Läpi ruostunut auto läpäisi katsastukset ainakin vuosina 2015-17 – HS: Akselipalkki katkesi moottoritiellä! - Autot - Ilta-Sanomat

Läpi ruostunut auto läpäisi katsastukset ainakin vuosina 2015-17 – HS: Akselipalkki katkesi moottoritiellä!

HS:n haastatteleman Erkki Holopaisen Hyundai Sonata osoittautui lukuisista läpi menneistä katsastuksista huolimatta hengenvaaralliseksi.

4.7.2017 13:30

Auton surkea tila alkoi paljastua, kun Holopaisen käytettynä ostaman Sonatan ESP-merkkivalo syttyi palamaan.

Holopainen arveli, että syy on ehkä jarrukenkien loppuun kulumisesta, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

Aivan näin ruusuisesti asia ei kuitenkaan ollut, sillä auton takapyörä oli tuolloin jo havaittavasti kenossa.

– Ajelin varovasti tutulle korjaamolle, missä auto nostettiin ilmaan. Korjaamopäällikkö koputteli alustaa ja totesi, että taka-akselipalkki on ihan mätä, täysin puhkiruostunut.

Laakkosen jälkimarkkinointijohtaja Simo Ahlgrenin mukaan Holopaisen auto ostetettiin Laakkoselta käytettynä 4.10.2013.

Sen jälkeen Sonata kävi vauriokorjaamolla 1.9.2014 sekä maahantuojan takaisinkutsuun kuuluneessa korroosiovaurioiden tarkastuksessa 2.10.2014. Silloin auton taka-akselipalkkia oli tehtaan ohjeiden mukaisesti tökitty piikillä.

Kun piikki ei mennyt läpi, oli korjaamolla laitettu päälle ruostesuojausmassaa. Kyseinen toimenpide oli täysin auton valmistajan silloisten ohjeiden mukainen.

Mitä ilmeisimmin Sonatan piilevä ruostevaurio oli jo tuolloin edennyt pitkälle, sillä akselipalkki oli vain kahden ja puolen vuoden kuluttua toimenpiteestä jo niin mätä, että se meni ajossa poikki.

”Erikoista on, että täysin ruosteinen auto on läpäissyt Suomen katsastusviranomaisen katsastukset 27.3.2015, 8.3.2016 sekä 7.3.2017”, HS summaa.

Maahantuoja Hyundai Motor Finlandin tiedote tapauksesta:

Hyundai Motor Company ohjeisti syksyllä 2014 Sonatan omistajia tuomaan autonsa maksuttomaan tarkastukseen Hyundai-merkkihuoltoon. Takaisinkutsussa ohjeistettiin joko suojaamaan tai vaihtamaan Sonatan taka-akseli korroosiosta syntyneiden vaurioiden takia. Takaisinkutsun piiriin kuului noin 1900 autoa, josta suurin osa on tähän päivään mennessä tarkastettu tai huollettu.

Määräaikaishuolto on osa tehtaan laadunvalvontaa, jonka johdosta Hyundai suosittelee kaikkia asiakkaitaan käyttämään valtuutettuja huoltokorjaamoita. Myös alustarakenteiden tarkastus kuuluu olennaisena osana merkkiliikkeessä tehtävän määräaikaishuollon tarkastusohjelmaan.

Olemme ryhtyneet välittömiin toimenpiteisiin ja tiedotamme kaikkia kyseisen kampanjan piiriin kuuluvia Sonatan omistajia ja kutsumme heidät tarvittaessa uudelleen tarkastukseen.

Pahoittelemme asiakkaille asiasta mahdollisesti koituvaa vaivaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?