Autot

IS ensitestissä Renaultin sähköpaku Kangoo Z.E. – noin yhdeksän tonnia kalliimpi kuin vastaava dieselmalli

Julkaistu:

ensitesti
Renault Kangoon sähköversio eli Z.E. saadaan vihdoin myös Suomeen.
Alle tonniluokan jäävien pakettiautojen markkinat ovat Suomessa yllättävänkin pienenpuoleiset.

Erilaiset jakelutehtävät, esimerkiksi postin, lähettitoimitusten ja vaikkapa ateriakuljetusten parissa olisivat tämän kokoluokan pakuille kuitenkin ominta toimintatonttia.

Ja aivan sattumalta tuo kyseinen tontti on myös sama, jossa myös nopeasti kykyjään parantelevat sähköpakettiautot alkavat pikkuhiljaa olla varteenotettava vaihtoehto. Tämä johtuu muun muassa siitä, että kertamatkat kaupunkien jakeluajoissa ovat useimmiten aika lyhyitä.


Eräs kaupunkijakeluun sopivista vaihtoehdoista on Euroopan johtavan sähköautovalmistajan eli Renaultin tuttu Kangoo, jota ei ole aiemmin saanut Suomessa sähköllä kulkevana. Nyt se otetaan kuitenkin myös meikäläiseen tuontiohjelmaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ja kun sähköautosta on kyse, niin aloittaa sopii NEDC-toimintamatkalukemasta, joka on sähkö-Kangoossakin saatu hiljan nostettua, virallisesti lukemaan 270 kilometriä.

Käytännössä kyseinen arvo tarkoittaa Suomen olosuhteissa sitä, että autolla taittanee meillä todellisuudessa noin 200 kilometrin matkan per täyslataus.

Talvipakkasilla matka tippuu vielä tästäkin hieman, sillä auton lämmitykseen kuluu vakiovarusteisesta lämpöpumppulämmittimestä huolimatta energiamäärä, joka kesällä riittäisi yksistään yli 50 kilometrin ajoihin. Siksi sähkö-Kangoon Suomeen tuotavissa malleissa onkin järkevästi erillinen, nestemäisellä polttoaineella toimiva lisälämmitin. Sen polttoaineeksi käy vaikkapa biodiesel, joka on lämmitykseen järkevämpi ratkaisu kuin puhdassähkö.


Kangoo Z.E. –mallia tuodaan Suomeen kahtena eri kokoversiona, tavaratilaltaan kolmen kuution perusmallia ja neljän kuution Maxi-versiona. Molempien kantavuus on 650 kiloa. Mallien hintaero on tasan tuhat euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hintaero suunnilleen vastaavaan dieselversioon on sen sijaan jo varsin huomattava, noin yhdeksän tuhatta euroa. Nykyisin dieselin ja sähkön hinnoin erotuksen kiinnikurominen vaatii suunnilleen 100 000 (!!)kilometrin ajosuoritetta, ja vasta sen jälkeen alkaa taloudellinen säästö.


Vaan entäpä Kangoon ajoakun lataus ja siihen tarvittava aika? Renault on nimittäin päätynyt yllättävästi vain hitaamman ns. keskinopean latauksen kannalle. Käytännössä lataukseen käytetään tyypin kaksi Mennekes-latausjohtoa, ja autossa on uusi seitsemän kW:n latausjärjestelmä, mutta vain yksivaihelataus.

Kaikkein hitaimmillaan eli 10A kotipistorasiasta lataus kestää todella kauan, 17 tuntia, mutta parhaimmillaan seinälaturilla ylletään kuuteen tuntiin.

Latauksen etuihin kuuluu, että matkaan voi aina lähteä autolla, jonka matkustamo on jäähdytetty tai lämmitetty haluttuun lämpötilaan – tämä ominaisuus on Kangoossa vakiovaruste.

Toisaalta myös päästöttömyydelle on laskettava oma arvonsa, vaikka seikka jätetäänkin vielä usein huomiotta. Tilanne voi kuitenkin muuttua tältä osin piankin, sillä erityisesti isoimmissa kaupungissa – Suomessa Helsinki etunenässä – halutaan nyt ripeästi eroon dieseleiden tuottamista paikallisista pienhiukkaspäästöistä. Lisäksi Suomessa jo noin 80 prosenttia tuotetusta sähköstä on CO2-neutraalia, eli päästöttömyys on useimmiten maassamme tosiasia, eikä vain pelkkää markkinamiesten viherpesua.


Mutta millaiset ovat tämän pikkupakun ajo-ominaisuudet? Ainakin ensitestissä Kangoon malli-ikä alkoi jo tuntua, etenkin kuljettajan paikalla.

Suorituskykylukujen valossa auto on liikkeissään tahmea kuin farkkujen takataskuun sulanut suklaa, mutta käytännössä verkkaisuuden kanssa oppii nopeasti sinuiksi, varsinkin kun kaupunkinopeuksissa Kangoo Z.E.:llä pärjää aivan hyvin.


Pidemmän kuljettajan on kuitenkin vaikea saada ajoasennosta miellyttävää, sillä istuimen pituussäätö on lyhyt eikä ohjauspyörässä ole etäisyyssäätöä lainkaan. Lisäksi istuin natisee ikävästi osuessaan matkustamon takaseinään.

Leveät A-pilarin juuret haittaavat näkyvyyttä kaupunkiajossa, ja pidemmällä siivulla selviää, ettei istuinmukavuus ole kehujen arvoinen. Lyhyesti: ergonomia mättää.

Kangoo Z.E.:n parasta antia on alusta, joka kantaa hyvin kuormattunakin, olematta silti liian kova. Ohjaustuntumassa ei ole pienemmissä nopeuksissa erityistä valittamista, ja auton kaarrekäyttäytyminen on kunnossa. Kaupunkiajoa ajatellen kääntöympyrä on miellyttävän pieni.

Niin tai näin, suomalaisiin Renault-liikkeisiin Kangoo Z.E. saapuu syksyllä.

Ota kantaa

Oletko harkinnut sähköauton hankkimista joskus edes puolivakavissasi?

Olen 68% En ole 32%
Ääniä yhteensä 726

Renault Kangoo Z.E. Power+ 33 kWh

Moottori Synkroni-sähkömoottori, 44 kW (60 hv) 12000 rpm, 225 Nm 1870 rpm Suorituskyky 0–100 km/h 22,6 s, huippunopeus 130 km/h, toimintamatka 270 km (NEDC) Kulutus 15,2 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 33 kWh litium-ioni Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4284, l 1829, k 1805 mm, akseliväli 2697 mm, omamassa 1430 kg, tavaratila 3000 l, kantavuus 650 kg Hinta 32190 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt