Autot

IS koeajoi: Renault Zoe – tosihalpoja kilometrejä?

Julkaistu:

koeajo
Renaultin sähköauto Zoen kilometrikustannukset ovat pienet, mutta hankintahinta hiertää. Selvitimme myös sen, minkälaiselta auto tuntuu ajossa.
Heitetäänpä alkuun pari mielenkiintoista tärppiä: Miltä kuulostavat esimerkiksi alin mahdollinen eli 106 euron vuotuinen käyttövero, ”tankin” ilmainen täyttäminen automarketin parkkihallissa tai polttoainetta omasta autotallista hintaan hieman yli euro per 100 km?

No varmasti monen mielestä erittäin hyvältä.

Muun muassa tällaisia etuja tarjoavat uusien autojen markkinoilta löytyvät täyssähköautot, tuoreimpana tulokkaanaan Renault Zoe.


Kokeilimme viiden (tai itse asiassa mukavasti neljän) hengen sähkö-Renaultin kykyjä niin mökkireissu- kuin kaupunkityyppisessakin ajossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Virallisesti Zoen toimintamatkaksi luvataan jopa yli neljääsataa kilometriä, mutta todellisuudessa autolla pääsee täydellä akulla ajoympäristöstä ja -tavoista riippuen mukavasti korkeintaan noin 300 km:n mittaisen kertamatkan.

Lappiin ja takaisin autolla ei siis tuosta vaan lähdetä, mutta useamman sata kilometriä kestävä akku riittää jo useimpien käyttäjien useimpiin ajotilanteisiin – kunhan auton vain saa vaivattomasti ladattua siellä missä se on omien ajojen suhteen kätevintä.


Zoen laturin tehoista homma ei tosin tällä kertaa ollut kiinni. Renaultin latauslaite on nimittäin ilahduttavasti Tesla-luokkaa, eli 22 kW:n tehoinen. Esimerkiksi alun marketreissulla (ostoskeskuksen Type2-pistoke) tämä tarkoitti reilusti yli sataan kilometriin tarvittavan energiamäärän lataumista kohtuullisesti noin tunnissa.

Tarpeeksi nopea latautuminen on sähköautoissa tärkeää, sillä talvella ja kovissa moottoritievauhdeissa Zoenkin toimintamatka tippunee pahimmillaan luokkaan 150-200 km.

Ominaisuuksiensa puolesta Zoe sopii jopa tapauksessa erityisen hyvin taajamiin, lähiöihin ja kaupunkeihin. Pätkä-ajossa auton energiansyönti on alhaisimmillaan, eikä julkisista latausmahdollisuuksista tarvitse ainakaan pääkaupunkiseudulla juuri stressailla.

Taajamakäyttö tuntuu sopivalta myös auton muulle luonteelle. Väännökäs kone kiihdyttää Zoen viiteen-kuuteenkymppiin nopeammin kuin useimmat ns. sporttiautot yltävät sataseen.


Yli kahdeksankympin mentäessä auton menohalut kuitenkin hyytyvät. Käänne yllättää viimeistään moottoritien rampilla, jossa saa jo olla tarkkana jotta liikennevirtaan osuu kiihdytyksessä oikein. Mikään kynnyskysymys tämä ei toki ole, mutta ominaisuus josta on syytä olla tietoinen.

Ajo-ominaisuuksiltaan Zoe on nykytasoon riittävä, vaikka ohjaustuntuma ei valitettavasti ylläkään samaan perusrakenteeseen pohjautuvan velipojan eli Clion tasolle.

Ajokokemuksen ehkä erikoisinta antia on äänimaailma, johon Renault on selvästi panostanut. Käytännössä Zoe päästää hidastettaessa eräänlaisia hiljaisia ”sähköisiä” ääniä, joiden tarkoituksena on selvästikin luoda erityistä sähköauton tunnelmaa. Moottorista tai muista sähkölaitteista äänet eivät kuitenkaan tule, vaan auton kaiuttimista!

Tilaa Zoessa on ulkomittoihin nähden hyvin ja jopa paremmin kuin luokassaan varsin tilavaksi lasketussa Cliossa. Tämä johtuu sähkötekniikan syömästä melko pienestä tilasta, minkä ansiosta litrat ja sentit on voitu käyttää matkustajien ja tavaroiden hyväksi hieman totuttua tehokkaammin. Varsinaisia ergonomiapuutteita autossa ei ole, mutta ajoasentoa sopisi silti vielä kehittää.


Erilaisia mukavuusvarusteita Zoessa on auton kokoluokkaan nähden runsaasti, aina ”avaimettomasta” järjestelmästä ja tehdasnavista alkaen.

Kaupan päälle myös käyttöliittymä on miellyttävästi suomenkielinen. Intens-malleissa hintaan kuuluu myös älykännykkää hyödyntävä sovellus, jolla auton sisätilat voidaan jäähdyttää tai lämmittää ennen ajoa. Tämä lisää mukavuutta sekä pidentää auton toimintamatkaa erityisesti talviolosuhteissa.

Kilometrikuluiltaan Zoe on kuten todettua sähköautojen tapaan edullinen, mutta hankintahinnaltaan valitettavasti ei. Vaikka Zoe on Clion kokoinen ja perustuu siis pitkälti teknisestikin samoihin peruspalikoihin, löytyy hintaeroa vastaavan bensa-Clion eduksi noin 15000 euroa. Se on tässä hintaluokassa yksiselitteisesti paljon, vaikka sitten miten laskisi.

Ota kantaa

Voisitko harkita seuraavaksi autoksesi täyssähköautoa?

Ilman muuta 49% Ehkä 27% En missään nimessä 24%
Ääniä yhteensä 2644

Renault Zoe Z.E. 40 Intens

Moottori Sähkömoottori, 68 kW (92 hv), 220 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 13,2 s, huippunopeus 135 km/h Toimintamatka 403 km (NEDC) Kulutus 13,3 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 41 kWh litium-ioni polymeeri Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4084, l 1730, k 1562 mm, akseliväli 2588 mm, omamassa 1480 kg, tavaratila 338-1225 l Hinta 35990 euroa

KIITÄMME:

- Tehokasta laturia ja akkukapasiteettia tässä hintaluokassa

- Kohtuullista, jo moneen tarpeeseen riittävää toimintamatkaa

- Sisätilojen kokoa suhteessa auton ulkomittoihin

MOITIMME:

- Kojelaudan ja istuinten laatuvaikutelmaa

- Hankintahintaa vastaavaan bensa-autoon verrattuna

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt