Ensitestissä unelmien auto unelmamaisemissa – ”taikamattomaista kyytiä” - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitestissä unelmien auto unelmamaisemissa – ”taikamattomaista kyytiä”

Ison avo-Mersun mukavuuteen tottuu hetkessä. Hyvä esimerkki ovat heti istuttaessa toimivat automaattiset turvavyön ojentajat, joiden ansiosta etupenkkiläiset välttyvät epämukavalta kurottelulta. Avoautossa tärkeää on sekin, että kuski saa säädettyä ajoasentonsa riittävän alas tuulilasin suojaan. Loppuun saakka mietitty laatu näkyy pienissäkin yksityiskohdissa; jopa tuulilasin pesunestettä annostellaan vain sulan pyyhkiessä alaspäin, jotta kuskin ei tarvitsisi pelätä tahatonta vesikampausta.

Ison avo-Mersun mukavuuteen tottuu hetkessä. Hyvä esimerkki ovat heti istuttaessa toimivat automaattiset turvavyön ojentajat, joiden ansiosta etupenkkiläiset välttyvät epämukavalta kurottelulta. Avoautossa tärkeää on sekin, että kuski saa säädettyä ajoasentonsa riittävän alas tuulilasin suojaan. Loppuun saakka mietitty laatu näkyy pienissäkin yksityiskohdissa; jopa tuulilasin pesunestettä annostellaan vain sulan pyyhkiessä alaspäin, jotta kuskin ei tarvitsisi pelätä tahatonta vesikampausta.

Julkaistu: 24.7.2017 14:59

Iso osa automaailman kirkkaimmista unelmista on aina ollut avomallisia. Aidot cabriot ovat kuitenkin harvinaistumassa. IS tutustui Mercedes-Benzin uuteen avomalliin.

Uusi Mercedes-Benz E-sarjan Cabriolet on oiva muistutus viime vuosina kaventuneen avoautoluokan tarjoamista unelmatason ajofiiliksistä.

Pääsimme kurvaamaan uuden E:n ensityypit läntisessä Sveitsissä, Ranskan ja Italian rajojen hehkeissä alppimaisemissa, jossa aurinko paistoi ja lumiset vuoren huiput häikäisivät.

Tunnelman puolesta uudesta E Cabrioletista ei löytynyt yrittämälläkään yhtään oleellista elementtiä mikä kaipaisi välitöntä parantamista. Auto tarjoaa mallisarjan muista koriversioista tutulla varmuudella huipputason laatuvaikutelmaa, jota maustavat runsaat tekniset yksityiskohdat.

Kuvituskuva

Avon myötä E-sarja täydentyy viiteen korimalliin. Samalla ulkomitat ovat kasvaneet lukemiin, joilla E Cabriolet lähes ulkoistaa itsensä kilpailusta. Tai ainakin vertailukohtien hakeminen on vaikeampaa. Esimerkiksi BMW:n 4-sarjan avomalli ja Audi A5 Cabriolet ovat jo selvästi pienempiä. Vanheva BMW:n 6-sarjan avokas puolestaan edustaa jo eri luokkaa ja jää esimerkiksi takatiloiltaan auttamatta kakkoseksi.

Auton matala keula ei ainoastaan näytä leveältä, sillä kasvua on lähes 7,4 senttimetriä. Pituuskin on kasvanut peräti yli 12 sentillä edeltävään malliin verrattuna. Pehmeän kaarevissa linjoissa on klassisuutta.

Ja sitten, rätti alas! Kangaskatto avautuu ja sulkeutuu 20 sekunnissa ja operointi onnistuu vielä viidenkympin vauhdissa. Automaatti-ilmastointi reagoi katon laskemiseen ja tekee omat johtopäätöksensä. Suhina vaimenee arvokkaasti. Hohkaavan auringon lämpöön auttaa lisävarusteinen, lämpöä pois heijastava nahkaverhoilu. Sen saa E Cabrioletiin viidellä eri sävyvaihtoehdolla.

Saatavilla olevat lukuisat lisävarusteet ja turvajärjestelmät ovat pitkälti samoja kuin neliovisessa mallissa.

Saatavilla olevat lukuisat lisävarusteet ja turvajärjestelmät ovat pitkälti samoja kuin neliovisessa mallissa.

Viidestä moottorivaihtoehdosta pellin alle on valikoitunut nelisylinterinen E 300. Kyse on bensiinikäyttöisestä M264-moottorista, joka on varustettu rinnakkaisella 48 voltin sähköjärjestelmällä, minkä lisäksi moottorissa on myös apulaitehihnalla toimiva laturin ja sähkömoottorin yhdistelmä. E Cabriolet on Daimlerin ensimmäinen malli, jossa uusi moottorityyppi on saatavilla.

Voima välittyy liikkeelle lähdettäessä pehmeästi ja napakammatkin kiihdytykset sujuvat nöyrästi.

Uuden E Cabrioletin myötä 4Matic-nelivedon saa ensimmäistä kertaa myös avomalliin. Tämä toimii muistutuksena modernien avoautojen kyvyistä palvella ympärivuotisesti.

Loput bensavaihtoehdot ovat E 200 (184 hv) ja V6-moottorinen E 400 4Matic (333 hv). Dieseleitä edustavat muissa korimalleissa uskomattoman sitkeäksi osoittautunut E 220 d (194 hv) sekä V6-patainen E 350 d 4Matic (258 hv). Nelivetomallisto laajenee heti ensi vuoden alussa vielä 220 d 4Maticilla.

Takapenkilläkään ei urputeta pikku viimasta.

Alustaltan Cabriolet on Coupén tavoin 15 millimetriä neliovista mallia matalampi. Koeajoyksilössä oli lisävarusteinen Air Body Control -ilmajousitus, jossa ajo-ohjelmia on viisi. Ilmajouset ovat parhaimmillaan maantiellä, jossa ne tarjoavat erittäin mukavaa, taikamattomaista kyytiä. Akilleen kantapäänä ovat vain poikittaiset terävät epätasaisuudet, joissa jousto ei pysy aina mukana. Syvempiin kuoppiin osuminen saa korin avoautomaisesti vavahtamaan.

E Cabriolla sietää syöttää huoletta katto alas laskettuna moottoritienopeuksia ilman häiritseviä ilmavirtapiiskoja. Sivulasien nosto auttaa pyörteilyyn, vaikka sitä voikin pitää avoautoilussa pienenä tyylirikkona. Hulmuava tuuli tukassa ja polttava aurinko otsalla kun juuri ovat avoautonautinnon peruspilareita...

Takapenkkien selkänojat taittuvat alas kahdessa osassa. Se helpottaa, jos kyytiin on välttämättä ahdettava pidempi esine. Omaan koteloonsa laskostuva kangaskatto leikkaa tavaratilasta 75 litraa.

Takapenkkien selkänojat taittuvat alas kahdessa osassa. Se helpottaa, jos kyytiin on välttämättä ahdettava pidempi esine. Omaan koteloonsa laskostuva kangaskatto leikkaa tavaratilasta 75 litraa.

Viiman pois ohjaamiseen on tarjolla myös tuulilasin yläkarmista esiin nouseva Aircap-ilmanohjain. Sen toiminnan tehostamiseksi takaniskatukien takaa voi erikseen nostaa ilmavirtaa suitsivan verkon. Nämä vähentävät pyörteilyä erityisesti maantienopeuksissa, mutta ulkonäköön lisälipareet tuovat selvän särön. Tyylitaiturit jättävät nämä spoilerit ala-asentoon ja antavat tukan kiitää auringossa.

Kangaskaton akustinen monikerrosrakenne eristää ulkomaailman suhinat ja hälyt erinomaisesti ja ohjaamo pysyy nautittavan hiljaisena. Mont Blancin alittavan tunnelin kuminakaan ei saa ohjaamon äänitasoa radikaalisi nousemaan.

Koeajoreitti kulkee muutaman viileän varjoisen laakson läpi, joten on aika napsauttaa päälle Airscarf-ilmahuivi. Toiminto puhaltaa lämmintä ilmaa etupenkkiläisten hartioille. Koto-Suomen viileissä maisemissa Airscarf olisi kyllä ehdoton ruksitettava varustelistalta!

Takapenkki ei avoautoissa ole yleensä erityisen tärkeässä roolissa, mutta kun auton kehutaan olevan sentään nelipaikkainen, on sinnekin pakko kömpiä. E Cabrioletissa takaistuinpari yllättää tilavuudellaan. Sitä, että 190-senttinen mahtuu istumaan eikä loivasta takalasin kulmasta huolimatta sotke kampaustaan suljettuun kattoon, voi tässä pitää saavutuksena.

Runsaat 11 senttiä kasvanut akseliväli on tuonut taakse kymmenen senttiä lisää jalkatilaa.

Runsaat 11 senttiä kasvanut akseliväli on tuonut taakse kymmenen senttiä lisää jalkatilaa.

Takaistuin on saatavana myös lämmitettävänä, jolloin takapenkilläkään ei urputeta pikku viimasta. Penkkien taakse kätketyt pyrotekniset turvakaaret suojaavat matkustajia pamahtamalla esiin ympäriajotilanteessa. Katto suljettuna takanäkymä on rajallinen, mutta vakiovarusteiset peruutuskamera ja pysäköintipaketti helpottavat operointia tiukemmissa taskuparkeissa.

Suomeen uusi avokattoinen tähtikeula saadaan syksyn aikana. Cabrioletin avokori nostaa hintaa Coupé-malliin verrattuna noin 11 000 euroa, eli uuden E Cabrioletin hinnat alkavat näin ollen E 200 A:n 69 041 eurosta. Hinnaston ylintä päätä edustaa E 400 A, jonka pelkkä perushinta ylittääkin jo sitten 100 000 euroa.

Moottori R4, turbo, 1 991 cm³, 180 kW (245 hv)/ 5 500 r/min, 370 Nm/ 1 400–4 000 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 6,6 s, huippunopeus 250 km/h Kulutus 6,8l/100 km 95E10 CO2-päästöt 154 g/km Voimansiirto A9, takaveto Mitat p 4 826 mm, l 1 860 mm, k 1 428 mm, akseliväli 2 873 mm, omamassa 1 780 kg, tavaratila 310–385 l, tankki 66 l Hinta 80 444 euroa

Tuoreimmat osastosta