4 s, huippunopeus 185 km/h Kulutus 4,6 l/100 km diesel CO2-päästöt 120 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 673, l 1 843, k 1 678 mm, akseliväli 2 705 mm, omamassa 1 540 kg, tavaratila 579 l, tankki 60 l Hinta 34 390 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt